Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FAQ: Kablar & Ström

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #962  by AlmostOriginal
 
Det finns flera olika sladdar till de flesta Sega konsolerna och det är inte alltid klart varför man skulle använda vilken sladd. Den här guiden är till för att informera om varför vissa sladdar är bättre och vilka man kan använda till sin maskin.


- Videoformat och beskrivningar -


De olika videoformaten, från sämst till bäst.

1. RF - Den vanligaste anslutningen folk använder till sina äldre konsoler. Den ansluts till TVns antenningång. RF är komprimerad video och ljud sammanslaget i en enda sladd som TVn sedan kan ratta in. Det här är inte enkel men kvalitetsmässigt usel lösning. Det bör vara nödlösningen på anslutningen, se nästa videoformat för mer info.

2. Komposit - Den näst vanligaste lösningen för att ansluta en konsol till en TV. Den kommer oftast i form av en gul sladd tillsammans med en eller två likadana sladdar med andra färger som innehåller ljud. Komposit video fungerar så att den skickar ut en högupplöst svart-vit signal som kombineras med en lågupplöst färgsignal. Det gör att det går skicka bilden på en enda sladd men TVn måste "gissa" sig till färgerna eftersom den bara får en komprimerad färginformation. Det gör att en viss skärpa försvinner från bilden samt att färgerna inte blir helt korrekta. Dessutom så stör ljus och färg informationen varandra då de reser i samma sladd.

3. S-Video - Det här videoformatet bygger vidare på komposits idéer. Högupplöst svart-vit bild och lägre upplöst färgbild som kombineras i TVn. Men S-video har två klara fördelar över komposit. Först så skickas ljusinformation och färginformation i var sin separat sladd. Så de stör inte varandra. Sedan är även färginformationen lägre komprimerad än i komposit vilket ger bättre färger. Överlag så är det här en våldsam uppgradering och ett ganska bra videoformat. Dock är det inte så vanligt i Europa, det är vanligare i USA.

4. RGB - RGB är det bästa videoformatet här, det är bäst för det är helt okomprimerat. Färgerna får var sin sladd att resa till TVn igenom och detta leverar perfekt skärpa och färgnyanser utan problem från konsolen. En bildrörs TV arbetar tom internt med RGB och kan därför visa bilden utan att behöva göra någon hantering att prata om med bildsignalen. Kort och gott ska man köra RGB om man kan.

Videokontakterna i TVn kan se lite olika ut.

RF kopplas in i antenningången, den brukar vara svår att missa.

Komposit video kopplas oftast in genom en gul kontakt på TVn, många apparater har en på framsidan. Men komposit kan också kopplas in genom en Scart kontakt, fast då får man ha en enkel adapter.

Image

S-video har en runt kontakt med 4 små stift i och är oftast svart, den återfinns oftast på framsidan med av TV-apparater. S-video kan även den dock anslutas till Scart med via en adapter. Men det är det inte alla TV-aparater som stödjer. Stödjer TVn inte det så får man en svart-vit bild när man kör en S-video signal genom scart kontakten.

Image

RGB ansluts till en TV i nästan alla fall med Scart. Normalt sett har alla TV-apparater stöd för RGB på sin Scart kontakt(dock inte alltid). Har TVn flera Scart kontakter brukar det dock bara vara RGB på den första kontakten. Sedan är det S-video eller komposit på det andra uttaget.

Image

- Konsolernas kontakter och stödda videoformat -

Segas konsoler har nästan aldrig Scart kontakter eller liknande direkt på konsolen utan olika portar som det brukar stå AV vid. Dessa har olika videoformat på sig.

1. DIN 8 - DIN är en gammal Europeisk kontaktstandard, DIN 8 betyder att den har 8 stift i sig. Den här kontakten användes på Segas tidigare konsoler.

Image

Den finns på Sega Master System, Sega Mark III och Mega Drive 1. Samma sladd kan därmed användas till de tre.

DIN-8 kontakten har komposit video och RGB signal i sig. En nackdel är dock att det finns bara mono ljud på kontakten. Vill man ha Stereo ljud från sin Mega Drive 1 får man använda hörlurs kontakten på framsidan. Master System och Mark III har bara mono så där är det inga problem.

2. Mini-DIN 9 - Det här är också en DIN kontakt, men det är en mindre variant av den. Den har även 9 stycken stift istället för 8. Det nya stiftet används för att få en extra ljudkanal så att man kan få stereo genom AV kontakten.

Image

Den här kontakten är mest känd för att användas på Mega Drive 2. Men den finns även på Genesis 3, 32X, Nomad och Multimega samt några andra senare Mega Drive modeller.

