Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FAQ: Kablar & Ström

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #26600  by aerobert
 
Köp en RGB utav Retrogamingcables i stället.

Om du nu struntar i RGB så ja, då funkar vilken AV som helst.
 #26602  by pyrox89
 
Tack för dit svar.
Fick mig att inse att det som jag alltid trott var rgb är rca....

Kommer en annan fråga vart kan man hitta rgb switchar? Har nu en rca .. Switch som jag anänt för att växla mellan alla konsoler.
Googlat men inte fått någon bra träff.
 #26603  by aerobert
 
De är inte så vanliga längre eftersom SCART-standarden är föråldrad. Jag använder dock en Hama AV-1000 elektronisk scart/av-switch. Brukar dyka upp då och då på tyska ebay för nån hundring. Rekommenderas.

Image
 #28003  by Conan
 
Hej, jag hittar inte mitt mega drive2 i listan om vilken adapter man ska ha. Modellen jag har till md2 heter 1631-50. Made in China.

De står use mega drive2 AC adapter only.

Spelar det någon roll vilken md2 adapter jag köper?

Hittar inte min md1 konsol nr i listan heller. Vad har det för betydelse om de är byggda i Taiwan eller China?
 #28005  by AlmostOriginal
 
Sega megadrive (1) använder en ström adapter som har minus mitten och plus yttre. 9 - 10V och minst 1.2 A.

Sega mega drive II använder en ström adapter som har plus i mitten och minus yttre. 9 - 10 V och minst 850 mA.
 #32926  by Gnaarkill
 
TIPS!
Läste i tråden om att Retrobit ska börja göra officiella tillbehör till SEGA att Janone önskade att de även kom med lite strömadaptrar.
Kom då att tänka på denna utmärkta sida för just strömkabellösningar till diverse olika konsoler.
https://retrogamesupply.com/

Köpte nyss en kombinerad strömadapter för min MD+MegaCD därifrån och är supernöjd! I alla fall jag tycker att det är värt varenda euro att slippa de där bökigt stora SEGAklossarna som tar upp halva grenuttaget ;)
 #32930  by Janone
 
Bra priser med tanke på att de är CE märkta osv. Ser dock inga bilder på märkningen i sig?
 #32941  by Gnaarkill
 
Har inte granskat den noggrannare Janone, men lovar att knipsa en bild!
Tänkte ändå dra ihop någon/några bilder på vad som blivit köpt under den senaste tiden :mrgreen:
 #33015  by Gnaarkill
 
Ouf... fick äntligen tummen ur...
Ber om ursäkt att det drog ut på tiden, men här har ni CE märkningen i alla sin prakt! :mrgreen:
Attachments:
kontakt.jpg
kontakt.jpg (846.51 KiB) Viewed 11963 times