Forumet för dig som älskar Sega! 

  • ***DÖDSLISTAN!!!!"¤¤%&¤/"¤/;( (Mega Drive)

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #15319  by Janone
 
Hade ett super thunder blades som var dött, å andra sidan hade ngn knivat skruvarna på baksidan i ett hopp om att få upp den...Ett av mina första köp på tradera...från gotland...för 56kr plus frakt...Woho! Bra affär!

Har också ett sonic som är dött. Såg morsans dagbarn stå på det när jag var ung efter det funkade det aldrig.
 #15332  by Rotmosträdet
 
Uppdaterade listan.

Orsaker till att spelen inte funkar verkar vara att folk stampar på sina kassetter. [thumbup] Då knäcks kanske kretskortet lite? :D
 #15334  by Martin
 
Jag jobbade i butik 94-00 och sålde mycket Mega Drive-spel samt hade inbyten av begagnade spel. Det var väldigt sällan ett Mega-spel reklamerades. Till skillnad från NES som många kom in med begagnade spel ("öh, det funkar inte trots att jag blåst på det...").

De enda två som jag personligen haft problem med är:
* Super Thunderblade - medföljde min nuvarande Mega som jag köpte begagnad runt 96-97
* James Buster Douglas - minns inte heller storyn bakom denna, men någon gav mig det och sa lycka till och du får den att funka
 #19727  by Bondmaster
 
jag har haft några spel som har lagt av

2 sonic 1 spel
och
2 st arch rivals som har slutat fungera

övriga spel har gått som en klocka
 #19744  by aerobert
 
Rotmosträdet wrote:(Mini-trenden är att det är tidiga spel som haft problem)
Det tror jag inte. Man måste ta hänsyn till hur många spel som finns i omlopp. De som ligger i topp är alla vanliga spel som finns i många exemplar.

Innehållet i den här listan är dessutom för litet, de platsar nog inte ens som felmarginal så man kan definitivt inte lita på detta.

Om jag ska vara positiv: Cool lista! [thumbup]
 #19775  by Axus
 
Sonic the Hedgehog är det enda av mina ~1000 spel som någonsin gått sönder (och Gamestop tjatar om game protection som tyvärr ~90% av alla föräldrar köper.) Det var mitt allra första egna spel dock, och även om jag vill minnas att jag var försiktig, så kommer jag inte riktigt ihåg hur väl det behandlades.

Spelet slängdes någon gång på 90-talet, och då var jag inte medveten om de "rätta" sätten att rengöra en Mega Drive-kassett.
 #19781  by AlmostOriginal
 
Tråkigt, men det är sådant som händer. Jag har också en trasig Sonic the Hedgehog kassett [thumbdown] Men även en Strider kassett. Provade rengöra kontakterna och byta kondensator. Men det hjälpte inte. :cry:
 #20101  by Tandgnissle
 
I stort sett alla Megadrivespel går att få igång igen, frågan är bara om det är värt det. Med en multimeter kan man kolla att alla banor går bra, löder du av rommen (den är 27c-kompatibel) kan du jämföra den mot en bra dump (finns bra användningar av "romz"). Är den dålig kan du bränna ut en ny rom för runt 15-20:- vilket iofs kan vara lite väl mycket för ett gammalt elitserien eller så.
 #22336  by Mrkaka
 
AlmostOriginal wrote:Prova vit rader gummi det är rätt bra 8-) Rengör sedan med tops och elektronik rengöring. Fungerar inte det är det illa :?

Jaaaaa...idag gjorde jag en ordentlig rengöring. Vart jätte förvånad när den starta :geek: