Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Vad är detta för MD-fodral??

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #4918  by Rotmosträdet
 
Ett fodral från Acclaim som passar både med vanliga kassetter och EA! Minns inte vilket spel som hade det dock. Har ni sett det och isåfall till vilket spel?

Och varför tror ni det gjordes? Verkar skumt. EA-kassetter sitter inte fast speciellt bra och SVP-kassetter går inte i den.
Attachments:
IMG_5107.JPG
IMG_5107.JPG (143.61 KiB) Viewed 34648 times
 #4921  by HVQ
 
Inte sett innan alls, säker på att det är för MD?

Har det samma mått som vanliga MD fodral? Har den eller har haft flärp?
 #5219  by illm
 
Jag fick ett sådant till Cutthroat Island.

Jag tror inte att det är tänkt att passa andra (konkurrenters) kassetter, utan att det snarare är så att tanken var att dels hålla kassetten på plats så att den inte rör sig i sidled, dels att den bredare formen tillsammans med kassetten hjälper till att hålla manualen stilla.

...gissningsvis. :idea:
 #5227  by illm
 
Jag bestämde mig för att mäta lite! :D

:arrow: Boxen (stängd) är ~2,2 cm från framsidan till baksidan. Vi pratar alltså om insidan.

:arrow: Manualklämmorna kan hålla en manual på max 0,5 cm.

:arrow: De mystiska plastförhöjningarna är 1,7 cm. Min kassett sticker upp precis lika högt.

2,2 cm - 1,7 cm = 0,5 cm :!:

Nu är min Cutthroat Island-manual bara 0,3 cm så i det här fallet funkar det inte, men skulle det vara en worst case-manal så skulle faktiskt plastbitarna ge manualen ett stöd. Eftersom manualen också tenderar att flytta sig hit och dit, så skulle det vara extra logiskt att sprida ut stödet över hela breddytan, som de har gjort med plasten. Det finns ju inga "manualstoppbitar" i det här caset som det ofta finns på andra.

Petade dit lite häftmassa både på kassetten och på stödplasten för att kolla, och jag mätte den kvarvarande tjockleken på massan till ... *drumroll* ... exakt 0,5 cm. :mrgreen:
 #5228  by HVQ
 
Science på hög nivå [thumbup] :ugeek:
 #5263  by Rotmosträdet
 
Fick hem ett till Primal Rage med denna boxen.

Har nog sett minst 3 Primal Rage nu, dock är den manualen för smal för att Illms teori ska funka. Kolla gärna era PR-spel nu! :D
 #5671  by Rotmosträdet
 
Maniac: Dunka in den bilden och frågan här så fortsätter vi luska: http://segalovers.se/viewtopic.php?f=8&t=1147" onclick="window.open(this.href);return false;
 #5690  by ManiaC
 
Done, missade att de var ett likadant här. Dock har mitt inte acclaim logga som ditt :)

Kom dock med ett spel som på ett sätt har med acclaim att göra. Nu avslöjar ja kanske mina inköp men ;) Jag bytte dock till ett acclaim fodral vanligt då jag antog att det blivit utbytt men så kanske inte är fallet då? Kanske acclaim hade lite såna här fodral även utan sitt märke på i slutet.

E: Har en teori. Finns åtminstonde ett samband mellan alla nämnda spelen här + det jag köpt. & mer än ett samband mellan dem flesta :)
 #5721  by Rotmosträdet
 
När vi ändå är inne på Primal Rage, vad är detta för version? Inte PAL, Genesis, 32X eller Japan väl? Pirat??
Attachments:
tyskt_primal_rage.jpg
tyskt_primal_rage.jpg (26.35 KiB) Viewed 34507 times