Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FAQ: Variationer och avvikelser

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #1220  by Mippy
 
Någon som vet vad S/I/D står för som brukar stå på en klisterlapp på många Mega Drive-spel? Exempel:

Image
Last edited by Mippy on 19 Jun 2011, 15:33, edited 2 times in total.
 #1228  by Mippy
 
Ja, det kan det ju kanske vara. Nu har jag inte just det spelet själv så kan inte kika men borde inte engelska och/eller spanska också finnas med? Hittade samma märke på några exemplar av NHLPA Hockey:

Image

I den manualen verkar det stå skrivet på fem språk. Bara EA-spel som har den märkningen kanske? Försöker skapa och dra någon sorts pararell men får det inte att gå ihop.

En annan sak jag märkte nu är att färgen på texten på kortsidorna skiljer sig lite mellan olika exemplar även om resterande del av inlagan ser exakt likada ut i övrigt exemplaren emellan. Någon som har några tankar kring hur det här kan komma sig? Vad har ni för färg på era?

Image

Någon som har öppnat ett nytt Mega Drive eller Master System-spel någon gång och kommer ihåg om manualen och kassetten var riktad till höger eller till vänster? Var manualens rygg uppe eller nere?
Last edited by Mippy on 19 Jun 2011, 15:37, edited 4 times in total.
 #1346  by Rotmosträdet
 
Jag är 99% säker på att manualen kom med ryggen uppåt på nya exemplar, dock har jag den alltid neråt för att undvika slitage på sidorna i den. Och kassetten matchande åt samma håll. :)

Vissa manualer kan luras om man ser dem på bild. Jag trodde mitt Battle Squadron kom med 3 för mig oläsliga språk och blev lite lack. Men vände på den och vips var det engelska och svenska på baksidan! [thumbup]
 #1351  by Mippy
 
Okej, tur att du vände. :)

Hittade en annan konstig sak nu:

Image

Hur kan det komma sig att det står Made in Japan på den ena och Assembled in UK på den andra? Och vadå Assembled in UK; skickade de delarna löst dit där de då sattes ihop till kompletta exemplar? :shock:
 #1353  by Rotmosträdet
 
Hur många exemplar har du var varje spel Mippy? :mrgreen:

Har inga bra svar tyvärr men fortsätt att komma med dessa roliga bilder. Snart måste man börja samla på olika varianter av alla spelen också.
 #1354  by ManiaC
 
Mippy wrote: Någon som har några tankar kring hur det här kan komma sig? Vad har ni för färg på era?
Intressant.. Det har jag inte sett/tänkt på.. Bra info till listan sen då det är tänkt att fylla på med olika variations.. Både mitt Ecco & Street fighter har den gula texten på sidan.
 #1355  by Mippy
 
RT: Lite väl många av vissa spel. Är inte fullt lika bra på att avvara saker som på att införskaffa nya. :lol: :oops:

Får känslan av att det lär finnas hur många varianter som helst som borde gå att hitta om man bara letar och jämför tillräckligt mycket. Kanske borde sluta med innan det är för sent så att man inte fastnar i variantträsket och måste ha alla. :roll: Frågan är ju varför de var tvungna att göra så många olika och vad syftet bakom det är/var.
Last edited by Mippy on 19 Jun 2011, 19:30, edited 2 times in total.
 #1359  by Rotmosträdet
 
Framsidan på http://segaage.com visar ju ett spel i 3 varianter också. :)

Tyvärr är ju SegaAge värdelöst än så länge, finns ju inte ens PAL-spel med... Nedlagda http://vgrebirth.com är min favorit sen länge, dessutom verkar det som om att de ska väcka det till liv igen!
 #1374  by Zebbe
 
Jag tänkte det också, men tyckte inte att Mega Drive-logon hade drabbats. Kanske beror på att blåa färger inte bleks lika tydligt?
 #1376  by Rotmosträdet
 
Kan någon fota sidan på ett Turtles - Hyperstone Heist? Jag misstänker att mitt sådant också är solblekt, tycker det är konstiga färger.
 #1430  by Mippy
 
Tror ni verkligen det kan vara solblekning alltså? Allt annat ser ju i princip helt identiskt ut nyansmässigt, Mega Drive-symbolerna exempelvis skiljer ju sig bara marginellt exemplaren emellan. Det hade varit en sak om texten varit lite ljusare gul men nu är den ju verkligen helt kritvit. Himla märkligt.

Rotmos: Härligt, då kanske vi kan reda ut en gång för alla varför den sitter på. [thumbup]
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10