Bortsett från Stereoljudet så har kontakten samma signaler i sig som DIN-8 kontakten. Den har altså RGB och komposit video.

3. Sega Saturn - Det här är egentligen en mini-DIN 10 kontakt. Lik en mini-DIN 9 då fast med ännu en kontakt. Men det är bara Sega Saturn som använder den av Segas konsoler så vi kallar den Saturn kontakten för enkelhetens skull.

Image

Saturn kontakten har stöd för RGB, S-video och komposit. Den har givetvis Stereoljud med i sladden.

4. Dreamcast - Dreamcast har en helt egen kontakt som inte finns någon annanstans.

Image

Dreamcast kontakten har stöd för RGB, S-video och komposit. Den har stereoljud men men den har även några konstigheter för sig.

Det är inte alla spel på Dreamcast som stödjer RGB, alla PAL spel stödjer det men vissa NTSC spel har inte stöd för det. Vill man vara säker på att kunna spela alla importspel med samma sladd är S-video bästa valet här.

Dreamcast har även stöd för VGA med, som är samma signal som datorer använder. Den går altså ansluta till en datorskärm med rätt kabel. Det här stödjer inte heller alla spel dock, en hel del spel saknar stöd för VGA. Men för de som gör det så får man en väldigt bra och högupplöst bild. Det är i alla fall över hälften av alla spel som stödjer VGA.

5. RF - Några av Segas konsoler har bara RF kontakt.

Sega Master System 2 är den mest kända konsolen från Sega med bara RF kontakt. Dock har den Franska modellen av konsolen en DIN-8 kontakt identisk med den på de andra maskinerna med samma kontakt.

- Göra egna sladdar -

Vill man bygga egna sladdar så går det göra. Dock är det nästan bara DIN 8 sladdarna som är enkla att bygga. Saturn och mini DIN 9 kontakterna är svåra att köpa löst och att arbeta med, men det går givetvis.

Här är två bra sidor:

Viletims kabel diagram för diverse konsoler: http://members.optusnet.com.au/eviltim/ ... escart.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mmmmonkeys bildguider för att modda och bygga sladdar: http://www.mmmonkey.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är två sidor att köpa komponenter ifrån:

Elfa, har det mesta, men inte de bästa priserna: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?init=1" onclick="window.open(this.href);return false;
BHIAB, lite mindre grejer än Elfa, men för privatpersoner lite trevligare: https://www.bhiab.se/perl/index.cgi" onclick="window.open(this.href);return false;

* Flera av bilderna är tagna från viletims kabeldiagrams sida som finns här: http://members.optusnet.com.au/eviltim/ ... escart.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Skrivet av: mikoto

________________________________________________________________________________

Ström

Europe

Varning: Andvänd inte Nintendo Entertainment System (NES) eller Super Nintendo Entertainment System (SNES) AC adapter. Då dessa är AC/AC och inte AC/DC!

Sega Master System

Model No: 3025-18
Input: 220V ~ 50hz
Output: 9V ... 1A 9VA
(+)---C---(-)
Made in Taiwan

Sega Master System II

Model No: 3008-18
Input: 220V ~ 50Hz
Output: 10V ... 0,5A
(+)---C---(-)
Made in Taiwan

Sega Mega Drive / Sega Mega CD / Sega Mega CD 2

Model No: 1602-18
Input: 220V ~ 50Hz
Output: 10V ... 1,2A
(+)---C---(-)
Made in Taiwan

Model No: 1602-18A
Input: 230V ~ 50Hz
Output: 10V ... 1,2A 12VA
(+)---C---(-)
Made in Taiwan

England UK
Model No: 1602-05
Input: 240V ~ 50Hz
Output: 10V ... 1,2A
(+)---C---(-)
Made in Taiwan

England UK
Model No: 3084
Input: 240V ~ 50Hz
Output: 9V ... 850mAMP
(+)---C---(-)
Made in Taiwan

Sega Mega Drive II


Sega 32X

Model No: 1636-18
Input: 230V ~ 50Hz
Output: 10V ... 850ma
(-)---C---(+)
Made in Taiwan

Sega Multi Mega

Model No: MK4122 - 18
Input: 230V ~ 50Hz 19W
Output: 9,5V ... 1.3A
(-)---C---(+)
Made in Taiwan

Bilder: -

NTSC / USA

Sega Master System

Model No: 3025-1
Input: 120V ~ 60Hz 15W
Output: 9V ... 1A
(+)---C---(-)
Made in Taiwan

