Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Sega MultiMega

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #16883  by nissling
 
Trooper wrote:Du ska aldrig mata en maskin med högre spänning (volt) än den är specad för, detta kommer i förlängningen att leda till att du har en grillad maskin.
När det gäller den här typen av elektronik (t.ex. 9V eller 12V) till så är det helt riktigt att man inte ska ha för hög spänning. Om vi däremot pratar om elektronik där den inmatade spänningen ska ligga på 220/230V så gör det inget om det är högre spänning med några volt. Vissa hem i Sverige har runt 232V i nätuttagen men det är inget att oroa sig över.
 #16893  by lindholm
 
"ganska" stor skillnad på när man pratar om DC eller AC... En apparat som e specad 220V ac klarar utan problem 236 (som e normalfallet i min lägenhet), du blandar dock äpplen och päron när du mixar AC med DC...

"När det gäller den här typen av elektronik" den typen? gick inte du el på gymnasiet? eller missminer jag mig?
 #16895  by nissling
 
I teorin så ska all elektronik klara av spänningar som är 20% högre eller lägre än den avsedda (även om särskilt höga spänningar kan skada elektroniken), men när man pratar om så här låga spänningar (9V) så är det inte rekommenderat att ha högre inmatad spänning än den avsedda även om det går. Och vissa konsoler är känsligare än andra.

Och då jag är något så in i helvete seg av värmen så kan jag förtydliga att "den här typen av elektronik" menade jag elektronik som inte har inbyggd transformator och går på låga spänningar.
 #16896  by lindholm
 
pratar vi AC så har den spänningen en variation på ca spänningen*1,4142 (roten ur två), och pratar ac så stämmer det säkerligen att apparater ska klara 20% variation. Men, jäkligt stor skillnad på AC och DC, finns få produkter som går på DC som klarar 20% variation.

Du ska nog återgå till dina böcker och lära dig skillnaden på AC och DC...
 #16897  by nissling
 
Jag kan gott och väl skillnaden mellan växelspänning och likspänning, det behöver du inte bry dig om. Däremot vill jag gärna påpeka att du bör läsa på om skillnaden mellan huvudspänning och toppspänning. ;)
 #16898  by lindholm
 
du menar för att huvudspänning är så relevant när vi pratar om hurvida man kan mata en dc-apparat mer högre spänning?
 #16899  by nissling
 
Nej, utan att bara för att en enhet klarar av en hög toppspänning (vilket är ganska självklart om vi pratar om växelspänning) så innebär det inte att den klarar av en högre huvudspänning. Jag vet t.ex. ingen som har fått en HLD-X9 (100V) att fungera som den ska på 120V. Sedan vet jag folk som har kört 12V på Mega Drive i flera år utan att det har haft någon påverkan.
 #16900  by lindholm
 
och som tidigare nämnt så har MD en spänningsreglerare som drar ner spänningen till 5V (som MD går på) dock gör inte extra hårdvara det... Samt att det e väldigt dåligt för spänningsregulatorn att bli så varm som den blir när man matar den med för hög spänning.

Och även om det är som i fallet som med MD ska man aldrig köra med högre spänning än vad som e specat! Men du verkar ju "lite" speciell och vill att folk tar sönder sina grejer, du är en dålig, mycket dålig människa
 #16910  by Trooper
 
Förstår inte riktigt hur AC och starkström kom in i diskussion men det var ju spännande. Det intressanta i frågan är att du ska aldrig köra likströmsapparater på högre spänning (Volt) än de är specade för medan du inte behöver oroa dig för att du skulle ha för stark ström (Ampere) eftersom det ändå inte kommer att matas med högre ström än vad maskinen kräver.
 #16915  by nissling
 
lindholm wrote:Men du verkar ju "lite" speciell och vill att folk tar sönder sina grejer, du är en dålig, mycket dålig människa
Nej, du hittar bara på nu. Jag har aldrig rekommenderat någon att ha högre spänning än vad som är avsett.