Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Öppna upp EA-spel och strömkabelfråga

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #875  by Mippy
 
Har några rejält skitiga EA-spel jag tänkte jag skulle försöka öppna upp och rengöra så gott det går men lyckas inte någonstans med att få upp "låset" eller vad man nu skall kalla det på något av dem. Någon som ver hur man gör? Är plastbiten jag syftar på som liksom håller ihop fram- och baksidan på något märkligt sätt så att det inte går att sära på dem. Eller det kanske inte ens går att öppna upp dem? Börjar ju tvivla lite, har testat allting känns det som, allt ifrån att försöka dra ut den med full kraft, vicka på fram/baksidan för att försöka hitta ett läge där den ger med sig och nu allra senast (som paniklösning) försökte jag bända upp den med en kniv men inte ens det fungerade. Någon som har koll? Är det kanske bara jag som har svårt för det här? :oops:

Sen undrar jag vilken strömkabel som kom bundlad med vilken Segamaskin. Har nog en 4-5 olika typer av adaptrar (olika text på etiketten) och kan inte påstå att jag har särskilt bra koll på vilken som hör till vilken maskin längre då jag inte lyckats hålla dem isär. Någon som har koll? Bilder hade varit hur trevligt som helst. Finns det några Segaenheter som kom med exakt likadana adaptrar?
Last edited by Mippy on 27 Apr 2011, 21:39, edited 1 time in total.
 #876  by Zebbe
 
Jag kommer ihåg att jag öppnade mitt Elitserien 96, minns dock inte hur. Men att rengöra kassetten räcker oftast med att dra en tops med isopropylalkohol på metallräfflorna (minns inte vad dom heter :P) som sitter i själva konsolen när spelet är på.

Master System 1, Mega Drive 1 och Mega-CD 1 har samma AC som är svart på toppen, Mega Drive 2 och 32X har en gul plupp på sladdtoppen. Minns inte vilken Mega CD 2 hade, tror det var samma som Mega Drive 1.
 #877  by Mippy
 
Skönt att höra att det går i alla fall, då gäller det bara att försöka ta reda på hur.

Rengör du connectorn medans spelet sitter i? Hur är det möjligt? ;) Självklart är det bra att rengöra den men om man stoppar i smutsiga spel igen efteråt så kan det nog inte dröja länge innan den blir smutsig på nytt.

Är ju mycket svårare att komma åt och se till att allt verkligen blir så rent som möjligt om man inte öppnar upp kassetten innan det är dags för rengöring. Är det inte väldigt stor risk att det kommer isopropylalkohol på annat än själva kretskortet också? Inte så trevligt med en massa klet där inne. :lol:

Gul plupp på vissa? Då lärde man sig något nytt. :)

Finns det risk för elfel om man råkar starta igång sin konsol med "fel" kabel?
 #879  by ManiaC
 
Jag har faktiskt aldrig försökt öppna några såna carts,, är ej hemma innan fredag kväll heller så kan tyvärr ej kolla innan dess,, Förhoppningsvis har ni listat ut det vid det laget redan ^^

Kan även jämföra kablarna på min md1 och md2 + mega cd2 när jag kommer hem & slänga upp bilder om det är till någon hjälp :)
 #882  by HVQ
 
om det är den gula plastbiten som sitter på alla EA kassetter så kan den vara lurig att få loss, speciellt utan att göra märken i den.

men börja med att lossa skruvarna först sen ta något tunt verktyg, typ en elektronikskruvmejsel, sen bara sticka i den i det lilla mellanrummet som är på fram eller baksidan (mellan hakarna som håller fast plastbiten) och bända lite så lossnar den utan större problem.
 #883  by Zebbe
 
Mippy wrote:Skönt att höra att det går i alla fall, då gäller det bara att försöka ta reda på hur.

Rengör du connectorn medans spelet sitter i? Hur är det möjligt? ;) Självklart är det bra att rengöra den men om man stoppar i smutsiga spel igen efteråt så kan det nog inte dröja länge innan den blir smutsig på nytt.

Är ju mycket svårare att komma åt och se till att allt verkligen blir så rent som möjligt om man inte öppnar upp kassetten innan det är dags för rengöring. Är det inte väldigt stor risk att det kommer isopropylalkohol på annat än själva kretskortet också? Inte så trevligt med en massa klet där inne. :lol:

Gul plupp på vissa? Då lärde man sig något nytt. :)

Finns det risk för elfel om man råkar starta igång sin konsol med "fel" kabel?
Blev lite fel där... Man rengör kassetten när den inte sitter i. Ja, faktiskt :D.

Nja, en tops doppad i isopropylalkohol kletar inte mycket, man drar den bara i kassettöppningen och det rinner inte ett dugg. Kolla youtube, det finns nog en del videos med instruktioner där. Att öppna själva kassetten ska absolut inte vara nödvändigt.

Jag tror inte dom där gula plupparna passar till konsolerna de inte är tänkt att användas till. Så det är nog lugnt.