Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Sega MultiMega

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #16162  by Slaktarn
 
Hej köpte ett Multi-Mega, men AC adaptern till denna är lite ja hur ska vi säga, rehab nästa typ.

Så jag undrar bara vilken AC Adapter som är till denna maskin, det är en PAL version och vill gärna ha orginal adapter, tänkte om MD1 eller MD2 funkar men vad jag fattat det som så är dessa två olika. Eller om någon helt enkelt har någon att sälja. Hittade nån sida med beteckningar på alla AC Adaptrar från sega men de va NTSC versioner

Tack för svar

/Mvh Slaktarn
 #16163  by Janone
 
Md2 funkar men den är lite kinkig du borde försöka fixa en ny mm adapter beg. De är märkta mukti mega adapter.
 #16164  by Slaktarn
 
Jo var något sånt jag tänkte. Kollat lite snabbt på både Tradera och Ebay men hittade inget intressant så behöver nog lite hjälp tror jag

\Slaktarn
 #16165  by Rotmosträdet
 
Vilket inte blir helt lätt. Saknar manual till min och den enda som finns på Ebay ska de ha helt sjuka summor för.

Nöj dig med en 32X/MD2/GG-adapter, ska funka även om det inte rekommenderas enligt vissa.
 #16166  by Henke
 
Jag instämmer med Rotmos. Jag har använt en MD2 adapter i många många år till min MM. Det fungerar helt felfritt för mig iaf.
 #16233  by stattin
 
vad är det för fel på den du har då? funkar den inte alls eller?
 #16241  by Slaktarn
 
stattin wrote:vad är det för fel på den du har då? funkar den inte alls eller?
Den behöver omedelbar habilitering typ, det är inget fel på den funkar utan problem faktiskt men känns fortfarande osäkert att använda plus att det inte är en som är för "Multi-Mega" troligtvis en som är till "Mega Drive 2".

Sen vet jag att ni skriver att man kan använda det utan problem medans andra skriver att man inte alls ska göra det då man kan bränna sönder saker jag skiter faktiskt i er och känner att jag vill inte riskera det helt enkelt.

Samlar på konsoler så egentligen behöver jag bara vet att den funkar sen är jag nöjd.

Men kan vara nice att ha en "riktig" kabel till den.

Ska se när jag har tid lite senare för den är inne nu för byta av lins då CD:n inte funkar om jag kan ta ett kort på "AC Adaptern" den mår inte bra alltså.

Och dessa är riktigt riktigt svåra att hitta både konsoler och "AC Adapter" har jag märkt

/Mvh Slaktarn
 #16251  by stattin
 
Om sladd kontakten, den del du stoppar i multi megan, är gul längst ut så är den till multi mega. Åtminstone så är det så på min.
 #16254  by Slaktarn
 
Tror jag har så på min med, men volten och amperen stämmer inte med denna guide.

Enligt den ska min sladda vara till typ Mega-Drive 2 ser det ut som

/ Slaktarn
Last edited by Tronin on 06 Jul 2014, 10:01, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget.
 #16258  by Janone
 
Multi megans adapter är tydligt märkt multi mega.
 #16265  by stattin
 
Min adapter är inte märkt med Multi Mega faktiskt såg jag nu, men det är rätt modell

Nu kommer jag inte ihåg men om du kör 10V och 1.2A så ska inget kunna gå sönder. Spelar ingen roll om det är för mycket volt, huvudsaken det inte är för mycket ampere.

Men nu får gärna nån som är duktig på EL rätta mig om jag har fel i detta!

Men det är klart, man vill ju inte riskera att förstöra en multi mega, finns ju inte allt för många av dom.
 #16288  by Slaktarn
 
Folk har frågat om hur min adapter ser ut, nu så tog han inte med de värsta bilderna den är inne på service just nu nämligen och "känner" snubben som gör det mer eller mindre men det ger en bild av att den är i dåligt skick iaf

Image

Image

/Mvh Slaktarn
 #16312  by Rotmosträdet
 
Men du, lägg inga pengar på en sån skabbig adapter. Ser ju ut att vara pirat t.o.m.? Fel ampere etc... :roll:

Såhär ser min Multi-Mega-adapter ut. Ej MM-namn på den dock. Versus vanlig MD-adapter.

