Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Defekt / Modifiering / Reparation / Lödning (Mega Drive)

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #9790  by HVQ
 
Vilken är den bästa modellen för att modda? Den med eller utan High definition graphics texten på?
 #9946  by AlmostOriginal
 
Har du problem med en Mega CD som fryser? Rengör kontakt ytorna och connectorerna.
Har du problem med en kontroller som inte fungerar som den ska? Kontrollera så att kontakten sitter hela vägen in. Ni kan ha kommit åt den så den har rört sig ett knapp nåls huvud åt höger / vänster.
 #10383  by AlmostOriginal
 
Image

Image

Image

Image

Image

MD2 CCAM 1.0 -> http://www.fileden.com/files/2008/4/21/1876835/TF4.ogg" onclick="window.open(this.href);return false;
MD2 Original -> http://www.fileden.com/files/2008/4/21/ ... F4_MD2.ogg" onclick="window.open(this.href);return false;
TMSS fri MD1 (HiDef) -> http://www.fileden.com/files/2008/4/21/ ... F4_MD1.ogg" onclick="window.open(this.href);return false;

Äntligen har jag gjort Crystal Clear Audio Mod till Sega Megadrive II. Modden gör så att din megadrive II låter bättre än en MD HD! :geek: Helt sjukt men sant. :geek:
 #10385  by ManiaC
 
Ser jobbigt ut,, men sen är jag sämst på att förstå och följa scheman ;D Älskar kolla på typ DamoMonster o bara följa det samtidigt som någon gör det på film^^

[thumbup] sj har jag ingen md2 längre,, vi hade en sen små som vi fick ihop med megacd2 men sålde dem när jag skaffade min mcd1 :) Aldrig gillat uppföljarna o deras design
 #10536  by lindholm
 
Bra faq, men hur gör man om det sitter en kondning över JP1? Tar man bara bort den helt?

Samt, vilka är det som styr 50/60 Hz? Behöver egentligen bara låsa så det ständigt kör på 60Hz, och ej någon regionmodd...

Edit: stämmer det att man bryter JP3 paret och byglar till JP4 istället för att låsa 60 Hz?

Edit 2: Men kan inte förstå vad kondningen över JP1 ska vara bra för...
 #10537  by ManiaC
 
Jag vet inte heller vad kondningen ska vara bra för,, Jag har inte haft en sån på en enda av dem jag moddat! Medans jag nu läste om en annan kille som haft de på ALLA han moddat^^ .. Anyway verkar det iaf som folk låter den sitta kvar!!.

Hittade denna bilden btw på vad som är vad :P På vissa md verkar jp1,2,3,4 vara i annan ordning också..
md1-jumpers.jpg
md1-jumpers.jpg (46.77 KiB) Viewed 20334 times
 #10539  by lindholm
 
Tack för bilden, för göra ett försök i morgon. Blir nog att lägga in en switch trots allt om man skulle vilja ändra mellan 50 och 60 Hz (om jag kommer ihåg att gå och köpa en efter jobbet...)
 #11186  by Brummen
 
Image
Image

Hittade dessa två bilder, fick ljudet att funka utab problem medans andra bilden. Den med video får jag inte att fungera.
Det ligger resistor tvärst över där angivna lödpunkten finns som inte är med på bilden.
Provade ändå, men ingen respons med bilden.
Image
Provade att skruva två kablar och sätta in dem i DIN kontakten, 3an för video och 2an för jord. Funkade prima.
Kanske borde försöka lista ut hur jag löder fast i dessa kontakter istället?

Tips är välkommna :)
Last edited by Tronin on 20 Apr 2013, 16:32, edited 1 time in total. Reason: Flyttade och skapade en mer passande kategori för frågan.
 #11217  by Brummen
 
Har fått det att fungera nu :)
Antingen misstolkade jag den DIN ritningen eller så stämde den inte med min.
Hur som, jag fick göra ett eget litet schema och nu funkar både stereo ljudet och AV-Bilden =)

Var tvungen att köpa en ny lödmaskin då den jag hade tidigare var helkass. Kan rekommendera den billiga lödstationen från kjell o co som finns till specialpris just nu. 124spänn tror jag den kostade.
Bästa köpet på länge :)
 #12484  by bobnimbe
 
