Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Defekt / Modifiering / Reparation / Lödning (Mega Drive)

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #8104  by nissling
 
Det enklaste och bästa sättet att regionsmodda en Mega CD är att köpa en Megacart, istället för att den konverterar spelen så ändrar den bios på Mega CD'n vilket gör den kompatibel med praktiskt taget alla Mega CD-spel. En Mega Drive 1 är enkel att göra 50/60 hz- och Eng/Jap-switchar på, det går på Mega Drive 2 också men är krångligare.
 #8105  by HVQ
 
Maniac här på forumet gjorde ju ett gäng moddade MD1or, hör med han om det finns någon kvar eller om han fler på gång.
 #8107  by Slaktarn
 
Jag får la fråga dig då Maniac om du har några kvar annars hittade jag för ett bra tagsen denna sida

http://products.genny4ever.net/megacart_v1x.html är det där du ska köpa den tänkte bara på de att den funkar la bara med MegaCD eller gör den version 1 2 MegaCD / 32x ovs regionsfria manar man sätter den la i sega sloten o då går de ju inte sätta in ett spel där tex

/Mvh Slaktarn
 #8118  by Slaktarn
 
Den kostar ju bara ca 500kr och det är ju inte så där väldigt farligt!

Så då kan man köpa en en sån och typ ha regionsmoddad Mega Drive 1/2 ink 32x så har man allt sen då men hört att 32x är väldigt ovanligt eller blir det det automatiskt om Mega Driven är de

/ Anton
 #8119  by nissling
 
Det är inte särskilt svårt att modifera en 32X i jämförelse mot andra konsoler. Här är en länk till en sida med instruktioner, förvisso på franska men det är mycket bra förklarat och med lite hjälp från Google Translate så borde det inte bli någon större utmaning såvida man är duktig på att löda.
http://www.segakore.fr/articles/switch_32x.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ytterligare en fördel med Megacart är att om man köper hela paketet för sisådär 15 dollar mer så får man med en adapter som gör att man kan koppla den till datorn och lägga över säkerhetskopior av MD-spel på kassetten och sedan spela på en riktig konsol. Exakt hur man får tag på kopiorna tar jag inte upp men om man är kunnig så finns det legala vägar (samt illegala vägar som de flesta förmodligen tar).
 #8120  by Slaktarn
 
Ja ett få tag i kopiorna är inte specielt svårt så det har jag koll på, det började jag nog med redan som lite grabb på 56k tiden, Det var annat då en bredbandet idag som man har, anyways vilket packet är det du pratar om då måste ha missat att han hade det!

Annars är jag väldigt förtjust i den här lösningen http://krikzz.com/, men det kostar ju multum med

/ Slaktarn
 #8121  by Tronin
 
Tja, planerar du att enbart köra med Everdrive sparar du ju pengar då en samling har en tendens att springa iväg för summor flera gånger större än vad en Everdrive kostar.

Jag har en Everdrive till SNES och den är grym, men jag skulle aldrig nöja mig med samma lösning till de konsoler jag växte upp med. Samlar man så vill man ha många kassetter/kompletta spel.
 #8122  by nissling
 
Slaktarn: Han har ett erbjudande vid namn "Cart + box + utility disc* + megacart adaptator**" för 85 dollar och det är adaptern som behövs för att koppla kassetten till datorn. Man kan köpa en kabel till för fem dollar extra men jag har hört att den ska vara av dålig kvalité, det är en A-B kabel som även används vid skrivare om jag har förstått det rätt.
 #8168  by Slaktarn
 
Rucket: Jag har inget större intresse av att samla på spel om jag ska vara helt ärlig, Jag har bara intresse av att samla på konsolerna det är viktigare för mig i fungerande skick, finns andra sätt o bevara alla spel på.

Dock kan jag ju hålla med dig om att ha en spel samling typ som ManiaC har är ju extremt häftigt det kan man ju skryta med lite mera kanske! men eftersom jag vet att det är omöjligt att få exakt alla spel till alla konsoler så har jag lagt ner den drömmen för ganska längesen :) Dock har jag alla spel till alla konsoler om du räknar av bärbara format samt 360 och PS3:an då de ligger arkiverade men enbart för att de inte ska glömmas bort :)

/ Slaktarn
 #8170  by Tronin
 
Är du inte intresserad av att samla spelen så kan jag varmt rekommendera Krikzz [thumbup]

Jag har som sagt Super Everdrive och Bob här på forumet har Master Everdrive. Båda lösningarna är klockrena och en stor fördel med Krikzz är att han är betydligt billigare än PowerPak. Visserligen verkar det som att man behöver PP om man ska ha det till NES. Och hade jag inte samlat på vissa spel till mina konsoler hade jag skaffat Everdrive till dem.
 #9545  by ManiaC
 
PÅBÖRJAD, ej klar. Kommer fylla på med text, bilder



Då tar vi och skonar en Mega drive ifrån slowdowns.....!

