Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Mest sällsynta Mega Drive-spelen (PAL)

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #888  by HVQ
 
Vilka spel till Mega Driven (PAL) är egentligen mest Rare/Ovanligt? Som sällan eller nästan aldrig ligger ute på ebay eller tradera och när de väl dyker upp kompletta så säljer de för betydligt högre summor än vad Mega Drive spelen brukar gå för. Syftar i första hand inte på obskyra varianter utan vanliga releaser.

Dessa spel är de som är absolut mest rare enligt min uppfattning (inte listade efter någon speciell ordning):

!) Lakers vs Celtics...??

1) The Punisher
2) Fatal Fury 2 (au exklusiv)
3) Death and Return of Superman
4) Ecco JR (au exklusiv)
5) Daze Before Christmas (au exklusiv)
6) Separation Anxiety
7) Mega Man: The Wily Wars
8) Mutant League Hockey
9) Pirates of Dark Water
10) Spiderman The Animated Series
11) Saturday Night Slam Masters
12) Time killers
13) Foreman for Real

Värda att nämna som sällan dyker upp och kan ses som Rare/Uncommon:

Alien Soldier
Flink
Flicky
Justice League Task Force
NBA Action '95 starring David Robinson
Seaquest
CutThroat Island
Demolition Man
Bubble And Squeak


Denna lista är bara min uppfattning och på inget sätt komplett. Vilka fler spel finns det som är riktigt Rare? Kom med förslag så fyller vi på listan. :)
 #890  by ManiaC
 
Du har nog fått med dem flesta jag tänker på. De flesta spelen folk brukar kalla för rare är oftast bara eftertraktade och har ett högt pris. Och inte alls särskilt rare egentligen... Streets of rage 3 tycker jag är ett ganska bra exempel på det.. Folk sitter mest och håller på det ;)

Vet inte om du räknar med World Championship Soccer 2 PAL , Blue Box.. Men den är ju rare iaf ;)
 #892  by Zebbe
 
Har inte tänkt så mycket på detta. Men värt att nämna är att Ecco Jr och Daze Before Christmas släpptes bara i Australien.
 #1010  by segafreaks
 
The Punisher
Pirates of Dark Water
Mega Man: The Wily Wars
Alien Soldier

Dessa har i alla fall jag och brorsan fått tag i.

Ska försöka hitta dom andra spelen också:D
 #1072  by Janone
 
Är Alien soldier verkligen rare? Fine, det går högt men det brukar alltid finnas. :) Nu har jag iof inte haft ngn koll på varken ebay eller tradera på ett tag så något kan ju hänt sedan dess jag hade koll.

Kom Ecco Jr i plast eller papp låda i Au?

Edit: Kom på några spel som sällan inbringar några höga summor men de brukar väl räknas till de som är lite svåra att få tag på. Eller att säga att jag kom ihåg titlarna är en lögn. :P Men det kom en bunt spel från en specifik utgivare i papplåda. Mestadels gjorde de väl sportspel men det kom även något bilspel och lite annat. Har för mig att Winona2k har ropat in dem på tradera för ett bra tag sen. :P
 #1075  by HVQ
 
Ecco Jr (pal) är i plast, genesis däremot är papp (kanske finns både och, har inte nån koll på genesis).

Hmm ja Alien Soldier är nog ett gränsfall, det är kanske snarare riktigt eftersökt än riktigt rare.
 #1076  by HVQ
 
Janone wrote: Edit: Kom på några spel som sällan inbringar några höga summor men de brukar väl räknas till de som är lite svåra att få tag på. Eller att säga att jag kom ihåg titlarna är en lögn. :P Men det kom en bunt spel från en specifik utgivare i papplåda. Mestadels gjorde de väl sportspel men det kom även något bilspel och lite annat. Har för mig att Winona2k har ropat in dem på tradera för ett bra tag sen. :P

Du tänker säker på spel från Accolade, de kom i en stabil pappkartong och kassetterna har ett annorlunda eget format. De tillverkade från början spelen olicensierade och hamnade i amerikansk rättsprocess med Sega där Accolade vann och fick fortsätta tillverka sina spel fast som licensierade.

