Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Defekt / Modifiering / Reparation / Lödning (Mega Drive)

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #23427  by slaJYer
 
NGF wrote:Var det inte svårt att veta vad som skulle vart?
Det är egentligen bara att para ihop gul med gul, vit med vit, osv. I mitt fall gick dock videosignalen genom den röda kabel, och ljud på svart och vit, som du kan se på bilden nedan. Var lite osäker först på vilken som var vilken, men när jag vände på dosan såg jag att vid den röda inkopplingen fanns ett litet v, vid svarta ett a och vid vita ett b, så jag slog ihop 2 och 2 och kopplade röd till gul kontakt, svart till röd och vit till vit. Fungerade finfint :)

Nu när jag tänker efter skulle jag nog dock ha kopplat svart till vit kontakt istället, annars blir det väl omvänd stereo eller något...får kika på det där sen :P
Attachments:
pic2.jpg
pic2.jpg (409.54 KiB) Viewed 17959 times
 #25657  by Gnaarkill
 
Verkstad hemma hos Gnaarkill ikväll :)

Passade på att renovera MD II:an som jag köpte på Game rean för några dagar sedan. Fick med en sladdrig handkontroll också tillsammans med konsolen. Den fick en overhaul den med. Jisses vad en tvätt kan göra underverk. Kontrollen känns som ny! :mrgreen:

Näst på tur är min MD I och sen blir det byte av kondensatorer i min GG. Nästa projekt blir att lägga in en frekvensswitch på de båda megorna. Kommer bli fina fisken detta 8-)
Attachments:
20150618_225353.jpg
20150618_225353.jpg (341.72 KiB) Viewed 17684 times
20150618_224708.jpg
20150618_224708.jpg (322.91 KiB) Viewed 17684 times
20150618_223347.jpg
20150618_223347.jpg (334.05 KiB) Viewed 17684 times
 #26748  by Filmgalning
 
Jag har en moddad megadrive 2 tror jag det är och jag vill kunna köra lite japanska spel med den. Som bekant paswsar de ju inte riktigt i våra maskiner. Någon som vet om det finns lösa skal till MDs att köpa eller måste jag karva med kniv?
 #26750  by segasonic
 
Skaffa Game Genie eller liknande och använd den som förlängning. Isf slipper du modifiera något.
 #30619  by Smiley
 
Är detta rätt del om jag frågar hur jag får mina kontrollers till segat att inte va så sega? Jag vet inte hur man rengör eller måste jag löda om? Man måste trycka väldigt hårt ner på den ena kontrollen jag har nämligen. Mvh
 #30620  by AlmostOriginal
 


Låter som kontakt ytorna är smutsiga.

- Ta isär kontrollen.
- Spruta elektronik rengöring på en tops.
- Torka rent koppar / svarta kontaktytorna på kretskort och gummit. (Låt torka)
- Sätt ihop kontrollen igen.
- Testa om det var bättre.

:D
 #30650  by Smiley
 
hehehe :D jag gjorde iordning mina SMS kontrollers också på samma sätt. Dom var lite sletna också :). Går det rengöra konsolerna på samma sätt? har märkt att ibland startar inte spelen direkt på mitt Master system så jag får sätta i spelen en extra gång. Men efter det så hoppar dom igång. mvh
 #30653  by Tronin
 
Bästa sättet att rengöra en kassett:
1) Skruva upp kassetten.
2) Använd ett vitt suddgummi och sudda på kontaktytorna.
3) Rensa bort suddresterna med fingret.
4) Badda en tops/bomull i elektronikrengöring och rengör kontaktytorna.
5) Använd en torr tops för att säkerställa att all smuts är borta

Kan man inte få upp kassetten är det bara till att följa steg 4 och 5 tills topsen inte blir smutsig.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8