Forumet för dig som älskar Sega! 

  • ***DÖDSLISTAN!!!!"¤¤%&¤/"¤/;( (Mega Drive)

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #3130  by Rotmosträdet
 
För att få klarhet om vissa spel slutar fungera oftare än andra listar vi här exemplar som inte gått att starta trots idoga rengöring.

5 x Alex Kidd in the Enchanted Castle (4 döda, 1 som låser sig)
5 x Sonic the Hedgehog (1 med barnfötter på)
4 x Super Thunder Blade (1 med barnfötter på)
3 x Michael Jackson's Moonwalker
2 x Golden Axe II
2 x Arch Rivals

1 x International Superstar Soccer Deluxe
1 x King of the Monsters
1 x James Buster Douglas KO Boxing
1 x Evander Holyfield's Real Deal Boxing (hyrkassett)
1 x Sub-Terrania
1 x Super Monaco GP
1 x Mortal Kombat 3
1 x Tiny Toon Adventures - ACME All-Stars
1 x Sylvester & Tweety (funkar igen efter lödning)
1 x Virtua Racing
1 x Streets of Rage 2

(Mini-trenden är att det är tidiga spel som haft problem)

FYLL PÅ!
Last edited by Rotmosträdet on 18 Sep 2015, 08:29, edited 11 times in total.
 #3209  by Zebbe
 
Jag tror inte att det har något samband med vilket spel det är, utan hur väl det tagits hand om.
 #3210  by NGF
 
Jag tenderar nog att hålla med Zebbe men jag tycker det är ett bra initiativ och kommer rapportera om jag hittar något så vi får mer kött på benen så att säga!
 #3215  by illm
 
Det tycks finnas ett par steg för att få liv i en risig cart

-1. För i hela helvete - andas/blås INTE på ledarna... Vad tror du fukt mot metall leder till? :roll:

1. Elektronikspray/t-röd med tops. Brukar lösa samtliga alla mina risiga carts. Topsen ser ut som fan efter några varv fram och tillbaka.

1b. Ta ett kreditkort och en riktigt tunn duk, t ex en sådan man rengör glasögon med. Fukta med elektronikspray och använd den i cartridge-porten på Megadriven.

2. Skrapa på cartens ledare med en skruvmejsel/liknande, men var inte för hårdhänt. Torka bort ev metallspån efteråt.

3. Använd ett fint sandpapper och slipa FÖRSIKTIGT på ledarna. Vi ska bara putsa till den oxiderade ytan, inte slita ner metallen fullständigt. :) Öppna upp carten för att lättare komma åt, och glöm verkligen inte att ta bort metallspånet! Bekräftad success från andra på interwebben.

3b. Om du har skillz - verkligen inte annars!! - lägg på ett tunt lager med lödtenn på den exponerade ytan för att skydda den. Får absolut inte vara för tjockt, för då skadar du cartridge-porten på Megan.

4. Kolla om kondensatorn i carten ser OK ut. En kondensator brukar ha en svag punkt som går sönder först eller buktar ut. Köp en reserv och byt ut, plocka inte från en annan cart - de är så jäkla billiga att köpa. (http://www.elfa.se" onclick="window.open(this.href);return false;) Viktigt att man får rätt mikrofarad-värde (μF) - inte lika viktigt med volttalet, sålänge det är högre än originalet. Kan tänka mig att ripple-värdet också spelar roll, men nu är jag ute på osäkert vatten och vet inte riktigt vad jag snackar om! :lol: Försök iaf matcha så noga det bara går. Fortfarande osäker? Ring ELFA personligen och beskriv vad det står på din kondensator, så hjälper de dig att hitta rätt.

OBS! Skall tilläggas att jag ofta läst om folk som ger detta förslag på lagning, varpå personen med trasiga carten har köpt kondensatorer, bytt ut, och ändå INTE fått liv i sin cart. Aldrig läst om någon som har lyckats!

5. Använd en multimeter och kolla så alla spåren till ROM-kretsen faktiskt fungerar. Kan ha varit någon som knäckts. (Låter rätt troligt i det där fallet med den på-stampade carten) Laga brytning som vanligt. (Googla)

5b. Om det är så att länken till checksum-delen av ROMen är bruten, kan man prova med en Game Genie/Action Replay med switchen satt till mittenläget. Detta funkade inte på min Golden Axe II... :(

6. ROM-kretsen har dött pga "bit rot", oftast orsakat av dålig förvaring. Är carten fin, spara den till du hittar en risig och byt ut innehållet.


Personligen tror jag tyvärr att det har att göra med usel förvaring och eventuellt vissa spel som kanske hade lättare för att drabbas. Vissa spel figurerar helt klart oftare, men mitt statistiska urval rör sig om kanske 10 spel, så det är lite svårt att säga "så är det"... :)

Har sett följande carts nämnas här och där på nätet:

1 x Golden Axe II (inte min)
3 x Michael Jackson's Moonwalker
1 x Mortal Kombat 3


Ett par av källorna:
http://www.racketboy.com/forum/viewtopi ... 17&t=18928" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sega-16.com/forum/archive/in ... -8005.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.digitpress.com/forum/showthread.php?t=58957" onclick="window.open(this.href);return false;
 #3251  by illm
 
Uppdatera med följande:

Ta bort Sylvester & Tweety! Lyckades laga spelet idag, wohoo! :mrgreen:

Felet var anledning 5 på min fixalista, dvs att ett spår till ROM-kretsen faktiskt var brutet. Brytningen låg i en sådan där liten "cirkel" där kretsen byter sida på kretskortet. Exponerade kopparn och drog igenom en bit lödtenn som jag smälte på plats. Fungerade kalas!

