Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FAQ: NTSC på PAL - Regionsnack

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #29496  by Tronin
 
Med tanke på att din enhet såldes så pass sent är jag osäker på hur trovärdig den tidigare informationen är.

För att ta reda på om din enhet är regionfri eller ej är det enklast om du testar den med ett av de amerikanska spelen som vi vet är regionlåsta.
 #29497  by Bondmaster
 
Det kan ju vara så att min mega drive har stått i lager eller något för den har mycket lägre serienummer än den som mina föräldrar köpte när jag var liten, deras har även licence texten vid start som min saknar.

Jag får väll ta och införskaffa ett av de spelen då för å testa
Se bilder för serienummer om det kan va till hjälp
Attachments:
image.jpeg
image.jpeg (1.14 MiB) Viewed 17229 times
image.jpeg
image.jpeg (1.31 MiB) Viewed 17229 times
 #29500  by Bondmaster
 
Vet ej kommer inte ihåg vad jag köpte för länge sen,
Det Står inget på kabeln,
Här är en bild på kontakterna
Edit är nog rgb

Ger komposit bättre bild än rgb ?
Attachments:
image.jpeg
image.jpeg (1.08 MiB) Viewed 17215 times
Last edited by Bondmaster on 25 Apr 2016, 21:03, edited 1 time in total.
 #29502  by Bondmaster
 
Nej tyvärr
 #29507  by Zebbe
 
Bondmaster wrote:Ger komposit bättre bild än rgb ?
Du kommer säkerligen att finna svar på denna fråga i denna klassiska tråd:

http://segalovers.se/viewtopic.php?f=91&t=1207" onclick="window.open(this.href);return false;
 #29508  by Tronin
 
Och med det återgår vi till regionsnacket.

Bondmaster: Återkom gärna när du lyckats få tag i ett regionlåst spel att testa.
 #29517  by Bondmaster
 
javisst jag kommer återkomma i denna fråga

det är ju lite spännande tycker jag

men jag har en del utgifter just nu så det får tas och göra ett inköp när rät tillfälle ges

(ps tack för trådtipset)
 #29518  by Tronin
 
Bondmaster wrote:men jag har en del utgifter just nu så det får tas och göra ett inköp när rät tillfälle ges
Det är ingen brådska :)

Finns det förresten några här som har ett gäng Genesis-titlar i samlingen får ni mer än gärna bidra med mer information om vilka som är regionfria/-låsta.
 #29549  by Vintervargen
 
Min MD1 visar inte heller text vid uppstart, men tyvärr är den inte regionfri, har testat med några amerikanska spel jag äger :(
 #29555  by Zebbe
 
TMSS-texten i början har inget med regionslåsning att göra, den ser bara till att spel utan Segas licenskod inte går att starta på konsolen. De började införa detta runt 1991 efter att bl.a. Accolade gjorde spel utan licens.
 #29566  by Tronin
 
Så med andra ord stämmer inte den tidigare informationen jag hittade innan. Med tanke på att de TMSS-fria konsolerna inte är regionfria kan jag tänka mig att de inte är så sällsynta som den tidigare källan sa att de är.
 #29567  by Vintervargen
 
AlmostOriginal wrote:Vad händer när du försöker starta dem? Får du upp en text eller blir det bara svart?
Jag får den där texten som säger att spelet inte ämnat för europeiska enheter
 #29570  by Zebbe
 
Tronin wrote:Så med andra ord stämmer inte den tidigare informationen jag hittade innan. Med tanke på att de TMSS-fria konsolerna inte är regionfria kan jag tänka mig att de inte är så sällsynta som den tidigare källan sa att de är.
De är inte särskilt svåra att få tag i. Det är lätt att avgöra om de har TMSS eller ej, det står High Definition Graphics och Stereo Sound på dom. En annan fördel med dom är att de har bättre ljud än de som kom senare.
 #29571  by AlmostOriginal
 
Vintervargen wrote:
AlmostOriginal wrote:Vad händer när du försöker starta dem? Får du upp en text eller blir det bara svart?
Jag får den där texten som säger att spelet inte ämnat för europeiska enheter
Ahh :D Jag måste göra lite mer tester ang detta för att se vad som händer när man ändrar språk och hz frekvens. Minns att jag testade det hemma. Men kommer inte ihåg resultaten. T ex så kan man köra en Jap Mega CD i både 50 / 60 hz utan problem. Dock fungerar det inte med en PAL och NTSC Sega (mega) CD. Eftersom Eng / 50 hz är PAL och Eng / 60 hz är NTSC.
Zebbe wrote: De är inte särskilt svåra att få tag i. Det är lätt att avgöra om de har TMSS eller ej, det står High Definition Graphics och Stereo Sound på dom. En annan fördel med dom är att de har bättre ljud än de som kom senare.
Detta beror delvis på att vissa modeller utan HD text var Sega Megadrive II moderkort i ett Sega megadrive I chassie :|