Sega Multi Mega

Model No: MK4122 - 18
Input: 230V ~ 50Hz 19W
Output: 9,5V ... 1.3A
(-)---C---(+)
Made in Taiwan

VS:

Model No: 1602-18A
Input: 230V ~ 50Hz
Output: 10V ... 1,2A 12VA
(+)---C---(-)
Made in Taiwan

Har läst
Attachments:
IMG_9239.JPG
IMG_9239.JPG (320.83 KiB) Viewed 33655 times
 #16319  by Slaktarn
 
Jag vet, det är typ något sådant men hitta en orginal adapter verkar helt omöjligt.

Kollat både på Tradera/Blocket/Ebay dock hittade jag en med enhet men känns onödigt när jag redan har en så vet inte riktigt vad jag ska göra

/Mvh Slaktarn
 #16331  by Slaktarn
 
Vågar man lita på adaptrar som man kan slå om lite till vad man vill?

Är det verkligen säkert?

/Slaktarn
 #16377  by nissling
 
Om du ska köpa en ny transformator så måste du se till att den skickar ut likspänning (DC), annars blir den rökt direkt. I övrigt borde det inte vara några problem.
 #16438  by lindholm
 
stattin wrote: Nu kommer jag inte ihåg men om du kör 10V och 1.2A så ska inget kunna gå sönder. Spelar ingen roll om det är för mycket volt, huvudsaken det inte är för mycket ampere.

Men nu får gärna nån som är duktig på EL rätta mig om jag har fel i detta!
Inte för att jag e så duktig på el, men rättar dig endå...

Man ska ALDRIG köra med för hög spänning (volt), mindre är ingen fara så länge produkten startar (t.ex kan man köra en MD med 5V då det endå sitter en 5V regulator som drar ner spänningen, tillbehör behöver dock mer.

För mycket ampere kan det inte vara på en traffo, därimot för lite. En apparat drar inte mer ampere än vad den behöver. Klarar inte transformatorn av att leverera strömmen som apparaten behöver, drar den således mer än vad traffon klarar = traffon blir varm och går sönder
 #16878  by Trooper
 
Nu är jag lite sent ute men tänkte tipsa iaf eftersom det kanske är en fråga som kommer upp fler gånger.

Man ska absolut inte använda en MD2 adapter till en MM eftersom det inte är riktigt samma spänning och eftersom MM:n är känsligare än de flesta andra maskiner riskerar du att sabba den. Till skillnad från t.ex en MD2 är ju inte en MM heller något man hittar i parti och minut så det är en smula tråkigt att grilla den....

Jag har själv en MM med en lite.....ointresserad PSU och ville därför ha tag i en ny. Mina efterforskningar visade att en adapter som har EXAKT samma specar som MM adaptern finns lättillgänglig, det är nämligen så att den PSU som är till Asus EEEPC 701 har exakt samma specar som MM adaptern. Så köper du en sådan så matar den din MM med precis det den ska ha.

On a side note, Lindholm har helt rätt. Du ska aldrig mata en maskin med högre spänning (volt) än den är specad för, detta kommer i förlängningen att leda till att du har en grillad maskin.
Däremot spelar det ingen roll om din adapter är specad för en högre strömstyrka (Ampere) än vad maskinen ska ha. Till exempel:

Din maskin vill ha 9V 0.5A
9V 0.5A = Problemfritt
9V 2A = Problemfritt
10V 0.5A = NoNo

Detta beror på att spänningen som matas ut från adaptern är den som står på adaptern (t.ex 9V) medan strömmen som kommer in i maskinen aldrig blir högre än vad maskinen begär så att säga.