Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Rengöringstråden

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #9594  by AlmostOriginal
 
Ett vanligt misstag jag ser flera göra är att man lägger tryck på kortets undersida där kretsar / komponenters löd sida sticker ut. I fall man lägger tryck på dessa kan man pressa in benen mot kortet som i värsta fall kan kortsluta + att du på frestar lödningarna.

När det gäller hur hårt man ska trycka med suddet så brukar jag säga så här:

För löst - Händer inte så mycket.
Lagom - Bäst.
Hårt - Du slösar bara en massa sudd.

Skulle kortet vara kraftigt oxiderat hjälper det inte hur hårt du än trycker och att sandpappra kortet är inte att rekommendera. Eftersom du förstör den glansiga ytan och gör den matt. Detta medför att kortet ännu lättare oxiderar.

Här har vi ett bra exempel på någon som inte vet vad han / hon håller på med:
http://got2pair.se/pro/sega/ms/work%231/work.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
 #9939  by Bloodbowlfan
 
Hej, vad använder ni för lösningsmedel / metod när ni ska ta bort en prislapp från kartong?
Last edited by Tronin on 08 Dec 2012, 14:44, edited 1 time in total. Reason: Tråd flyttad.
 #9940  by Tronin
 
Kikar man i den här tråden hittar man bl.a. följande:
lindholm wrote:har tagit bort många klisterlappar från nes-kartonger med label off, funkar utan problem så länge man e försiktig. Ingen missfärgning av det har jag råkat ut för än iaf
 #17062  by Yocke
 
Hur rengör ni där man kör in kassetterna i megadriven? Lyckades rensa ur den på lite damm mha en tandpetare, och då gick den igång, men sen slutade den att funka. Verkar vara kontaktproblem. Gäller de flesta spel jag äger.
 #17063  by Tronin
 
Jag har inte behövt rengöra den. Så länge man inte har köpt en begagnad enhet så tror jag inte det är nödvändigt. Det brukar uteslutande vara kassetterna som är i behov av rengöring. Men skulle jag mot förmodan behöva rengöra connectorn skulle jag blåsa igenom den med tryckluft och sen spruta på massa elektronikrengöring.
 #17064  by Yocke
 
Det är min egna gamla Megadrive som inte varit inkopplad på många år. Ingenting ser smutsigt ut eller så, men eftersom jag fick några spel att funka efter att ha tömt på lite damm tror jag nog att det är det som är felet ändå. Får rengöra både spelen och maskinen idag.
 #17065  by Tronin
 
Yocke wrote:eftersom jag fick några spel att funka efter att ha tömt på lite damm tror jag nog att det är det som är felet ändå.
Inte nödvändigtvis. SNES och Mega Drive brukar vara ganska förskonade när det kommer till smutsiga connectorer, till skillnad från NES. Min gissning är alltså att det är kassetterna som är problemet.

Bästa sättet att rengöra en kassett:
1) Skruva upp kassetten.
2) Använd ett vitt suddgummi och sudda på kontaktytorna.
3) Rensa bort suddresterna med fingret.
4) Badda en tops/bomull i elektronikrengöring och rengör kontaktytorna.
5) Använd en torr tops för att säkerställa att all smuts är borta

Kan man inte få upp kassetten är det bara till att följa steg 4 och 5 tills topsen inte blir smutsig.
 #17067  by Yocke
 
Jag tror du har rätt. Har rengjort megadriven med olika ämnen, men endast spelen som jag rengjort funkar. Såg någonstans att man kunde köra med fönsterputs på en tops, så det är det jag gjort. Skumt att de är så känsliga. Det är ju så lite smuts att det inte syns förrän efteråt på topsen.
 #17092  by Rotmosträdet
 
1. Ta t-röd på en tops. Rengör med t-röd på en kassetts kontaktyta.

2. Fläska på mer t-röd på kontaktytan. Sätt i och dra ur kassetten ur basenheten.

3. Upprepa.

4. Upprepa.

5. Upprepa.
 #23934  by GoryGlory
 
Det verkar som mitt spel The Simpsons - Bart vs. the Space Mutants på Sega Master System inte alls vill starta, jag har sprayat med rengöringsspray, en tysk elektronik rengöringsspray och slipat lite med en nagelfil i papper med sandpapper.

Trist om spelet är bortom all räddning och är dödsdömt [thumbdown]
 #23936  by Tronin
 
1. Öppna kassetten.

2. Använd suddgummi.

3. Ta bort borsta bort suddresterna och gör rent med en tops doppad i elektronikrengöring.