Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Sega Mega CD 1 fråga

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #34163  by RicohRF5C164
 
Hej,

Jag undrar om någon i Sverige utför en mod på Sega Mega CD 1 så att den blir regionsfri? Ganska komplicerat vad jag förstår.

Jag köpte min Sega Mega CD 1 när den släpptes och fick kort därefter ett gäng amerikanska Sega CD-spel. Jag köpte då en Pro CDX men den fungerar tyvärr inte på alla min spel. 😔

Nu när det gått 25 år eller så ville jag kolla om någon kan hjälpa mig göra min Mega CD helt regionsfri. 😊

Tack på förhand och hoppas detta är rätt forum för detta inlägg.
 #34164  by NGF
 
Finns en del cart lösningar som gör den regionsfri vad jag förstå utan att behöva skruva och löda.
 #34168  by Vintervargen
 
det är möjligt med everdrive, men kom ihåg att spelen är menade för 60hz och om du kör på 50hz kan ljudet inte följa med ordenkligt och det kanske blir andra problem.
Jag hade inte kört brända spel, cd1 är ovanliga. Varför inte bara skicka till någon som vet vad de gör? min tips är http://8bitplus.co.uk/
 #34177  by NGF
 
Vintervargen wrote: 02 Apr 2019, 18:34 det är möjligt med everdrive, men kom ihåg att spelen är menade för 60hz och om du kör på 50hz kan ljudet inte följa med ordenkligt och det kanske blir andra problem.
Jag hade inte kört brända spel, cd1 är ovanliga. Varför inte bara skicka till någon som vet vad de gör? min tips är http://8bitplus.co.uk/
Ursäkta kapningen men har du erfarenhet av att anlita 8bitplus? Något du kan rekommendera?
 #34180  by Vintervargen
 
Han lagade min sega multimega, lasern krånglade (en av de svårare reparationer som finns). Prisvärd och snabb. Rekommenderas + på hemsidan har han en blogg med bilder på moddar och reparationer han gör
En annan är wolfsoft i tyskland, men han är mycket dyrare att göra med (också haft att göra med, hans priser har dubblats sedan dess)
 #34187  by NGF
 
Lasern får anstränga sig mer för att läsa brända skivor eftersom de inte reflekterar ljus lika bra så beroende på hur ofta du spelar så kommer livslängden förkortas.
 #34190  by NGF
 
Inte vad jag vet. Tydligen skiljer sig megacd en hel del från de andra cdkonsolerna hur den funkar så det verkar ganska svårt att göra något liknande med den.
Vi får vara försiktiga med våra megacd:ar helt enkelt :)
 #34192  by Gnaarkill
 
Om du ändå ska in och härja i din mega cd och skicka den till 8bitplus så skulle jag rekommendera att du också ber honom att byta ut kondensatorerna på maskinen. För eller senare börjar de gamla kondensatorerna att läcka, maskinen slutar fungera och kretskortet fräts.
Passa på att göra det jobbet samtidigt så kommer du i alla fall ha säkrat att din MegaCD fungerar i 25 år till, om cd-läsaren pallar ^^
 #34324  by RicohRF5C164
 
Tack för alla svar och förslag. Jag skickade den Neil på 8bitplus. Trevligt och enkelt, dessutom snabb!

Han gjorde en hel del jobb:

Installerade ny JVC laser
Installerade nytt drivbälte
Installerade ny fuse
Installerade regionsfri BIOS
Bytte ut kondensatorerna

Körde full renovering. 😊👍
 #34327  by linc
 
RicohRF5C164 wrote: 02 Jun 2019, 07:28 Tack för alla svar och förslag. Jag skickade den Neil på 8bitplus. Trevligt och enkelt, dessutom snabb!

Han gjorde en hel del jobb:

Installerade ny JVC laser
Installerade nytt drivbälte
Installerade ny fuse
Installerade regionsfri BIOS
Bytte ut kondensatorerna

Körde full renovering. 😊👍
Trevligt! Vad kostade det?