Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Är SCART ett tvång för 50/60 Hz-moddning?

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #1557  by Rotmosträdet
 
Som rubriken lyder.

Sitter med en MD2:a som är moddad men kan inte få in 60 Hz-läget. Har testat med RF och komposit.

Man måste ha SCART eller hur? Var hittar man en billig och bra till MD2?
 #1562  by Zebbe
 
Ja, man måste ha SCART om man ska få färg. Finns på Tradera, eBay mm.
 #1577  by WERY
 
Det beror ju på att färgerna blir starkare om man växlar över till NTSC. Om inte annat borde du klara dig på C-Video men vill du ha ännu bättre bild så är det förståeligt att du suktar efter RGB
 #1593  by nissling
 
En moddad MD och komposit har alltid varit en underlig kombo. Och om moddningen är rätt så gissar jag på att främst de röda färgerna blir starkare eller hur ligger det till?

Finns ingen anledning att inte köra SCART med RGB, var sig MD'n är moddad eller ej. Köp en sådan på Ebay eller liknande så kommer problemen att försvinna.
 #3402  by ManiaC
 
hmm, fick hem min jap (asian pal version) idag. Jag kör med rgb kabel men får svartvit bild på min datorskärm i 60hz lägena, och färg i 50hz.. kan jag inte få färg i 60hz????

De flesta brukar väl ha 2st switchar också? En för 50/60hz & en för JAP/ENG. Denna hade bara en switch och den går i 3 olika lägen. Läge 1 = 50hz pal. Läge 2 = 60hz ENG. Läge 3= 60hz JAP

Rgb kabeln går in i en scart till Hdmi converter och sedan hdmin rätt in i datorskärmen.

Hur får jag färg?? Testade på brorsans crt tv då fick jag färg i alla lägen.. dock utan convertern då.. Kan convertern spela in eller kan jag helt enkelt bara inte få 60hz i färg på min datorskärm trots rgb kabel?? Trodde man fick färg om man använde det...