Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Defekt / Modifiering / Reparation / Lödning (Mega Drive)

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #1141  by Zebbe
 
Den där funkar nog finfint :).
 #1177  by AlmostOriginal
 
Gjorde denna mod på min. Fungerar fel fritt. Dock väntar jag på brytarna så jag kan montera ihop allt.

Jag valde så små brytare som möjligt så det ska se så diskret men ändå vara funktions dugligt. Lägger upp bilder så snart jag kan. [thumbup]

Viktigt att veta är att kablarna till:
JP1 - JP4 ska HÅLMONTERAS INTE YT MONTERAS!
 #1186  by HVQ
 
sweet! riktigt snygg [thumbup] gillar chassit/lådan. är super nintendot moddat också?
 #1187  by Rotmosträdet
 
JP1 - JP4 ska HÅLMONTERAS INTE YT MONTERAS!
Vad? Varför? Det gjorde inte jag, funkade ändå.

SNES:et är inte moddat men det står på tur. Vilken är bästa guiden? 8-)
 #1254  by HVQ
 
Rotmosträdet wrote:Blev klar med min idag, valde så stora brytare jag kunde hitta! [thumbup]

Image
vart kan man få tag på en sådan plexiglaslåda?
 #1291  by HVQ
 
nice [thumbup] blir kul att se.

själv har jag elektroniktummen mitt i handen. men en vacker dag ska jag modda mina konsoler också :mrgreen:
 #1300  by AlmostOriginal
 
Personligen undviker jag modifikationer. Men när någon annan redan har "sabba" kortet är det inte så mycket man kan göra :mrgreen:

I stort sett finns det bara 2 format som är intressanta PAL & NTSC. Så i ett nöt skal borde det räcka med 1 PAL & 1 NTSC maskin. Lycka till att lära dig japanska eller i bästa fall lyckas du gissa dig till det mesta. [thumbup]

EDIT: En annan rolig grej är den så kallade switchless modden som skulle göra det enklare att byta region på konsolen + att man slapp förstöra konsolens skal. :lol: Det är bara att välja:

Brytare - Förstöra skalet?
eller
Switchless - Förstöra insidan?

Här kommer i alla fall bilder på: 1 st Snes 50/60Hz & 1 st Megadrive 50/60Hz + ENG/JAP.

Image

Image

Image

Image

Image

Image
 #2253  by DaBear
 
Jag lödade bort EXT porten och limmade fast en rejäl brytare i hålet som blev över, lätt att återställa då jag inte har gjort någon åverkan på utsidan. Ser lagom diskret ut faktiskt.
Brydde mig inte om någon brytare för ENG/JAP då jag bara var ute efter att kunna köra maskinen i 60hz.
 #2733  by ManiaC
 
Tyckte dessa videona var schyysta för en noob som mig när det gäller mods..

överklocka MD:n Del 1


överklocka MD:n Del 2



Återställa en Pal asian till sitt ursprung


Och många fler till både md1, md2, snes, playstation, mmm på kanalen..
Kommer lekas lite en vacker dag :)
 #2737  by Rotmosträdet
 
Vad hjälper överklockning?

Går det snabbare? Slipper man flimmer?

Xenon2 till Master System borde drivas med en stark PF för att det ska bli spelbart. ;)
 #3848  by Tronin
 
Två frågor:

1) Hur öppnar man upp den Segas sexknappskontroll? Jag tog bort de fyra synliga skruvarna på baksidan, men den vägrade släppa i nederkant när jag sedan skulle öppna den. Det känns bättre att fråga här än att råka ta sönder kontrollen.

2) Hur får jag loss locket på MD? När jag öppnar den så sitter det en sladd till dioden, och gör jag på bästa sätt för att sära på delarna utan att ha sönder något?

Filmer och bilder uppskattas [thumbup]
 #3851  by AlmostOriginal
 
1. Om du har lossa på alla skruvar ska den ju bara öppnas. Men risken finns att någon har spillt saft eller liknande. Vilket gör att den "limmas" ihop. [thumbup]
2. Enda sättet att lossa på kontakten är att böja tillbaka led benen så att du kan dra av kontakten.

2 x 9VDC - 230V Nätfilter, Dubbla säkringar, ström brytare och fläktkyld.
Image

2 x 9V~AC - 230V Nätfilter, ström brytare och fläktkyld.
Image

2 x 9VDC - 230V Nätfilter och fläktkyld.
Image

Arcade stick - Sega Megadrive
Image

EDIT: Några projekt som jag jobbar på. Dem fläkt kylda nätaggregaten som jag prata om ska jag bara tona ner fläkten sedan är dem "Fit for fight" Tanken är att kunna driva en NES och SNES med endast 1 kabel in i väggen eller en Sega Megadrive och en Mega CD. Arcade stickan är byggd på microbrytare och ger en grym arcade känsla.
 #3853  by ManiaC
 
Rucket wrote: Var hittar man en sån?
Btw, kan inte dessa funka??
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... art-p39121" onclick="window.open(this.href);return false;
Rucket wrote: 2) Hur får jag loss locket på MD? När jag öppnar den så sitter det en sladd till dioden, och gör jag på bästa sätt för att sära på delarna utan att ha sönder något?

Filmer och bilder uppskattas [thumbup]
111.jpg
111.jpg (64.73 KiB) Viewed 23396 times
222.jpg
222.jpg (51.17 KiB) Viewed 23396 times
 #3855  by Tronin
 
AlmostOriginal wrote:1. Om du har lossa på alla skruvar ska den ju bara öppnas. Men risken finns att någon har spillt saft eller liknande.
Inga spår av något klister som håller fast, men nederdelen vägrar släppa :(
AlmostOriginal wrote:2. Enda sättet att lossa på kontakten är att böja tillbaka led benen så att du kan dra av kontakten.
Misstänkte att man skulle göra så, men vågade inte chansa. (Tack för bilderna ManiaC, även om du var några minuter för sen [thumbup] ) Nu kommer en följdfråga:
IMG_0063.jpg
IMG_0063.jpg (435.5 KiB) Viewed 23293 times
Jag tänkte lägga locket i blöt, men det ser ut som att man kan lossa den runda grejen där dioden sitter fast i. Bör man göra det eller är det lugnt att lägga hela locket i blöt?

Fler frågor lär dyka upp då detta är första gången jag skruvar upp ett sega :)

E: PERFEKT! Tack, ManiaC. Det blir till att införskaffa en sådan sladd och testa :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8