Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Defekt / Modifiering / Reparation / Lödning (Mega Drive)

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #30656  by AlmostOriginal
 
Det finns kreditkorts formade "tops" som man kan köra i connectorn för att göra rent kontaktytorna. Dock ska man vara försiktigt eftersom man bara kan köra dem 2 - 3 gånger sedan finns det risk att dem fastnar. Då har man en fin afton med att fiska ludd med en sy nål [thumbdown]
 #30988  by kvalit
 
Hej! Jag har en Sega Mega Drive 1 konsol där det startar upp men det blir endast en vit störning på tv skärmen när jag startar det, sedan är det endast svart. Dioden i panelen lyser rött och fint. Kondensatorerna ser hela ut, de två spänningsregulatorerna visar en spånning på 11v på ena benet och 5v på det andra, lödningarna på huvudkortet har jag lödat igenom. Jag använder DINutgången (-scart) till TVn. Har ni varit med om något liknande och kan dela med er av era erfarenheter hur ni åtgärdade felet? Tack på förhand!
Last edited by Tronin on 03 Nov 2016, 21:09, edited 1 time in total. Reason: Tråd sammanslagen.
 #33801  by Highwind
 
Lång historia kort:
Jag ville spela igenom en nyförvärvad piratcart av Castlevania. Märkte att något krängde skumt i connectorn men tänkte att min Multi-mega alltid kärvat en aning även om connectorn sett bra ut.
Tillslut ger jag upp och får se att connectorn ser ut såhär:

Nu fungerar inget spel längre och en halvtrevlig afton blev allmänt skit.
Hur räddar jag detta? Jag har hört att Multi-megas är känsliga när det gäller att skruvas isär, och jag hittar inget vettigt på Tuben. Snälla säg att någon kan ge mig mer matnyttiga info än "härligt, byt och skaffa everdrive".

Image
 #33808  by Gnaarkill
 
Du behöver nog byta connector.
Jag hade tagit en från en död Mega Drive för tar du en sån billig kines-produktion från Ebay så sitter där med samma problem igen om något år.

Här ett tips på en utförligt guide på hur man monterar ner multi-megan.
https://www.reddit.com/r/retrogaming/co ... timegacdx/
Tycker den är väldigt bra med utförliga bilder.

Känner du dig osäker med lödkolven så vettefan om du ska göra detta själv dock...
Om inte annat så kan du ju alltid testa, man lär så länge man lever! [thumbup]
 #33810  by Highwind
 
Tack så jättemycket för svaret Gnaarkill! :)
Har hört en del om att Multi-megan ska vara lika skör som ett fnöske är lättantändligt. Har du någon erfarenhet ang. det?

Och skulle du möjligtvis kunna byta ut connectorn, eller känner du någon som kan det? :)
 #33813  by Gnaarkill
 
Jag är nog vad man skulle kunna kalla en glad amatör. Jag har erfarenhet av moddning och har inga problem med att pilla med elektronik. MultiMega har jag mindre erfarenhet av och har väl egentligen bara öppnat upp en sån maskin en gång.
Jag kan absolut ta mig an uppgiften, tar inget betalt för arbetet, men då lovar jag ingenting!

Vad jag ändå vill rekommendera till dig är att du kontaktar: https://www.japanspel.se/index.html
De har jätteduktiga moddare som dessutom ger dig garanti!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8