Tjo,
gjorde en switch igår efter den här guiden
http://www.retrocorner.net/index.php?Mo ... h_-_page_1" onclick="window.open(this.href);return false;

funkar fin fint. Enda problemet var när jag skruvade ihop den och själva switchen kom i kontakt med värme-skyddet vilket slöt kretsen men det fixade lite eltejp. Det var iaf det första jag lött i hela mitt liv och gick ap-klumpigt så hurra för sega som byggde tåliga kretskort som inte har några problem med att man slarvar lite när man löder klumpar och skrapar av ledningar :)

Mest uppenbara spelet som funkar bra nu är såklart Sonic 1, men en annan liten rackare var james pond 2 som plötsligt blev spelbart utan mångravitationen. Funderar på om hela 16bitars erans mån-gravitation helt enkelt är kassa pal-konverteringar :)
 #12485  by HVQ
 
[thumbup] Nice. önskar man nån gång själv skulle orka modda Mega Driven.
 #13548  by Megadriven
 
Jag har ett Megadrive 2. Jag hade ingen strömkabel till denna enheten och gjorde en adapter.
Köpte rätt storlekar och allt. Satte in mega drive strömkablen (läste att detta skulle funka).
Enheten startade och den röda lampan lös, testade spela några minuter och stängde av.
Drog ut strömkablen.

Nästa gång jag skulle spela så startar konsolen helt enkelt inte :S
vad kan felet vara? Finns det någon säkring som går lätt?

Sen undrar jag om ni har någon bra sida där man kan läsa guider om olika moddningar och felsökningar mm?
 #13550  by AlmostOriginal
 
Blev det rätt polaritet? Har för mig att jag har en mastersystem som fick samma problem. Är rätt säker på att det inte finns någon säkring i enheten. Möjligtvis en diod men oftast ska volt regulatorn skydda elektroniken från olyckor. Kanske den har brunnit?
 #13551  by Megadriven
 
Min master system funkar fint.
Jag är säker på att det 'r rätt polaritet då de funkaq fint först.
ska köpa en riktig MD2 adapter, vet du någon som har en som man kan få köpa billigt? ;)
 #14038  by AlmostOriginal
 
Time for something big... something REALLY big. This is...

Image

THE MEGA AMP

What is it?
So what exactly is the Mega Amp? It is a universal audio amp designed to work in every Genesis ever made with minimal alterations. Put this in any Genesis and you will experience either the sound of a VA0 MegaDrive Model 1 or the full spectrum of the Genesis' sound hardware.

How did this come to be?
If you remember back in 2012, I posted a replacement audio circuit made specifically for the VA2 and VA2.3 Genesis Model 2s, of which only one console exists with this circuit and it's Mexico (no, it's not a Mexican Sega-16 member who has it). I then started working on a universal audio amp for use on GOACs, but now, it has become something bigger. After having been approached by Villahed94 to make something bigger than any of my previous two circuits and with his assistance, the Mega Amp was born. Working off those old circuits, which have become early Mega Amp prototypes, we now have the most complete replacement audio circuit for the Genesis.
Two different circuit types are available, which are named "Filtered" and "Unfiltered." Same circuit, different low-pass filter. The filtered circuit uses a 3.68KHz low-pass filter to give that sound the Genesis Model 1 is known for while the unfiltered circuit uses a 21.16KHz cutoff frequency to get the full spectrum of the Genesis' audio hardware.
The schematics of each circuit are below. Click on the thumbnails to view the schematics at full size.

YM2612 Filtered:

Image

YM2612 Unfiltered:

Image

ASIC YM3438 Filtered (also works on the discrete YM3438):

Image

ASIC YM3438 Unfiltered (also works on the discrete YM3438):

Image

GOAC YM3438 Filtered (for Sega GOACs and GOAC-based Geniclones):

Image

GOAC YM3438 Unfiltered (for Sega GOACs and GOAC-based Geniclones):

Image

GOAC YM3438 Filtered (for x-in-1 clones with GOACs):

Image

GOAC YM3438 Unfiltered (for x-in-1 clones with GOACs):

Image

If you would like to build a Mega Amp but don’t have access to a TL074, any quad op-amp or two dual op-amps with at least 3MHz bandwidth will work. The only exception to this is the LF347 which, while having 4MHz bandwidth, outputs horribly mangled audio when used with a 32X. As such, it is HIGHLY suggested to not use this chip. The recommended setup is a single TL074 or two TL072s.