Det du behöver för att utföra denna mod:
10Mhz 4 Pin Oscillator
Vero Board
1st (DPDT) Switch
1st röd/grön LED diod
1st 220 Ohm Resistor
och lite kablar, gärna olika färger. Jag använde mig utav röd, svart, gul & grön!

1.jpg
1.jpg (101.66 KiB) Viewed 18369 times
Skrapa/karva upp ett spår enligt bild så det ej är kontakt mellan de två ytorna!
2.jpg
2.jpg (111.39 KiB) Viewed 18369 times
Placera oscillatorn med två pins på vardera sida om det du just karvat väck :)
3.jpg
3.jpg (95.17 KiB) Viewed 18369 times
Löda fast den, tänk på att inte ha värmen för länge på pinsen..
4.jpg
4.jpg (105.65 KiB) Viewed 18369 times
Övre vänstra hörnet har en kant, och ett märke för att markera att det är PIN 1. Denna kommer vi inte att använda oss utav. Däremot dem andra tre!
5.jpg
5.jpg (204.75 KiB) Viewed 18369 times
1. skala och trä i en röd kabel till +5v Kablarnas längd håller du så kort som möjligt. En 10 cm kan nog vara lagom till alla kablarna utom den ena "GND" som ska vara längre då den ska gå fram till LED dioden. Jag brukar ta lite extra långa och sedan korta av dem innan ja ska löda i andra änden.. Eftersom det är klockfrekvenser vi har att göra med så är korta sladdar att föredra!

2.Löda sladden på baksidan..

3. Precis som i steg 1, Fast här fäster vi dit en grön kabel för vår 10mhz klockfrekvens.. en svart kabel till ground.. Och ytterligare en svart ground(den längre som ska till dioden".

4. Här sätter vi in ett 220 ohms motstånd för att få ner volten en aning (pga dioden)

5. Här tar jag en gul kabel och fäster efter moståndet...även denna kort då den bara ska till switchen som vi monterar på baksidan nära processorn :)

6.jpg
6.jpg (60.85 KiB) Viewed 18368 times
Den här pusselbiten är nu klar och vi kan vira in den i lite eltejp!!!! sj hade jag bara vanlig tejp men det går fint det också..

Nu till det roliga!

Det du börjar med att göra är att öppna upp Mega drive:n, Lossa sladden till powerlampan & plocka bort eventuell RF sköld så du kan se hela kortet Vet du ej hur man gör detta hänvisar jag till: viewtopic.php?f=46&t=921


Sen lokaliserar du förhoppningsvis Motorola kortet till processor bakom cartridge sloten.. Vissa tidigare modeller av mega driven har ett annat märke ist för Motorola.. Dem är enligt rykten ostabilare och inte bra för överklockning ( Huruvida det ligger någon sanning i det vet jag ej) Jag har endast överklockat de som har Motorolas chip i sig. ( de flesta har det )
Det är nu dags för den biten som många drar sig för, Vi skall lossa pin nr 15 från processorn så den inte längre har kontakt med moderkortet.
7.jpg
7.jpg (158.63 KiB) Viewed 18368 times

Jag gör som så att jag värmer med lödkolven samtidigt som jag med en liiiten kniv försiktigt böjjer upp benet...
8.jpg
8.jpg (126.89 KiB) Viewed 18368 times
Attachments:
9.jpg
9.jpg (136.64 KiB) Viewed 18368 times
 #9546  by ManiaC
 
Reserverar denna ifall att :)
10.jpg
10.jpg (435.86 KiB) Viewed 18324 times
11.jpg
11.jpg (256.23 KiB) Viewed 18324 times
12.jpg
12.jpg (305.04 KiB) Viewed 18324 times


Slutprodukt :)
I överklockat läge, Röd led.
finalred.jpg
finalred.jpg (41.73 KiB) Viewed 18368 times
I standard läge, Grön led
finalgreed.jpg
finalgreed.jpg (42.3 KiB) Viewed 18368 times
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8