Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FAQ: NTSC på PAL - Regionsnack

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #6195  by NGF
 
Street Fighter II': Special Champion Edition funkar.
Last edited by NGF on 08 Apr 2012, 10:22, edited 1 time in total.
 #6469  by Tronin
 
Zebbe wrote:Man kan alltid kolla med en emulator, ställ in regionen på EUR bara.
I emulatorn fungerade Pirates! Gold, men nu har jag testat det på min MD och får upp följande text:
"This game is not for the SEGA Megadrive distributed in Europe." :(

Vilken konverter borde jag införskaffa?
 #6470  by Janone
 
Jag kan länka de jag har här hemma som inte funkar om ni vill veta dem också. Sålde av alla de som fungerar till en kille på Gamer meetup!
 #6471  by Tronin
 
Litan över spel som funkar vore av större intresse ;) Men jag antar att det inte skulle skada.
 #6479  by NGF
 
Måste ta tillbaka mitt uttalande angående SF2CE USA, verkar som jag råkade ha på min 60hz switch på palmaskinen och därför startede den. Utan denna switch aktiv möts man av ett tråkigt meddelande att spelet bara skall använda på Sega Genesis :(
 #6480  by nissling
 
Det gäller väl de flesta spelen av Capcom och Konami som är släppta efter det att regionsskyddet kom till på MD?
 #7149  by Tronin
 
Janone wrote:Jag kan länka de jag har här hemma som inte funkar om ni vill veta dem också.
Do it :)
 #8662  by DrHuff
 
Som titeln antyder handlar denna tråd om vad som gäller angående regionsfrihet för olika modeller av Mega Drive. Letade bland gamla trådar i hopp om att finna svar men fann till min förvåning inget alls. Finns det gömt någonstans får ni vänligen hänvisa mig och andra nyfikna, annars kör vi här :D

Som liten minns jag att min Mega Drive 1 slukade såväl europeisk som japanska spel (så länge man såg till att fila ner hörnen på kasetterna/ fila ner plasten på konsolen). Vad jag kunnat läsa mig till handlar det om att tidiga versioner av konsolen inte hade något regionsskydd. Men gäller detta också för amerikanska spel? Finns det några kännetecken man kan leta efter på sin konsol för ta reda på om den tillhör dessa?

En tok på Youtube påstår att två kännetecken kan vara den text som finns bakom kasettluckan på vissa konsoler (High definition graphics - Stereo sound), samt om det finns en port på baksidan som liknar pluggen på kontrollerna. Ligger det någon sanning i detta, eller finns det andra säkra tecken?

Har ett par japanska lir på ingång för att testa min nya MD1 men man vill ju varken börja antasta kassetter eller konsol (fan vad sjukt att man våldförde sig på alla spel istället för att bara fila på konsolen för övrigt) ifall det inte skulle fungera i alla fall.
Last edited by Tronin on 11 Sep 2012, 22:22, edited 2 times in total. Reason: Tråd flyttad.
 #8663  by Tronin
 
Jag tror din tråd passar bättre in i den här FAQen, även om tråden i dagsläget inte behandlar japanska spel.
 #8666  by DrHuff
 
Mitt misstag...Tittade bara i kategorin för Mega Drive och såg inte Faqen. Inget i tråden svarar som sagt på frågan riktigt så hoppas någon hittar hit :D
 #8667  by HVQ
 
Någon får gärna rätta mig om jag har fel men såvitt jag vet så sitter själva regionsskyddet i kassetterna och inte i mega driven och infördes runt 1993. Det går ändå att modda sin konsol för att komma runt regionsskyddet men ingen av standard modellerna är regionsfri.
 #8694  by DrHuff
 
Haha! Ja han var ju inte världens mest förtroendeingivande man på jorden, men de är ju sällan det de där tutorial-snubbarna på Youtube [thumbdown]

Det där med att modda in switchar verkar ju lagom läskigt. Finns det ingen här i Stockholm sommar komma rusandes med lödkolven i högsta hugg? :D
 #9598  by AlmostOriginal
 
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har HD versionen inget TMSS (Regions skydd) Vilket gör att man i stort sett kan spela vilka spel man vill. Modeller efter HD versionen har TMSS (Regions skydd) Vilket gör att mindre spel fungerar på dem övriga 2 modellerna.

Så därav undrar jag vad som klassas som vanlig Mega Drive. Alla tillsammans? Första modellen? Någon av dem andra?
 #9600  by Tronin
 
Hmm bra fråga. Jag har utgått från att alla haft samma funktion. För min del är vanlig Mega Drive i så fall den första, men det kanske är bättre att klumpa ihop varianterna?