So, here's a general summary of the Mega Amp:
-Simple design based around a single TL074 quad op-amp
-Filtered circuits deliver the same sound as a VA0 to VA2 Genesis Model 1 minus distortion
-Unfiltered circuits deliver the full spectrum of the Genesis' audio output
-Audio levels louder than any previous mod, on-par with later Genesis Model 2s
-Headphone support with the optional transistor buffers
-Stereo and Mono audio outs for a complete replacement circuit

Now for installation diagrams on consoles most in need of a new audio amp. Click on the thumbnails to view the shots at full size:

VA7 Genesis Model 1 (use ASIC YM3438 Mega Amp with headphone buffer):

Image

Image

VA0 to VA1.8 Genesis Model 2 (use ASIC YM3438 Mega Amp; headphone buffer optional):

VA0
Image

VA1 and VA1.8
Image

Common
Image

VA2 Genesis Model 2 (use YM2612 Mega Amp; headphone buffer optional):

Image

VA2.3 Genesis Model 2 (use YM2612 Mega Amp; headphone buffer optional):

Image

VA3 Genesis Model 2 (use ASIC YM3438 Mega Amp; headphone buffer optional):

Image

VA4 Genesis Model 2 (use GOAC YM3438 Mega Amp; headphone buffer optional):

Image

Image

VA1 Genesis 3 (use GOAC YM3438 Mega Amp; headphone buffer optional):

Image

Image

Image

VA2 Genesis 3 (use GOAC YM3438 Mega Amp; headphone buffer optional):

Image

Image

Installation diagrams for GOAC-based Geniclones will be provided on the post below and diagrams for the CDX and Nomad will be added to this post at a later date.

For those interested in seeing what the unfiltered Mega Amp’s spectrum is like, here’s a spectrum analysis done by Villahed of the circuit at 64KHz sample rate using Alien Soldier:

Image

And now for the obligatory audio samples:

Sample Set 1
Console used: VA2 Genesis Model 2
FM chip: Discrete YM2612
Mega Amp variant: Filtered YM2612 without headphone buffers

Sample Set 2
Console used: VA3 Genesis Model 2
FM chip: Discrete YM2612
Mega Amp variant: Unfiltered YM2612 without headphone buffers
Samples provided by Villahed94

Sample Set 3
Console used: VA1 Genesis Model 2
FM chip: ASIC YM3438 in Sega 315-5660
Mega Amp variant: Filtered ASIC YM3438 without headphone buffers

Sample Set 4
Console used: VA3 Genesis Model 2
FM chip: ASIC YM3438 in Sega 315-5660
Mega Amp variant: Unfiltered ASIC YM3438 without headphone buffers
Samples provided by Villahed94

Sample Set 5
Console used: VA1 Genesis 3
FM Chip: GOAC YM3438 in Sega 315-5960
Mega Amp variant: Filtered GOAC YM3438 without headphone buffers

Sample Set 6
Console used: VA4 Genesis Model 2
FM Chip: GOAC YM3438 in Sega 315-5960
Mega Amp variant: Unfiltered GOAC YM3438 without headphone buffers
NOTE: There is some excess noise in this setup. This particular Genesis was the subject of a failed Neptune mod, so it behaves in a weird way.

Sample Set 7
Console used: VA3 Genesis Model 1
FM chip: Discrete YM3438
Mega Amp variant: Filtered ASIC YM3438 with headphone buffers

Sample Set 8
Console used: VA3 Genesis Model 1
FM chip: Discrete YM3438
Mega Amp variant: Unfiltered ASIC YM3438 with headphone buffers

Word of note about Sample Sets 7 and 8: the Genesis used has a strange habit of dropping notes in some of Thunder Force III's music. It also does this with a YM2612.

Once Villahed and I get some PCB designs made for the Mega Amp, there will be two pre-modded Geneses in the Sonic's Bazaar section of the site which will each have the filtered and unfiltered Mega Amps, the first systems to receive completed Mega Amps. When the consoles are ready, I will link to the thread.

















  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8