Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FAQ: NTSC på PAL - Regionsnack

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #30486  by Gnaarkill
 
Tjena Gänget!

Går i tankar om att köpa en Everdrive för att kunna spela SEGA CD på min Mega CD.
Stämmer det att en Everdrive gör Mega CDn regionsfri? Har någon erfarenhet från en Everdrive?
Vilken är bäst? Har tittat på två varianter som verkar vara mest poppis. Mega Everdrive och Everdrive MD.
Har egentligen inget intresse för att spela ROM-filer genom den utan bara göra Mega CDn regionsfri utan att behöva byta något fysiskt i maskinen. Det kanske finns enklare och billigare sätt?
 #30487  by Vintervargen
 
har kontaktat en vän om det här, han borde veta eftersom han har en everdrive och orginal japanska spel till sega cd:-)
vill du köpa everdrive så är alltid orginal att föredra, men har även köpt en jättebillig kopia på aliexpress som fungerat kanon
 #30494  by AlmostOriginal
 
Skulle köpa originalet. Kopiorna är billiga och gör i snitt samma sak. Men det skadar framtida produkter från Krikzz. [thumbdown] Om du bara vill göra dina Mega CD regions fri ?borde? det räcka med grund modellen. Men men den dyrare är ju alltid bättre. :ugeek:
 #30498  by Vintervargen
 
jag har fått svar från kompisen, det fungerade att köra ett japanskt sega cd spel med hjälp av everdrive på en pal enhet
 #30500  by Henke
 
Tänk på att du fortfarande bara får spelen i 50hz.
 #30504  by Gnaarkill
 
Åh! Ni är ju för bäst! :mrgreen:
Tack för era svar. Blir nog en billigare variant av originalet i så fall, verkar ju räcka för mitt ändamål :)
Håller helt med om att stödja Krikkz är en bra idé och att det känns stabilare att köpa från någon som är etablerad :)
Suger ju lite att de fortfarande blir i 50hz.
Å ena sidan så vill jag ju ha allt i PAL för det är mer affektionsvärde för mig på något sätt. Samtidigt som jag stör mig som fan på att det går segare.
Kanske i framtiden blir att samla på PAL men spela NTSC ^^
 #30507  by Henke
 
På vissa CD-spel blir det värre än att det bara är långsamt. Tal/Musik-spår kommer att starta innan/efter det du ser på skärmen. Det synkar inte alltså. Så långa intron blir helt skevt att titta på.

Jag kan förstå att man inte vill modda en fin komplett enhet, men annars är det inte dyrt. Du kan modda både din MD och MCD för i stort sett samma pengar som en Everdrive.
 #30508  by Gnaarkill
 
Åfan! Intressant Henke.
Har du några tips på någon som utför sånna arbeten?
MDn har jag själv funderat på att modda men MCDn verkar vara lite pilligare så den vill jag helst inte pilla i själv.
 #30512  by Henke
 
Japanspel.se är seriösa och lämnar garanti på utfört jobb. Men det finns massor av andra som säkert är duktiga de med.
 #30524  by Vintervargen
 
Hitta någon som gör 'swichless' mod om du nu skall modda den :-)
kanske jag som är fjantig, men sega cd V1 är ovanligare och mer åtråvärda, så jag hatar synliga spakar,men det kanske bara är jag :roll:

Ibland har jag bara funderat på att köpa en MD2+CD och modda den också, om jag förstår rätt så är sega cd V2 mest pålitlig (och billigast att införskaffa) av alla sega cd enheter och minst problem med lasern
Stämmer det? Sorry om ämnet börjar vandra lite utanför regionsnack
 #30527  by AlmostOriginal
 
Stämmer vintervargen. Modell 2an verkar ha minst problem.
Ang regions fri mega cd så ska man köra med region free bios. Då slipper man brytare och switchless modar. Allt sker per automatik.
 #30530  by Gnaarkill
 
Vintervargen wrote:Hitta någon som gör 'swichless' mod om du nu skall modda den :-)
kanske jag som är fjantig, men sega cd V1 är ovanligare och mer åtråvärda, så jag hatar synliga spakar,men det kanske bara är jag :roll:
Inte alls Vintervargen, kan bara hålla med! Inga oönskade extremiteter på min MCD! ;)
Kikade lite på japanspels moddningar och det verkar som att de gör "region free bios"-moddningen. Jag har inte ens hittat något annat sätt att göra MCDn regionsfri? Men det kanske finns?
Vad det gäller MD1:an så kommer jag nog göra det själv med en brytare. Den modden verkar ju vara väldigt enkel och brytaren kan man göra väldigt diskret så kommer nog köra på en sådan =)

På tal om in och skruva i enheter. Hur gick det med din multimega Vintervargen? Någon progress? :)
 #30728  by Cowabunga
 
Någon som har koll på ifall Top Gear 2 till genesis funkar på MD? Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag inte att det släpptes i Europa.
 #30730  by Tronin
 
Det stämmer att spelet inte kom i Europa. I och med att spelet är från 1994 är risken stor att spelet är låst till NTSC.
 #33802  by Highwind
 
NTSC-J-spel som fungerar på en PAL Multi-mega:

Bare knuckle 2
Bare knuckle 3
Super Shinobi 2
Shadow Dancer
Saint Sword
Ghostbusters
Ghouls n' ghosts

Jag har även spelat NTSC-U-versionen av Castlevania på samma maskin.
Knepet: Håller du ner A, B eller C-knappen när konami-skärmen visas så kommer man förbi regionsskyddet. (trodde inte på det jag heller förrän jag testade det själv.)