Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FAQ: Kablar & Ström

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #5800  by Tronin
 
Rucket wrote:Nu har jag införskaffat mig en RGB-kabel, men resultatet var inte direkt någon höjdare. Streckig bild som för övrigt ser för djävlig ut då den inte ligger rätt. Hade jag otur som fick en kass kabel?
Image
Jag har varit i kontakt med säljaren nu.

Enligt honom beror den muppiga bilden på själva teven. Att ändra positioneringsinställningarna på teven ska fixa till det.

De streckiga linjerna beror i sin tur på min MD; att det beror på störningar i RGB-signalen. Tydligen så har de tidigare versionerna av MD1 det problemet.

Så vad tror ni, är det trovärdiga förklaringar på problemet? I så fall innebär väl det att jag kan skippa RGB-kabeln och helt enkelt återgå till kompositen.
 #5801  by ManiaC
 
Testa köra grejerna på en hederlig gammal tjockis tv och se om det blir bra där. Jag har själv dålig erfarenhet av att spela gamla konsoler på nyare tv,s...Ofta man ser hos kompisar som slängt upp någon konsol på sin platt tv hur de blir släpningar osv tkr jag.... Föredrar en gammal tjockis tv till retrospelen alla dagar i veckan faktiskt. Lite av nostalgin kommer därigenom också ;)
 #5802  by Tronin
 
Jag kom ju ifrån de streckiga linjerna men positioneringen av bilden var inte normal på tjockisteven heller. Och så upptäckte jag att ljudet saknades. Så nu vet jag att sladdjäveln är trasig.

För mig är dock tjockis-tv inget alternativ. Jag vill kunna spela retrokonsoler på en ny tv. Så är det någon som har förslag på var jag kan få tag i en bra och fungerande kabel för detta ändamål?

Edit: ManiaC, hur funkar den kabeln du har på en plattv/lcd/etc?
 #5806  by Rotmosträdet
 
Skitsnack från försäljaren. Jag har använt 10 olika kablar till 10 olika MD på 10 olika TV utan problem.

Det enda problem jag upplevt är att man måste ha RGB SCART-kabel då man kör 60 Hz.

Be om pengarna tillbaka.
 #5981  by Tronin
 
[thumbup]

Har du länk till stället du köpte den ifrån? Vore nice om jag kunde få tag i samma.
 #5986  by Tronin
 
Danke. Jag kanske kör på stereokabeln iaf. Kan kanske inte skada att få uppleva spelen i stereo för en gång skull.
 #6441  by dumlex
 
Hej, alla. :)

Har en fråga om strömstyrkor. Har en japansk mega cd 1 (vet ej om den funkar). Frågan är - om man prövar med en PAL-strömadapter. Blir det [thumbup] eller [thumbdown] ? Alltså: har jag min drömmaskin klar (Mega 1 med mega cd 1 och 32x på toppen) :) eller säger det kanske poff någonstans? :( Eller måste jag hitta en JAP-adapter och köpa en strömomvandlare?
 #6463  by dumlex
 
Tack för info. Glömde detaljen "regionskodning" i min drömmaskin :) Estetiskt blir det läckert i alla fall ;)
 #8027  by Tronin
 
ManiaC wrote:Det var denna jag köpte, http://www.ebay.co.uk/itm/Sega-Genesis- ... 320wt_1064" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns även utan stereoljudet om du inte ville ha det :)
Jag kan INTE rekommendera säljaren. Efter fyra månader har jag fortfarande inte fått min kabel. 140 kr i sjön :(

Får bli ett inköp av AlmostOriginals kabel när pengar finns till det. Jag hade iofs ändå köpt hans RF-kabel, men hade varit kul om jag själv hade kunnat jämföra den med en RGB-kabel. Suck.
 #8036  by Tronin
 
ManiaC: På mina två meddelanden jag skickat den här veckan har jag inte fått något svar, och jag tror dessutom det är försent att starta open case.

AlmostOriginal: Good to know. Jag får se vad jag gör när jag har cash över att lägga på kablar.
 #8774  by DrHuff
 
Hej all!

Har ju hängt här ett par veckor men idag var första gången jag kopplade in min Mega. Det är en Mega Drive 1 och den är kopplad till en Samsung 32" LCD via scartkabel. Till min stora förskräckelse märker jag att jag råkat på någon form av bildstörningar och jag kan inte alls se vad som skulle kunna vara problemet. Kanske någon av er har råkat ut för något liknande och kan komma med råd?

För enkelhetens skull har jag försökt filma fenomenet och lagt upp spektaklet på youtube http://www.youtube.com/watch?v=KGiLXKv14Hg" onclick="window.open(this.href);return false;

Det som syns väldigt tydligt på filmen är hur bilden liksom hackar till och visar en spöklik skugga av sig själv fast placerad längre ner i skärmen för någon millisekund, och så håller den på. Detta fenomen blir inte alls lika tydligt väl inne i spelet men står man stilla ser man hur skärmen liksom hackar i sidled och tillbaka igen. Mycket irriterande!

Så, har jag råkat på en felaktig kabel eller är det något med maskinen som är bananas? Vore tacksam för all hjälp jag kan få :mrgreen:
Last edited by Tronin on 16 Sep 2012, 21:44, edited 1 time in total. Reason: Tråd flyttad. Tror frågan passar bra här :)
 #8782  by NGF
 
Känns spontant som att det är tv'n som inte hanterar megans signal, men försök testa megan på en annan tv och se om det blir samma problem.
 #8785  by DrHuff
 
Har nu testat på en annan TV och signalen är ok där :( RF funkar felfritt men det är ju en jäkla sörja. Hur stora är skillnaderna på composit VS RF samt composit VS Scart på en LCD skärm? Är det värt att slänga ytterligare pengar på en composit och är det i så fall troligt att TVn accepterar den signalen precis som RF?

Ser att det finns folk här på forumet som gör en del egna kablar också..Något värt att kolla på?