Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Defekt / Modifiering / Reparation / Lödning (Mega Drive)

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #16919  by CloudMaster
 
Tronin wrote:Ja, den har både jag och ManiaC och iaf jag är väldigt nöjd med den [thumbup]

http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 48w-p40065" onclick="window.open(this.href);return false;

Köpte också den idag, satte igång den och efter 30 sekunder när jag tog ut kolven för att se om den var varm rök de vid metallplattan som sitter ända uppe vid handtaget, spruta ut en smal rökstrimma, något ni känner igen? Blev nojjig och stängde av den, och kom på att gamla förlängningssladden inte var jordad, men den borde väll inte haverera bara för det?
 #17000  by Yocke
 
Tänkte modda min gamla Megadrive till 60hz, och har några frågor:

1. Funkar alla amerikanska spel på en 60hz pal maskin?

2. Finns det någon anledning att göra språkmodden om jag aldrig tänkt spela japanska spel?

3. Vad händer om man kopplar in en Mega CD till en 60 hz maskin?
 #17001  by Rotmosträdet
 
1. 95% funkar säkert, det är alltid nåt som buggar ur grafiskt eller så.

2. Ja, den är ball. :) Så nej egentligen.

3. Vet ej, den startar då inte NTSC-CD-spel om du hoppades på det.
 #17127  by Yocke
 
Har försökt modda min megadrive nu, och det gick som väntat åt helvete. Det är första gången jag försöker löda och så, och det är väldigt smått i megadriven. Svårt att se vad jag har gjort fel.

Anyway, jag använde mig av den här guiden: http://www.retrocorner.net/index.php?Mo ... h_-_page_1

Tänkte att jag bara skulle sätta in en 50/60hz switch, eftersom det vore enklast. Nu kör megadriven konstant i 60hz, men fastnar efter SEGA loggan. Den spelar inte heller upp något ljud på loggan i Sonic 1 och 2. Kan jag ha råkat löda ihop två av kontakterna som inte ska vara ihop? Det är jättesvårt att se när det är så smått som sagt. Någon som har någon idé vad som kan vara fel?
 #17130  by Rotmosträdet
 
Börja med att löda bort det du gjort genom att värma upp det och skrapa bort. Testa om den funkar som vanligt eller har "brunnit" på nåt sätt.

Eller ta en bild på din lödning och visa här.

MD1:an är LÄTT att löda i, de flesta andra konsoler är betydligt pilligare. Står ju tydligt vad som är vad också.

Har du en för klumpig lödkabel? Billigaste skiten på Biltema etc är som att plocka blåbär med handskar. [thumbdown]
 #17132  by Yocke
 
Har nu tagit bort att jag lödat, men samma problem kvarstår. Det enda jag kan tänka mig är att jag skrapat bort någon koppling som jag inte skulle gjort, när jag skrapade mellan JP3-punkterna. Sorry för kass bild, har bara en iphone kamera.
Attachments:
phpmHRKb1PM.jpg
phpmHRKb1PM.jpg (341.79 KiB) Viewed 20218 times
 #17146  by Yocke
 
Jag har tyvärr ingen bättre kamera, så den bilden är det bästa jag kan visa tyvärr.
Du har nog rätt som du säger att någon av signalbanorna är av. :( Den är nog död tyvärr. Det finns ingenstans man kan köpa en färdigmoddad model 1? Vågar inte prova på att köpa en omoddad och sabba den igen.
 #17151  by AlmostOriginal
 
Oj man kan ju öppna bilden och zooma :oops: Tyvärr men signal banorna är av [thumbdown] Gör som Ngf säger så får du äkta 60hz [thumbup] Annars byggde ManiaC om megadrive förrut btw.

Det ska nog gå och laga den megadriven du har men det kan vara svårt om man är nybörjare.
 #23399  by slaJYer
 
Gjorde min första lilla modfiering idag :)

Hade en rf kabel till Genesis som inte passade i någon av min TV's så jag tänkte att jag skulle göra något kul med den. Det var väldigt enkelt att modda den här sladden, allt jag gjorde var att öppna "dosan", koppla loss alla sladdar och koppla ihop dom med en gammal kompositkabel från en PS2:a. Nu gjorde jag en ful-variant då jag har bara tvinnat och tejpat ihop sladdarna istället för att löda dom, men jag ville mest se om det fungerade, och det gjorde det. Bilden blev ganska mycket bättre än innan om man säger så ;)
Attachments:
pic1.jpg
pic1.jpg (351.11 KiB) Viewed 19695 times
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8