[thumbup] [thumbup] [thumbup]


Provade även att smälta alla lödpunkter på min Golden Axe II i hopp om att få liv i den, men den är och förblir stendöd...

[thumbdown]
 #4299  by Rotmosträdet
 
Fick hem 2 Alex i ett Svensson-paket. Gissar på att de hade ett extra för att det första pajjat...? Rengjorde båda 2-3 ggr och testade dem in och ut säkert 10 ggr utan resultat. Alla andra spel startade.
 #4312  by Rotmosträdet
 
Utvändigt endast på skitspel som dessa.

Mitt Sub-Terrania öppnade jag eftersom det är ett bra och ganska ovanligt spel men det var stendött ändå.
 #4318  by Tronin
 
Aha, för annars föredrar jag att öppna upp kassetterna och använda ett vitt sudd innan jag går på med tops. Det är betydligt lättare att få bort skiten med suddet, så jag synar din dödsdom på spelen ;)
 #4619  by RetroGameModz
 
Jag håller med Zebbe i det han skrev tidigare i detta tråd. Det känns knappast logiskt att det skulle ha något samband med vilket spel det är. Cartridge-spel har ju en del år på nacken (bortsett från Pier Solar, då), och under denna tid hinner saker hända med ett cartridge om det inte har förvarats på rätt sätt och fått rätt skötsel. Att folk t.ex envisas med att blåsa på sina kasetter är något som bidrar till att kontaktytorna får en oönskad beläggning vilket bidrar till att kontakten mellan cartridge och Mega Drive försämras.

Det känns enligt mig inte vettigt att på något sätt dra en koppling till vilket spel det har att göra med. Det skulle ju i så fall betyda att ROM-kapseln samt PCBn, som utgör själva kärnan i ett cartridge, är tillverkade i helt olika fabriker beroende på spel. Så med andra ord så skulle alla Sonic 2-kasetter vara tillverkade i t.ex Japan i en serös fabrik, medan alla ROM-kapslar samt PCBn som används till Michael Jackson's Moonwalker skulle vara tillverkade i Nisses garageverkstad i Sunkland. Inte så troligt, kanske. :)
En annan sak som tyder på att speltiteln inte har någon koppling till var (och med vilken kvalite) spelet är tillverkat är att det finns spelkasetter som har exakt samma programinnehåll, men som är ihopsatta i två helt olika länder. Till exempel så har jag två exemplar av Desert Strike här hemma. Kasetten är en helt vanlig cartridge från EA, och labeln ser exakt likadan ut på båda. Det är endast en liten skillnad; Längst ner på labeln på ena kasetten står det "Assembled in the USA", på den andra står det istället "Made in Taiwan".
Exakt samma spel, exakt likadan label (förutom "made in...") och exakt likadan cartridge för övrigt, men ändå är de tillverkade i två helt olika fabriker. Jag har iofs inte brytt mig om att öppna upp dem och se om det är något som skiljer sig på PCBn, men jag antar att det är exakt samma design. Tilläggas kan även att båda spelen fungerar prima. Men det kan mycket väl vara så att det är högre kvalite på det som är tillverkat i USA än det som är tillverkat i Taiwan... eller tvärtom... eller ingen skillnad alls. Vem vet? Hur som helst så är poängen att eftersom titeln på ett spel inte har något att göra med var det är tillverkat så kan man inte dra en koppling mellan speltitel och kvalite på spelet.

Vidare kan påpekas att rent elektriskt så är det egentligen ganska svårt att ta död på en ROM-kapsel. Man måste i stort sett ta och trycka in en ganska hög spänning på lite olika ben på ROMen om man verkligen vill ha sönder den bortom all räddning. Antingen det, eller att ROMen blivit ESD-skadad (vilket egentligen också innebär att en hög spänning går in i kapseln).
Men hur ska man kunna lyckas med att göra något sådant ofrivilligt, när denna elektronik sitter helt skyddad i ett hölje gjort av hårdplast som utgör själva cartidgen?

Stendöda spel samt spel som låser sig då och då har oftast bara lite smutsiga kontaktytor. Det är klart att det finns fall då ett spel faktiskt är helt trasigt på riktigt, men själv har jag aldrig stött på en sådan spelkasett i hela mitt liv så vitt jag kan minnas. Däremot har jag varit med om många kasetter som har varit så pass skitiga att de inte har haft en suck att gå igång i konsollen.
I många fall, eller kanske de flesta fall, så är det inte frågan om bara lite smuts, utan det handlar mer om att kontaktytorna har oxiderats med åren. Sådan ingrodd "smuts" går inte att ta bort med bara en tops och isopropylalkohol. Det måste slipas ned försiktigt med sandpapper, eller tas bort med någon annan metod som är lite mer effektiv än bara isopropylalkohol.

