Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FAQ: NTSC på PAL - Regionsnack

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #9606  by AlmostOriginal
 
'High Definition Graphics·Stereo Sound' - Regions fri.
Image
Sega Mega Drive



TMSS - Regions skyddad.
Image
Sega Mega Drive Ver.2



TMSS - Regions skyddad.
Image
Sega Mega Drive II

Alla spel som fungerar med Ver.2 och MdII fungerar per automatik med HD modellen. Så utgår man från att Ver.2 och Md II som "vanlig" megadrive. Så täcker man alla områden. [thumbup] Vill man kan man separat skriva vilka som endast fungerar med HD versionen.
 #9607  by Tronin
 
Fast även om den första versionen är regionsfri så klarar den inte av att spela alla spel. Men i fortsättningen så utgår listan från den första versionen, för det är det jag har gjort.
 #9609  by nissling
 
Finns även vissa icke-licenserade spel till MD som endast fungerar med den första modellen av MD1. Tror att det finns ett baseballspel som tillhör den minoriteten men jag är inte säker.
 #9610  by AlmostOriginal
 
Jag har hört att när väll TMSS "gör det den ska" så kommer: "Produced By or Under License From Sega Enterprises Ltd." efter det blir skärmen svart. Har hittils aldrig varit med om det. [thumbup]

Konami spel är rätt roliga. Dem "hänger" sig i loggan. I fall det är fel region på enheten:
Image
(PAL version av Lethal Enforcer i en Sega Nomad)
 #13130  by Tronin
 
Listan är uppdaterad med följande spel:

Fria att spela på Mega Drive
- Judge Dredd (1995)
- Simpsons, The: Bart's Nightmare (1992)*

Låsta till Genesis
- Shadowrun (1994)
- Sonic Spinball (1993)
- Sub-Terrania (1993)

*: Trots att Bart's Nightmare täcks av kommentaren om att alla spel släppta före 1993 är regionfria skrev jag upp spelet då det släpptes 1993 i Europa.
 #14028  by Tronin
 
Informationen i nedanstående inlägg stämmer till viss del. Enda tillägget som behövs göras är att den första Mega Driven med texten "High Definition Graphics·Stereo Sound" kom både med och utan TMSS. Så det finns en helt regionfri Mega Drive, men den är bra ovanlig.

Hur vet man då om man sitter på en regionsfri enhet? Det står ingen copyright-text/licensierad av SEGA när man startar maskinen.
AlmostOriginal wrote:'High Definition Graphics·Stereo Sound' - Regions fri.
Image
Sega Mega Drive



TMSS - Regions skyddad.
Image
Sega Mega Drive Ver.2



TMSS - Regions skyddad.
Image
Sega Mega Drive II
 #14031  by Zebbe
 
TMSS (Trademark Security System) har inget med regionsskydd att göra, utan kom till för att förhindra att olicensierade spel (t.ex. Accolades och EA:s tidiga titlar) gick att spela på konsolerna. Regionsskydd sattes in i kassetterna från och med slutet av 1992/början av 1993 (de första spelen som använde sig av detta var Thunder Force IV och Streets of Rage II), men det var många spel som kom efter detta som inte hade något regionsskydd i mjukvaran.
 #14032  by Tronin
 
Jo, jag vet. Faktum kvarstår dock att de enheter som kom utan TMSS klarar av att spela samtliga spel - således är de "regionfria".
 #14033  by Zebbe
 
Nej. Min enhet är utan TMSS, den kan inte spela de flesta av mina japanska och amerikanska spel (om jag inte ställer dom i moddat läge).
 #14034  by Tronin
 
Är du säker på det? För jag har läst andra uppgifter om de tidigare enheterna; det var därför jag skrev i den här tråden.

Edit:
Kan du spela Fix-it Felix utan att slå på moddat läge?

Edit 2:
Eller det borde inte spela någon roll. Du borde inte kunna spela Felix öht.
 #14035  by Zebbe
 
Japp, jag är helt säker. Om jag t.ex. slår på US-versionen av Phantasy Star IV så står det "DEVELOPED FOR USE ONLY WITH NTSC GENESIS SYSTEMS".

Fix it Felix funkar inte i något läge som du säger. Rätt korkat att göra ett homebrew-spel som inte är regionsfritt och som inte funkar på alla enheter måste jag säga.
 #14037  by Zebbe
 
Jo, dom där nya fula sakerna från AtGames är officiellt licensierade av Sega och regionsfria.
 #14041  by Zebbe
 
Nix, det beror snarare på att programmeraren glömt något. Om man gör ett nytt spel idag brukar man vilja att det går att spela på så många revisioner som möjligt.