Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Problem med tv'n för segat

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #13580  by Conan
 
Hej, har lite krångel med min tv. Den funkade perfekt men nu när jag kom till hotell rummet för att spela lite sf2 så är bilden svart, jag hör ljudet bra, de e inga problem. Nu kan jag ha tagit fel transformator med mig ja vet inte, fick nämligen med mig en snarlik vid ett tradera köp, och kan ha tagit fel. På den jag har med mig så går de ut 12 vdc 5A, på den som jag har hemma är det 12v 3A. Har jag nu kört på med för mkt ström så ngt gått sönder? Tilläggas är att jag ser faktiskt ytterst lite av bilden, syns lite bättre om man lyser snett på skärmen med lampan.


Ja jag har med mig egen tv och sega på hotellet, slut. frågor?
 #13581  by nissling
 
Vad använder du för bildkabel och vilken modell har du (MD1 eller 2)? Jag minns att jag använde en SCART-kabel en gång i tiden med några resistorer som egentligen inte var nödvändiga, men om jag öppnade upp kabeln och lödde bort dessa så försvann problemet.
 #13582  by Conan
 
Md1 samt antenn kabeln rf. De funkade bra tidigare idag. Men då jag städade innan jag åkte kan jag som sagt tagit med fel transformator.
 #13583  by nissling
 
Okej, jag vet inget om hur antennsignalen går ut från en MD men fem ampere låter mycket... Även tre känns högt (en säkring i en elcentral ligger i regel på 10A), men om det var för mycket så hade hela konsolen förmodligen rökt. Mig veterligen så ska MD ha 9V likspänning och 1.2A. Prova med komposit eller SCART för att se om du får bild då.
 #13584  by Conan
 
Vet inte mer om tv'n än att de är en liten platt tv med märke toshiba och varken transformatorn här eller hemma har de namnet så vet inte vilken som är vilken. kanske har för mkt kräm i den jag har nu pajat nåt i tv'n som gör att bakgrunds belysningen inte funkar längre, som sagt om man lyser snett mot tv'n kan man se cirka 5% bild. Men den ger inget ljus tv fan!
 #13585  by Conan
 
Segat funkar perfekt inget problem, bra ljud också, de är tv'n jag har problem med. Alla råd och erfarenheter av liknande tv problem tas vänligt emot!
 #13587  by Conan
 
Kan allt ha ändrats så pass mkt på bara några timmar? Att man måste ändra inställningarna? Verkar vara mer som att nån säkring till bildröret/motsv som gått.
 #13595  by nissling
 
Det vet jag inte, men prova med att justera kontrasten. Är det bara med Mega Drive som bilden blir mörk eller får du mörk bild med annat också? Då du kör antennkabel kan du prova med att göra en ny kanalsökning.
 #13605  by lindholm
 
Funkar andra konsoller/"tv-signal"? Känns som det smidigaste är att testa annan källa så ser du om det är TVn eller konsollen
Conan wrote:På den jag har med mig så går de ut 12 vdc 5A, på den som jag har hemma är det 12v 3A. Har jag nu kört på med för mkt ström så ngt gått sönder?
Så länge det är samma polaritet är det ingen fara, en traffo skickar inte ut mer ampere än vad som källan drar. Dvs är traffon på 5A kan det leverera minst 5A innan det överhettas och går sönder
 #13606  by Conan
 
Var till en tvreparatör nyss i trollhättan, fick inget direkt förslag om vad som var fel men de lutade som du skrev här om att bakgrundsbelysningen är paj. Bara u dersökningen skulle gå på 250kr, köpte den på blocket för 300kr så de känns inte värt att reparera den. Har läst lite på nätet här att de kan vara en kondensator som är paj men har inte direkt tillgång till skruvmejslar på rummet.

Då ja håller på o bygga ett arkad kabinett åt segat, var ha tvungen att ta med tv'n för att testa ljudnivån osv samt kul o spela när man ligger borta.
Men nog känns de som att en platt tv nu håller sämre kvalitet än de gamla tjocka.

Får leta vidare på blocket efter ett annat objekt och förhoppningsvis håller den tv'n mer än 3(!) dagar :D