Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Rengöringstråden

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #4632  by Tronin
 
Om någon av moderatorerna skulle vilja klippa och klistra från tråden om döda kassetter vore det toppen, annars är det nog bäst att vi har en hel tråd tillägnad rengöring av kassetter, handkontroller, konsoler etc.

Jag sparkar igång det hela med en fråga från "Trädet":
Rotmosträdet wrote:Hur hårt kan man trycka med ett sudd?? Lär ju inte skada mer än ett sandpapper hursomhelst...
Det går att trycka på ganska bra med ett sudd. Jag har fått både ett och annat jack i bordet av kretskort som har pressats ner under behandlingen. Samtliga spela har gått igång och fungerar. Så jag tror inte man behöver vara allt för försiktigt, sakerna är verkligen tillverkade för att hålla. Vill man inte applicera tryck på hela kretskortet går det att isolera kontaktytorna genom att hålla kretskortet över ex. en bordskant så att kontaktytorna ligger direkt på bordet.

(Jag har själv inte känt behovet av att isolera kontaktytorna på något spel. Enda gången jag använder den "tekniken" är då jag rengör kontaktytorna på mitt NES.)
 #4706  by Tronin
 
Nej, Sega-spelen brukar oftast vara i betydligt bättre skick än NES-spelen. Och jag har fått igång samtliga spel med rengöring med enbart tops, och i vissa fall även utan rengöring. Men i och med att jag i december rengjorde min konsol väldigt grundligt har jag valt att även rengöra mina spel extra noga. Jag vill ju inte stoppa i ett skitigt spel i en fräsch maskin ;)
 #4759  by NGF
 
Många är vi nog som irriterar oss över olika klistermärken som olika butiker envisas med att klistra på våra begagnade spel. :evil:

Hur bär ni er åt för att ta bort dessa? Har läst om vatten, sprit, matolja och hårtork för att får bort alla klisterrester?

Hur gör man med spelfodral i kartong för att inte skada förpackningen?

Olika rengöringsmetoder för olika material (kartong/skivfodral/mdfodral)?
 #4763  by Tronin
 
Här är en bra video du kan kicka på: http://www.youtube.com/watch?v=cSFayf8iw58" onclick="window.open(this.href);return false;

Själv använder jag mig av Biltemas Lable Off som jag sprutar på en bomullstuss och sedan applicerar på klisterresterna. Jag skulle dock inte rekommendera att använda det på insticken till Sega-spelen då det förstör mer än det hjälper. Men på kassetterna har det varit utmärkt.

E: Mod. borde flytta tråden till FAQen.
 #4764  by NGF
 
:) Jo det vet jag men jag samlar ju på bland annat Atari och 32x också och de envisas ju med kartonger :(

Även äldre stora datorspelskartonger är ett dilemma.

Har nu läst om bensin, kan det vara något?
 #4769  by Tronin
 
Med tanke på att alla mina Sega-carts redan befinner sig i fint skick efter rengöring fick jag leta upp en NES-cart istället :oops:

Före
P1260006.jpg
P1260006.jpg (72.53 KiB) Viewed 24990 times
Under - Ta bort så mycket av etiketten som möjligt. Sedan häller du bensin i en bomullstuss och dra tussen över resterna. Använd din nagel för att skrapa bort resten av etiketten.
P1260007.jpg
P1260007.jpg (68.24 KiB) Viewed 24990 times
Efter - Inga klisterrester och plasten har inte blivit missfärgad, som den kan bli när man använder Lable Off och frenetiskt försöker få bort tusch.
P1260008.jpg
P1260008.jpg (76.29 KiB) Viewed 24990 times
Nu var det ingen svår etikett som skulle bort, har tyvärr inget avancerat att testa på för tillfället. Men till den här uppgiften fungerade medicinsk bensin bra, men om det är bättre än Lable Off vet jag inte.
 #4771  by Tronin
 
På fodralen tror jag inte det ska vara några problem. Men på insticken började färgen försvinna, så jag antar att det är samma sak på kartong :? Batteriet till kameran dog så kan inte visa bild.
 #4778  by ManiaC
 
I denna video plockar Ninjabearhug bort lite klisterlappar från n64 kartong. Typ 1.40 in i videon.
I en annan video hade han även bra tips på att ta bort när folk skrivit på etiketter osv. Han jämförde flera olika sett för vilket som skulle ge bäst resultat.. Dock var videon precis som denna under inte gjord som en "rengörings video" eller liknande utan det ligger nånstans i någon av hans random videos så jag hittade inte den :/

 #4810  by NGF
 
Har testat hårtorkstekniken nu på en klisterlapp, underlag: kartong.

Funkar väl ok, dock vet jag inte om det inte hade funkar lika bra utan hårtork, får göra vidare tester vid tillfälle. Kartongen klarade sig utan skador men det är lite klisterresterkvar, det är väl bensin som ska på det vid tillfälle..
 #4811  by lindholm
 
har tagit bort många klisterlappar från nes-kartonger med label off, funkar utan problem så länge man e försiktig. Ingen missfärgning av det har jag råkat ut för än iaf
 #4819  by HVQ
 
kanske skulle ta och testa någon av de där, har ett par manualer som har klisterlappar på sig
 #6578  by Tompika
 
Det enda jag har kört med och använder fortfarande är RÖDSPRIT, det funkar kalasbra, men självklart ska de användas varsamt på instruktionsböcker och pappkartonger, men på kassetter och fodral blir resultatet alltid 100% bra :)
 #6582  by HVQ
 
Har tänkt att ge mig på alla spel och ta bort lappar när jag flyttat klart.

Blir även en rengöring invändigt, har ett antal spel som nog behöver det. måste köpa en ny gamebit bara för min gamla verkar vara spårlöst borta.