Forumet för dig som älskar Sega! 

  • HJÄLP mig få all MD-fakta rätt till bok!!

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #19843  by Rotmosträdet
 
Strax klar med en samlarguide om Mega Drive, men viss fakta saknas. HJÄLP MIG!!

Komplettera med bilder på dina spel för bevis! Tack på förhand. Otherworld och Janone har nog bra koll. :) Rucketeer?

Aaaahhh Real Monsters: Finns hyrutgåva?

Back to the Future – Part III: Inte sett något bevis på att det existerar! Hent?

Corporation: Inte sett något bevis på att det existerar! SF?

Double Dragon: Kod/datum på baksidan av manualen? Samt kort kod på ett klistermärke intui boxen?

Eternal Champions: Finns det en manual endast på italienska?

Gain Ground: Inte sett något bevis på att det existerar! Hent?

Havoc: Finns det ett franskt omslag och vilken kod har det isåfall?

Home Alone: Kod på Classic-utgåvan?

Joe Montana Football: Inte sett något bevis på att det existerar! Hent?

Mega Games 1: Vilken kod har hyrversionen? Det finns 3 varianter av inlagan.

Phantasy Star III: Någon som sett en HENT-version förutom den kopierade versionen?

Pitfall: Kunde man få en digitalklocka med spelet? Finns en superliten Ebay-bild på Google bara.

RoboCop 3: Inte sett något bevis på att det existerar! SF?

Skitchin: Kod E270SMXI eller E278SMXI? mitt hyrinlägg som är lite annorlunda säger 270, men Segaretro 278. Har de fel? Finns bara suddiga bilder på spelet.

Splatterhouse 2: Är den svarta hemmasnickrade utgåvan printat på Fujifoto som Thunderforce 2? Censurerad av BRIO eller nåt hemmaplock?

Super League: Inte sett något bevis på att det existerar! Hent?

Super Off Road: Kod/datum på baksidan av manualen?

TaleSpin: Kod på Classics-utgåvan?

Techno Clash: Finns spelet med svensk SDI-manual?

Theme Park: Finns spelet med svensk SDI-manual?

Tiny Toon Adv. - Buster's...: Är HENT-versionen översatt till nordiska språk eller ej?

Ultimate Soccer: HENT-utgåva?

Zombies: Är hyrversionen översatt till nordiska språk eller ej?
Attachments:
16-bit (2).jpg
16-bit (2).jpg (319.08 KiB) Viewed 22728 times
Last edited by Rotmosträdet on 16 Nov 2014, 19:53, edited 2 times in total.
 #19848  by aerobert
 
Hade gärna hjälpt till men är för dålig insatt för att ha nån som helst koll. Kanske om du klargör dessa lite mer?
Inte sett något bevis på att det existerar!

Existerar? What?
Hent
?
EAX-kod
SID-manual
670-????-50-kod? Inte MK-koden!
Jag har i varje fall alltid varit inställd på att det inte egentligen finns "svensksålda" spel då alla spel som levererades till europa var identiska (därav multilanguage-omslag/manualer). Med undantag för typ Thunderforce 2 som fick en egen omslag av Brio.
 #19853  by Tronin
 
Aaaahhh Real Monsters: Finns hyrutgåva?
Inte vad jag har kunnat se.
Back to the Future – Part III: Inte sett något bevis på att det existerar! Hent?
Den finns! Såg den på Game i Växjö. Hent.
Corporation: Inte sett något bevis på att det existerar! SF?
Den finns! Såg den på Tradera i början av året, men kan inte svara på om det är SF.
Gain Ground: Inte sett något bevis på att det existerar! Hent?
Den finns! Såg den på Game i Växjö. Hent.
Joe Montana Football:
Den finns! Såg den på Tradera. Enligt CloudMaster är det Hent.
Marble Madness: Inte sett något bevis på att det existerar! Hent?
http://www.guardiana.net/MDG-Database/M ... ness/#null" onclick="window.open(this.href);return false;
Mega-Lo-Mania: Inte sett något bevis på att det existerar! Hent?
Har följt med sedan jag byggde FAQen från din tävlingstråd http://www.segalovers.se/viewtopic.php?p=3532#p3532" onclick="window.open(this.href);return false;. Har personligen aldrig sett den.
RoboCop 3: Inte sett något bevis på att det existerar! SF?
Janone ska ha haft den när han var liten.
Splatterhouse 2: Är den svarta hemmasnickrade utgåvan printat på Fujifoto som Thunderforce 2? Censurerad av BRIO eller nåt hemmaplock?
Mitt tips är hemmaplock.
Super League: Inte sett något bevis på att det existerar! Hent?
Antar att det är jag som har lagt till spelet i listan, men kan inte alls komma på var jag såg spelet.
 #19854  by Tronin
 
@aerobert:

Existerar? What? = Jag antar att Rotmosträdet frågar efter hyrutgåvorna till spelen.