Jag håller helt klart med illm i hans tips som han nämnde. Först kan man prova med isopropylalkohol. Ser kontaktytorna fortfarande inte blanka ut efter det så är det polering med väldigt fint sandpapper som gäller, sedan isopropylalkohol igen för att ta bort sandspånen innan man provkör spelet.

Att löda på kontaktytorna som illm nämnde rekommenderar jag verkligen inte. När man applicerar hög värme på ledningsbanorna på en PCB så finns det risk att ledningsbanorna lossnar om man har otur. Detta speciellt om man skulle råka ha lite för hög temperatur på lödkolven samt om man skulle råka hålla lödkolven för länge mot kopparbanorna. Dessutom är det väldigt svårt att få ett bra resultat, plus att det sliter mer på Mega Drivens cartridge-port eftersom den extra tjockleken på den lödda cartridgen gör att Mega Drivens cartridge-port förlorar sin spänstighet.

Jag tyckte jag såg något i tråden om att använda skruvmejsel och skrapa bort de ingrodda beläggningarna. Inte rekommenderat, i och med att detta snarare lämnar stora fula repor precis där mejseln drar fram och lämnar kvar orörda ytor som fortfarande har beläggning på sig. En polering med t.ex sandpapper ger ett mycket jämnare och bättre resultat.

Att öppna en cartridge och sudda bort smutsen har jag heller aldrig försökt mig på, och jag skulle inte vilja göra det heller. När man använder ett sudd så krävs att man applicerar ganska mycket tryck på själva kopparbanorna. Men lite sunt förnuft så kan man enkelt räkna ut att det finns en viss risk att man råkar slita med sig några kopparbanor om man suddar lite för hårt. Dessutom så har jag svårt att tro på att ett sudd kan hjälpa mot oxidering och rost. Förutom detta så finns det alltid en potentiell risk för att ESD-skada ROM-kapseln eller kringvarande elektronik när man jobbar med en öppen cartridge. Det räcker med att man har en kofta på sig eller något liknande, och sen så smäller det till precis när man tar i den öppna PCBn som man är på väg att börja rengöra.

Min metod brukar vara isopropylalkohol vid ytlig smuts, eller vid "ingrodd smuts" som t.ex oxidering och/eller rost så använder jag ett väldigt fint sandpapper och polerar med nästan inget tryck på sandpappret. Detta i minst 10 min på vardera sida på kasetten, så totalt minst 20 min polering. (Man måste gå långsamt framåt om man vill uppnå ett bra slutresultat. Kontaktytorna ska inte slipas - de ska "poleras".) Sedan isopropylalkohol för att ta bort resterna av slipspånet. Jag öppnar aldrig kasetten för att genomföra denna procedur. Japanska spel samt kanske även vissa spel till andra konsoller går ändå inte att öppna utan att skära sönder labeln, och det finns ingen chans att jag skär sönder en label bara för att rengöra kontakterna på en kasett. Dessutom minimeras risken för elektrostatiska urladdningar rakt in i ROMen om jag väljer att inte öppna mina kasetter så ofta. När jag rengör på detta sätt så har det hittills alltid resulterat i skinande blanka kontaktytor som ser ut som om spelet nästan vore nytt, samt i ett perfekt fungerande spel. ;) Metoden må vara lite tidskrävande, men jag tycker att spelen kan få den kärlek och omsorg de förtjänar. Är man en äkta TV-spelsnörd så kan man gott unna dom det. :lol:
 #4620  by Tronin
 
Jag skulle inte för mitt liv få för mig att polera kontaktytorna. Att lägga 20 minuter på att rengöra ett spel kontra några sekunder med ett sudd är för mig ett enkelt val. Jag har aldrig haft problem med de spel jag rengjort med min metod och ser ingen anledning till att det i fortsättningen kommer vara ett problem.

När du någon gång känner för att öppna upp en kassett, gör då som så att du först drar med topsen över kontaktytorna, studera den, inse hur mkt skit som fastnar på topsen, dra ett sudd över några gånger, ta en ny tops, så kommer du förstå varför jag använder mig av metoden.

Nu har jag inte råkat ut för kontaktytor med oxidering eller rost, men gör jag det kommer jag först testa min metod. Visar det sig att den inte funkar kommer jag införskaffa ett sandpapper.
 #4627  by Rotmosträdet
 
[OT]

Det här är en tråd om spel som inte startar. Det går mycket väl att se om något spel är mer drabbat eller inte om folk fortsätter skriva. Visst, vi borde kolla upp länder, smart idé.

Görs ROM:en i Kina är det stor risk att den är sämre än en från Japan, i alla fall på 90-talet. Ofta var spelen bara sammansatta i länderna dock, inte tillverkade.

Rengöring får ni skriva om i en annan tråd.

Hur hårt kan man trycka med ett sudd?? Lär ju inte skada mer än ett sandpapper hursomhelst...