Ska se man kan få fram en lista på vilka spelen är. de jag kommer på på raka arm är: Star Control, Universal Soldier, Turrican, Onslaught, Mike Ditka Baseball och Pro AM. Men finns ett gäng till sport/bil spel precis som du nämner.
 #2683  by Rotmosträdet
 
Eftersom bara 2 ex hittats av Celtics kan du nog lägga det överst på listan. ;)

World Championship Soccer 2 som ni säger har väl bara hittats i 6 ex! :P

Accolade-spelen är inte speciellt ovanliga, svårt att hitta dem i bra skick dock. Hardball III, WarpSpeed, Test Drive II, Super Off Road & Winter Challenge finns också.

Står det ENDAST Genesis på första Hardball eller kom det också hit?
 #2773  by HVQ
 
Uppdaterade lite i första posten. Laker Vs Celtic skulle man ju gärna se lite fler exemplar av för att kunna konstatera att det faktiskt är ett officiellt släpp.

När det gäller World Championship Soccer 2 så är det bara den blå varianten som är sällsynt och tror att den finns i betydligt fler ex än 6st även om den är riktigt ovanlig.
 #2776  by ManiaC
 
Ja jag hade också velat se ett ex IRL faktiskt. Eller något från en pålitligt samlare ;)

Det är väl ändå samma kasset och manual som genesis versionen? Och sen att inlaga ser ut som något en 12åring snickrat ihop hjälper ju inte direkt
 #2783  by Zebbe
 
Undrar hur något kan bli "Classic" efter bara 7 sålda ex. ^^
 #2786  by Rotmosträdet
 
Det är väl ändå samma kasset och manual som genesis versionen? Och sen att inlaga ser ut som något en 12åring snickrat ihop hjälper ju inte direkt
Menar du Celtics? Manualen är ju på 5-6 språk så det måste ju vara EU.
 #2791  by ManiaC
 
Ja lakers vs Celtics,, Ja men iomed att electronic arts spelen med gula ryggen oftast har samma manual och kasset som genesis utgåvan ( om inte alltid? ) Så är det ju bara inlagan som skiljer dem åt? Dvs jag kan köpa ett Genesis "Lakers vs Celtic" slänga boxen och i princip säga att jag har ett pal fast utan box? Det står ju genesis på alla deras kasseter...

Med det menar jag även att det är enkelt att köpa ett genesis version och sedan göra en egen inlaga, fake.
 #2799  by Rotmosträdet
 
Maniac: Genesis har väl ALLTID en annan manual är den europeiska!? Varför skulle de sälja EA-spelen med tyska, franska, svenska etc manualer i USA?

Visa gärna något exempel där mer än kassetten är identisk.

Inte ens Might & Magic som är helt på engelska har samma manual, annan färg på framsidan bl.a.
 #2800  by Janone
 
Kan ni droppa länkar till spelen ni pratar om? :P
Kolla på de olika versionerna (om det finns dokumenterat) om de använder samma streckkod/ean nummer. Om det är ett hemma snickrat inlay lär man ju kunna se det på något sätt.
 #2803  by ManiaC
 
Ja det har du rätt i Rotmos,, [thumbup] Hade inte koll, därav frågetecknet i mitt första inlägg om det^^ Så ja , bara kasseterna som är likadana.. Var längesen jag såg videon så hade nån bild i minnet av att just celtics hade likadan men så var ju inte fallet såg jag nu ^^

Men det blir ju väldigt enkelt att hitta celtics till sin eu pal samling om man bara samlar på kassetter då i vilket fall.. Bara o köpa ett genesis o slänga boxen som sagt, finns väl inget som skiljer kasseterna åt? Så i värsta fall får man vara utan box / Manual på ett spel i sin samling om det skiter sig^^

Denna vi pratar om :)


Edit: World championsship soccer 2, blue box. Blir nog en utmaning också hehe... Borde inte den ligga som 2a i listan btw?