Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Mega Drive Bundles

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #15294  by HVQ
 
Vilka olika bundels har sålts av Mega Drive? Kan vara en nästan omöjlig fråga att reda ut men mest intressant är såklart vilka som såldes i Sverige. Vilka har ni själva köpt och vad följde med? Gärna med bilder.
 #15295  by HVQ
 
Själv har jag en bundle med Elitserien 95 förutom spelet så har den 2st 6knappars handkontroller och förlängningskablar till kontrollerna. Har aldrig kunnat bekräfta att förlängningskablarna verkligen följde med men enligt första ägaren gjorde det det.

Tyvärr inget foto på den nu då den är i förrådet men nästa gång när jag går ner o river ska jag försöka fota :)
 #15296  by Zebbe
 
Det finns miljontals bundles av olika sorter som kom i Europa. Såg en lista här förut, nu är dock sidan nere: http://segaretro.org/Mega_Drive_consoles_in_Europe" onclick="window.open(this.href);return false;

Har din box Elitserien 95-artwork på själva boxen? Det skulle vara coolt att se isf. :)
 #15298  by nissling
 
Jag minns att Janone berättade för mig att Moonwalker ingick med vissa Mega Drives. Någon som känner till det?
 #15299  by HVQ
 
Zebbe wrote:Det finns miljontals bundles av olika sorter som kom i Europa. Såg en lista här förut, nu är dock sidan nere: http://segaretro.org/Mega_Drive_consoles_in_Europe" onclick="window.open(this.href);return false;

Har din box Elitserien 95-artwork på själva boxen? Det skulle vara coolt att se isf. :)
Sidan fungerar för mig nu :)

Min box är typ den vanliga svarta med ett klistermärke på för elitserien.

Verkar som att många olika bundles utgår från standard boxen och har just ett klistermärke med det specifika spelet. Alternativt en slipcover ovanpå boxen som exempelvis Aladdin och Lionking.
 #15301  by Martin
 
Åren jag jobbade i butik (94-00) så fanns många olika Mega-bundles. Tror distributörerna soft bundlade väldigt mycket. Softbundling innebär att man tar basenheten och lägger till ett spel och sätter sedan på ett klistermärke eller en slipcover som nämnts tidigare. Man gjorde softbundlingar när man hade överlager eller ville öka försäljningen genom attraktiva startpaket.

Jag minns följande från Brio under mina år:
- Sonic 2
- Lionking
- Toy Story
- Elitserien 95

Har även ett svagt minne att framåt slutet så packades Sonic Compilation in.
 #15304  by HVQ
 
Martin: Låter rimligt det, har sett ett antal olika bundlar med klistermärken

Rotmos: Vet inte varför det är så men tvivlar inte på att den såldes på et sättet. Min elitserien bundle ligger i källaren, inte lättåtkomligt heller. Köpte den runt 2007 i Linköping av en kille som jobbade på IKEA. Han hade fått den med sin bror men samtidigt fått en annan enhet så de hade bara packat upp den och spelat någon timme sedan packat ihop den igen. Kartongen är lite sliten efter att åkt med i diverse flyttar men innehållet är nytt, luktar nytt också :P

Själv har jag bara packat ur en kontroll och en förläggningskabel men bjuder självklart på bild när jag orkar gå ner nästa gång.
 #15306  by Zebbe
 
Jag har för mig att min klasskamrat i sexan hade en bundle med Sonic Compilation, nu när Martin säger det.
 #15307  by Martin
 
Det där med sex-knappars tror jag mer är en slump eftersom Sega senare slutade med vanliga tre-knapparskontrollen och Mega Drive II kom med en sex-knappars.

Men det förbryllar mig att kolla på Segaretro, där listas enbart den med Mega Games-bundlingen med en sex-knappars: http://segaretro.org/File:MD2_UK_Box_Front_MG6.jpg

Och konstigt nog så verkar det som om Street Fighter 2-bundlingen inkluderade en vanlig tre-knappars och en sex-knappars, vilket är helt knasigt. Det är ju nästan ospelbart med en tre-knappars man måste trycka start för att skifta mellan sparkar och slag (om jag inte minns fel?):
http://segaretro.org/File:MD2_FR_Box_Front_SF2SCE.jpg

Jag kan ha fel, men jag är tämligen säker att man i Sverige gick över ganska snabbt till att enbart sälja Mega II med sex-knappars.
 #15311  by slaJYer
 
Min storebrors gamla MD2 konsol kom med två kontroller, båda är 3-knapparsvarianten. Visste inte ens om att det fanns 6-knappars kontroller på den tiden (mitten av 90-talet), men sedan var jag bara 5-6 år och bodde långt ut på landet så man hade inte direkt koll på det senaste :P
 #15320  by Janone
 
nissling wrote:Jag minns att Janone berättade för mig att Moonwalker ingick med vissa Mega Drives. Någon som känner till det?
Det minns inte ens jag. :) Inget jag minns nu heller.

De bundles jag har:
Med altered beast (så klart)
Med sonic
sonic 2
sonic 3
lejonkungen
aladdin
super sonic set (sonic 1+2)
Sonic compilation (sonic 1, 2 och dr robotnics mean green machine)
 #15329  by Rotmosträdet
 
Nej, Martin. Jag tror de flesta MD2:or kom med treknappars länge, länge. Start-knappen var röd istället för vit som på MD1.

Jag har:

MD1 - Sonic1
MD1 - Hyrväska
MD2 - Sonic 1 + 2
MD2 - Elitserien + Sonic 2 (Fast de snålade in så man fick bara 1 kontroll!)
MD2 - Lion King (Endast "sleeve" som kommer från BRIO)
MD2 - Mega 6 (Sista varianten här tror jag)
MD2 - Hyrväska

MCD2 - Road Avenger

Jag tror alla är svensksålda. INGEN har sexknappars! ;)

(Hade några bilder, men hittar dem inte...)
Last edited by Rotmosträdet on 16 May 2014, 04:58, edited 1 time in total.
 #15330  by Rotmosträdet
 
Här kommer några udda jag sett på nätet, på svenska.

Den ena är en snålis med Sonic 2 och en kontroll borttagen. [thumbdown]

Den andra innehåller EA Sport Double Header (som finns i svensk version).
Attachments:
169595246_5266621e-981c-49ec-8e18-fcd6d0299fb8.jpg
169595246_5266621e-981c-49ec-8e18-fcd6d0299fb8.jpg (56.66 KiB) Viewed 46064 times
168217577_f953fb20-ab99-4181-abf1-1b5207c77ce1.jpg
168217577_f953fb20-ab99-4181-abf1-1b5207c77ce1.jpg (80.55 KiB) Viewed 46064 times
 #24477  by MrSaturn
 
Hi

would it be possible to get some good pics from this Elitserien Mega Drive Bundle?
I´m searching for pics of these exclusive swedish bundles for my website and had no luck yet.
If someone of you has this box (or even more swedish bundles), it would be so nice, if you could take some pics and upload them here or by email... :)

Hälsning
Jörg
aka Mr. Saturn