Sega Master System II

Model No:
Input:
Output:
(+)---C---(-)
Made in Taiwan

Sega Genesis / Sega CD / Sega CD 2

Model No: 1602
Input: 120V ~ 60Hz 35W
Output: 9V ... 1,2A
(+)---C---(-)
Made in Taiwan

Model No: 1602 - 1
Input: 120V ~ 60Hz
Output: 10V ... 1,2A
(+)---C---(-)
Made in Taiwan

Sega Genesis II

Model No: MK - 2103
Input: 120V ~ 60Hz 15W
Output: 10V … 0.85 Amp
(-)---C---(+)
Made in Taiwan

Sega Genesis 3

Model No: MK - 1479
Input: 120V ~ 60Hz 7W
Output: 10V … 0.3 A
(-)---C---(+)
Made in Taiwan

Sega 32X

Model No:
Input: 120V ~ 60Hz
Output: 10V … 0.85 Amp
(-)---C---(+)
Made in Taiwan

Sega CDX

Model No: MK4122
Input: 120V ~ 60Hz 23W
Output: 9,5V ... 1.5A
(-)---C---(+)
Made in Taiwan

JVC X’EYE

Model No: AA-S95J
Input: 120V ~ 60Hz 25W
Output: 9,5V ... 1.5A
(-)---C---(+)
Made in Taiwan

Bilder: http://www.gametrog.com/GAMETROG/How_to ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;
 #975  by HVQ
 
riktigt bra guide :!:
 #976  by Kerberus
 
Skulle vilja uppgradera den till SUPERBRA!
Till och med en gammal Segaräv som mig har kliat mig i huvudet ibland :idea:
 #1108  by AlmostOriginal
 
So, here's the most basic power strip you get. Every big store sells these things. These are common.
Image

Here goes the Megadrive, the Mastersystem, and...bullshit. What a load of fucking bullshit! How did they fuck this up so bad? I can't even turn it the other way because it doesn't fit. Why can I only plug in two power adaptors? Why can't these go sideways? Or, better yet, why the hell do they have these box things?
Image

Sega Transformator adaptrar

Image

Image

Image

Image

Iden kommer från AVGN Sega CD & 32X video.
 #3095  by AlmostOriginal
 
Jag har precis gjort en världsupptäckt!!!! :shock:
Näh nu ljuger jag men detta är för mig är guldet vid regnbågens slut!

Ursprungs land: Taiwan och utformningen .... ja bilderna talar för sig själv!

Image

Image

Image
 #4931  by Tronin
 
Testade ett NES för första gången på en platt-tv i helgen och insåg att en vanlig kompositkabel inte duger; bilden blev knivskarp men laggade. Så nu är jag rädd att samma problem kommer att gälla när jag testar mitt MD på en platt-tv. Lösningen är, vad jag har förstått, att införskaffa en RGB-kabel. Nu till frågan: Vilken bör man i så fall välja, och hur kommer man billigast undan?

Jag hittade två alternativ på eBay.co.uk:
1: http://www.ebay.co.uk/itm/Sega-Mega-Dri ... 4ab36987eb" onclick="window.open(this.href);return false; (Mono)
2: http://www.ebay.co.uk/itm/Sega-Megadriv ... 3cc0752138" onclick="window.open(this.href);return false; (Stereo)
 #4933  by AlmostOriginal
 
Du kan fuska lite med bilden på nes. Sänk färgerna och kontrasten det hjälper en del. Dessutom köp en dubbel skärmad komposit kabel.

Ang RGB kablarna till mega drive skulle jag köpa kabeln utan stereo pluggen. Eftersom den utan kan användas till mastersystem. Dessutom får du endast ljud ut med stereo pluggen.
 #4936  by Tronin
 
Haha ja det verkar inte bättre :roll: Men jag tror valet ändå faller på den med mono-ljud. Estetiskt är det inte så lockande med en stereosladden på framsidan. Men om ManiaC skulle vilja ta en bild och visa hur det ser ut, så kanske jag ändrar uppfattning :P
 #5781  by Tronin
 
Nu har jag införskaffat mig en RGB-kabel, men resultatet var inte direkt någon höjdare. Streckig bild som för övrigt ser för djävlig ut då den inte ligger rätt. Hade jag otur som fick en kass kabel?
IMG_0083.JPG
IMG_0083.JPG (422.67 KiB) Viewed 30204 times
 #5783  by Tronin
 
Jag hade kunnat göra det om det inte hade varit för att plasthöljet är hoplimmat :?
 #5785  by Janone
 
Ms och md adaptern är ju fantastisk, om jag minns rätt så ska den gå att använda till neo geo aes, snes och andra produkter som inte är utgivna av Sega, någon som har en lista eller liknande på produkter den går att använda till? :)