Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FAQ: Kablar & Ström

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #8786  by NGF
 
Har du testat olika inställningar på teven då? Vissa har ju "game modes" och annat..
 #8787  by DrHuff
 
Japp! Har pillat med allt som varit tillgängligt men utan några förändringar gällande de grövsta förövarna :(
 #8788  by Tronin
 
Finns en hemmagjord Rf-kabel att köpa här på forumet som folk verkar nöjda med. Har själv inte fixat kabeln ännu men kommer troligtvis göra det.
 #9623  by Rotmosträdet
 
För ny TV är svaret jag fått.

Har en Sony LCD som är runt 5-6 år, knivskarp bild med RGB, helt underbar.
Har en Toshiba LCD som bara är runt 2-3 år, RGB FUNKAR INTE FAST DET FINNS!! Ser skit ut, många nya apparater klarar inte av gamla RGB SCART!!!!!!!!!!!!!
 #9764  by lindholm
 
har sett på lite olika forum att Megadrive 1 kan matas med 12V utan att ta skada (pga spänningsregulator 7805 i konsollen?)

Någon som kan konfirmera eller dementera detta?
 #9766  by AlmostOriginal
 
Svart på vitt så får du ut c:a 14V obelastat från en original strömadaptern och under belastning (Konsol som spelar ett spel) så går det in c:a 12V obelastat in i konsolen. Jag personligen rekommenderar INTE att man trotts detta matar in 12V eftersom du förkortar livslängden på komponenter.

Försök hellre hitta ett 9V stabiliserad nätaggregat / strömadapter.

EDIT: Är det 12V stabiliserat eller ostabiliserat?
 #9767  by lindholm
 
ok, tack för svar. Förkortar man livslängden markant, eller bara lite grann?

Anledningen till att jag vill mata med 12V är för att jag e naturligt lat... Tänkte ta tag i ett projekt jag funderat på ett tag och bygga om ett MD till att passa i Jamma-kabinett, där finns redan 12V (samt 5V & -5V) Så vore smidigast att köra med 12V för att slippa dra ner spänningen eller ha extern adapter i kabbet för MD
 #9768  by AlmostOriginal
 
Svårt att säga. Beror på en hel del faktorer.

- Vilket skick din volt regularotor är i.
- Värmeöverföring från regulatorn till "heatsink".
- Ventilation.

Även fast original adaptern ger för mycket så påverkas den under belastning eftersom det är ostabiliserat.

12V från ett arkad kabinet är stabiliserat 12V så det kan gå.

Men du gör det helt på egen risk. :ugeek:
 #9769  by lindholm
 
ok, blir nog att köra på 12V och se vad som händer... Kan ju inte mer än gå åt helvete...
 #9772  by lindholm
 
fast efter hittat ett schema och på några andra forum så verkar det som endast expansionsporten behöver 9V (ska endå inte användas), och övrigt leder från 7805 kretsarna, så kanske bättre att koppla förbi dem och köpa på +5V istället...
 #10882  by ChrissDaMan
 
Så jag har äntligen skaffat mig en Sega Mega drive, men kan ej få igång de på min LG Platt TV (är de plastma eller LCD har jag ingen aning om :P )
hur ska jag få igång den igentligen? har försökt göra en kanal-sökining i ett antal timmar..
men får inte på spelet, jag vet att de inte är trsigt efter som jag fick testa de hos säljaren.
vad borde jag göra,vad är biligaste alternativet?




PS. jag är ledsen om de finns en topic om detta redan eller så men jag e verkligen desperat just nu [thumbdown]
 #10883  by NGF
 
Är det en antennkabel du använder? På vissa dosor finns det en liten switch du kan ställa om och pröva en ny sökning med. Skaffa annars en scartkabel till din mega drive så behöver du inte söka på kanaler.

Huruvida det är en lcd eller plasma kan du enkelt kolla genom att känna med handen på skärmen, blir skärmen väldigt varm så är det plasma. Annats googla tevens modellnummer som finns på baksidan av teven.
 #10890  by ChrissDaMan
 
Vart tror du man kan köpa en sådan då? GAME har ju börjat med retro spel, kanske där?
Last edited by Tronin on 21 Mar 2013, 15:30, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget.
 #10893  by Tompika
 
http://www.tradera.com/scartkabel-till- ... _173393658" onclick="window.open(this.href);return false; Vettigare fastpris kan bli svårslaget, å säljaren kan jag rekommendera ;)

obs att den passar till sega mega drive I jag länka till och inte tvåan!
 #10897  by HVQ
 
Brukar gå att hitta en sån kabel på ebay för strax över hundringen ink frakt, MD1 varianten oftast några tior dyrare.
 #11839  by ManiaC
 
Går lite halvt offtopic nu då det inte är Sega.. Men vilket kom som original bildkabel till snesen för er? Tanken slog mig när jag köpte ett nu och det är RF till såg jag i efterhand.. Titta runt lite på tradera atm och de är väldigt många som säljer med just RF kabel..... Vårat vi köpte back in the days, på nisses(i think) kom med AV kabeln... Kom det med både och/varierade från olika tidpunkter/bundles eller sitter folk bara och håller på sina av kablar o hellre skickar med nes RF kabel.? alternativt gjort av med dem med tiden..
 #11841  by AlmostOriginal
 
Vad jag vet eller kommer ihåg. Så levererades dem tidiga SNES maskinerna (SCN) enheterna med en NES RF Kabel (2.1 mm strömkabel och enheterna var ökända för att bli gul med tiden.

Sedan kom FRG konsolerna (UP1600000 -->) (Svensk text på etiketten bland annat) Dessa levererades med en mindre rf kabel "box" (Som är ingjuten och inte går att öppna. Troligen SMD komponenter) och 2.5mm strömkabel. Dessutom var kontroll portarna regions fri.

Jag har fått för mig / hört att ett fåtal maskiner ska ha blivit levererade med komposit kabel. Min tremänning hade en Super nintendo på den tiden när dem var ny och jag har ett minne av att jag frågade varför dem hade en annan kabel än jag (Komposit) men kommer inte ihåg svaret.
 #26592  by pyrox89
 
Någon som har tips på en bra av kabel till mega drive 2? eller är det bara köpa första bästa på tradera?