Hent = Utgivare (?) av hyrspel.
Jag har i varje fall alltid varit inställd på att det inte egentligen finns "svensksålda" spel då alla spel som levererades till europa var identiska (därav multilanguage-omslag/manualer). Med undantag för typ Thunderforce 2 som fick en egen omslag av Brio
Soleil finns som svensk utgåva med egen kod. Finns att läsa om nånstans på forumet :P
 #19859  by Rotmosträdet
 
Aero:

Det finns en liten klisterlapp på vissa EA-spel som säger S/I/D: Dessa spel har den ovanligare manualen som innehåller Swedish/Italian/Dutch.

EAX-kod finns på de sista EA-spelen, istället SMXI-koden som man normalt ser baktill på omslagen.

Segas spel har ingen tredjeparts T-XXXXX-50-kod utan en 670-XXXX-50-kod. :P

Omslagen finns ibland i flera versioner, från 1 språk till 8.
 #19863  by Rotmosträdet
 
Double Dragon: Kod/datum på baksidan av manualen? Samt kort kod på ett klistermärke intui boxen?

Super Off Road: Kod/datum på baksidan av manualen?
 #19887  by Rotmosträdet
 
Tackar! Ditt Megalo? Översatt baksida?

Precis Cloud, har vanliga EA-inlagan samma kod?

Någon som har kontakt med Linus Otherworld? Vill gärna att han kikar på sina Classics-utgåvor, han är inte så aktiv och vissa är ganska svåra att få tag på.
 #19898  by Janone
 
RoboCop 3: Inte sett något bevis på att det existerar! SF?
Janone ska ha haft den när han var liten.
[/quote]
Korrekt. Hent vill jag minnas. Vet inte om brorsan har det kvar.

Edit. Det var ju en gigantisk exrental försäljning i vilda västern gruppen på Facebook. Undrar om det inte var låret som sedan la upp spelen till försäljning.
 #19906  by Janone
 
Max en vecka sedan, jäkligt osäker på vad man ska söka efter...ska kolla runt lite. Vet att Lyret säljer av en del av spelen igen.

Hittade en skärmdump jag hade på telefonen, jag smsade den till dig.
 #19916  by Otherworld
 
Här kommer dom bilderna och infon jag kan komma med! Ser otroligt mycket fram emot boken!! [thumbup] [thumbup]
Rotmosträdet wrote:
FIFA 98 – Road to World Cup: EAX... -kod på italienska versionen?

Image

Grandslam – The Tennis Tournament: Kod på Classic-utgåvan?

Image
Har suttit en klisterlapp över, men koden är 1217-50

John Madden Football '92: Finns svensk SID-manual?

Image

King of the Mosnters: Kod på Classic-utgåvan?

Image

Lotus Turbo Challenge: EAX-kod på Console Classics-utgåvan?

Image

Popolous: Finns manualen i 2 storlekar till vanlig EA-box och Shockbox eller har de samma format på manualen?

Just till Popolous så är manualerna lika stora, men som jag upptäckte för några år sedan som du kanske minns och vet nu, så är fallet inte så till Zany Golf. Lite intressant.

Image

Image

Super League: Inte sett något bevis på att det existerar! Hent?

Jag är nästan till 100% säker på att jag sett detta på Tradera för några år sedan. Men jag har inga bilder eller så att bevisa det.

TaleSpin: Kod på Classics-utgåvan?

Image

Koden är suddig, men är 1034-50


Jag har också denna som jag köpte på tradera för några år sedan, som jag aldrig sett varken innan eller efter. Bara sett den vanliga blåa utgåvan. Kan inte minnas att vi hade nån diskussion om den sen här inne heller direkt. Men kanske bara jag som missat nått?

Image

Har också denna som jag aldrig sett innan med, Tyska Landstalker med en guide till som sitter i en plastficka som är fastlimmad på baksidan. Guiden är jättefin i färg och allt. Och på tyska såklart.

Image

Image
 #19922  by Rotmosträdet
 
GRYMT! OTHERWORLD!!

Svarta Eternal Champions finns det ett ex av i BRIO:s samling! :) Det är inte samma som AUS-versionen. Annorlunda manual och det står typ en extra textrad på aussien.

Undrar om den eller svarta Ren & Stimpy är ovanligast? :mrgreen:
 #19931  by Rotmosträdet
 
Nej.

Mitt Stimpy är köpt från Kristianstad-trakten och jag tror även att BRIO har ett ex.

Alla dessa ovanliga svarta versioner måste BRIO ha fått tidigt och sen kanske gått över till den blåa. Lustigt är det iaf. Kanske var det fullblods-promo-versioner. Dock är de ju lätta att skilja från AUS, de down under fick ju bara tattiga blåa lågbudget-manualer på engelska.

Lustigt att svarta TreasureLand, Eternal Champions & Stimpy bara hittats här dock. Ingen annan stans i Europa vad jag vet. Mer ovanliga än Celtics som jag förstår det. 3-4 ex är kända av det. 2 ex av Eternal och Stimpy typ. TreasureLand verkar lite vanligare.