Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Trasigt spel?

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #2996  by Tronin
 
Jag vann ett spel på eBay, men jag fick precis meddelande från säljaren om att spelet verkar vara sönder. Han har sagt att han har försökt rengöra kassetten (klassikern med tops på kontaktytorna), men när han startar spelet fryser bilden. Så är spelet bortom all hjälp?

Inte roligt att be honom skicka spelet och det visar sig att det faktiskt är trasigt :cry:
 #2998  by ManiaC
 
Svårt att säga, spelen brukar ju sällan vara sönder om det inte är någon yttre åverkan.. Sen beror det väl på hur pass bra han har rengjort det och hur hans maskin är :) Be han testa rengöra en gång till noga och använda nån sprit eller nåt.. Nåt bra spel eller?
 #3000  by Tronin
 
Dragon Ball Z, så helt klart ett bra spel enligt mig. 150 kr fraktat känns som ett okej pris, så surt om det inte funkar.
 #3011  by HVQ
 
Om spelet är komplett så är 150 ett bra pris även om spelet inte startar, speciellt om det är fint skick. Kassetten kan man alltid komplettera med från annat håll utan större kostnad.
 #3012  by Janone
 
Kan ju vara så att han hoppades på ett högre slutpris och därmed försöker avvärja er transaktion. :-/
 #3013  by Tronin
 
Spelet är inte komplett, saknar manual. Men det gör egentligen inget då jag inte samlar på kompletta spel utan bara vill ha de jag har en personlig koppling till.

Jag ska fråga honom om han kan testa att göra rent spelet med rengöringsmedel. Annars lutar det väl åt att jag tar en refund.
 #3014  by Zebbe
 
Kolla isf. om han slänger upp auktionen igen med samma beskrivning sen.
 #3019  by Otherworld
 
Är säljaren från Portugal? Har han Portugal i sitt användarnamn med? För jag fick med ett mail igår av en som jag köpte ett spel av, att det var sönder och han inte fick igång det. Art of Fighting. Jag minns att jag såg att han hade DBZ uppe med. Portugisiska omslaget. Om det är samma, så kanske hans konsol e trasig eller nått. Eller har han en massa trasiga spel.
 #3020  by Tronin
 
Stämmer bra det. Säljaren är retrogames-portugal.

Jag fick iaf detta som svar nyss: "Hi, yes, i have a special product for cleaning games. Really not working." Så jag har bett honom om en refund.
 #3025  by Tronin
 
Får se om jag får tillbaka mina pengar helt enkelt :P
 #3036  by Tronin
 
Såg i inboxen att jag fått nåt meddelande om refund på eBay, så mina pengar verkar också vara på ingång. Så något fel på säljaren verkar det iaf inte vara, bara otur.
 #3067  by Rotmosträdet
 
Verkar skumt, jag tror han lurar er då de gick för "billigt".

Genom åren är det 2 MD-spel som inte startat för mig och här har det passerat tusen och åter tusen.

1 Sub-Terrania (Piss, det är ett bra spel)
1 International Superstar Soccer Deluxe (Fick ett nytt av Game World)
 #3100  by illm
 
Även jag har tyvärr råkat ut för två stendöda kassetter. All rengöring i världen helt förgäves - de vill bara inte fungera... :(

Golden Axe II :cry: och Sylvester & Tweety ... :roll:


Det sägs att om det inte hjälper med rengöring så kan kondensatorn inuti kassetten ha pajat. Öppnade upp och tittade, men de såg tyvärr intakta ut. Pallade inte mäta och greja nu, kanske nån annan gång...

Till sist återstår ROM-fel, och då är kassetten mao helt rökt.
 #3108  by Zebbe
 
Rotmosträdet wrote:Verkar skumt, jag tror han lurar er då de gick för "billigt".

Genom åren är det 2 MD-spel som inte startat för mig och här har det passerat tusen och åter tusen.

1 Sub-Terrania (Piss, det är ett bra spel)
1 International Superstar Soccer Deluxe (Fick ett nytt av Game World)
Tror på samma teori. Varför skulle en kille, som verkar vara etablerad retrospelsförsäljare (om man ser till nicknamet iaf) råka ha två döda MD-kassetter precis samtidigt? Det är, som sagt, väldigt ovanligt att de inte funkar efter rengöring.
 #3110  by Tronin
 
Mjo, den tanken har också slagit mig. Men så länge jag får tillbaka mina pengar (inkom ikväll) så är inte jag den som är den. Men visst, DBZ gick väl för £10 lägre än vad de andra som ligger ute för går på.
 #3112  by Otherworld
 
Jo, hade jag sett den här tråden innan jag gått med på en refund, så hade jag nog bett han att skicka spelet ändå. Jag har råkat ut för tre stendöda kassetter. King of the Monsters och Alex Kidd in the Enchanted Castle. Två stycken av Alex Kidd. Det är någon sorts förbannelse över det spelet för mej. Jag hade det när jag var liten, och jag hade såna enorma problem med det alltså.. Det var svårt, och det låste sig på exakt samma ställe varje gång. Till slut blev jag så förbannad så att jag tog ut det och slog sönder kassetten med en hammare på uppfarten :roll: Men jag köpte det igen för några år sedan, men då var kassetten död. Har försökt allt för att starta den, men icke. Köpte ett nytt ex, men den är lika stendöd den. Så det är inte meningen att jag ska spela det spelet helt enkelt.
 #3113  by NGF
 
Hehe rolig historia om Alex Kidd!

Jag har aldrig varit med om ett spel som inte har fungerat, det är ju inte så mycket som kan gå fel med dessa lagringsmedium men visst har man fått något sunkigt exemplar som man fick rengöra nogrannt för att det ska starta. Hur behandlar folk sina spel egentligen? Kaffefläckar och jag vet inte vad, vet inte om jag vill veta heller! :P
 #3114  by Janone
 
Har bara råkat ut för en död kasett som jag köpt död.
Ville återuppleva Super Thunder Blade (horribelt spel så jag vet inte varför. :S) ett av mina första köp på tradera, betalade typ 52 kr för bara kassetten från en kille på gotland. När den kom fram så fungerar den inte och kretskortet halkade runt inne i fodralet...Det tråkiga var att eftersom jag fått ett positivt omdöme och var glad för det så hade jag redan lämnat positivt tillbaka. :S

Sedan har jag haft ett Sonic (första, det som kom med maskinen) samt ett Super thunder blade (det jag hade minnena från) som morsans dagbarn råkade ställa sig på. Därefter fungerade de aldrig igen. :S Små barn som råkat ställa sig på de kasetterna och poff döda. Syntes aldrig någon skada eller så.