Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Team Player

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #2204  by Tronin
 
Jag hittade ett Sega Team Player i brevlådan och kopplade in det till mitt svenska Sega MD. Men jag lyckas inte få det att fungera och undrar nu vad det kan bero på.

Förutsättningar:
- Spelet jag testade är Micro Machines 2.
- Jag använde mig av två standardkontroller och två sexknappskontroller, alla fyra av Sega.
- Alla kontroller fungerade var för sig (A, B, C, D) och två kontroller fungerade samtidigt (A, B).
 #2205  by Rotmosträdet
 
Okej, detta är jungel så förbered dig på det värsta.

Du skriver Team Player Adapter = den amerikanska versionen? Den borde ju funka på PAL men jag vet inte. Multiplayer heter den i Europa.

Electronic Arts-spel behöver normalt sett den lilla smidiga EA-adaptern istället, kallad 4 Way Play. Tidiga SEGA Multiplayer funkade inte med EA-spel.

När det gäller Codemasters-spel är det ju enklast att köpa J-Cart-versionerna med inbyggd adapter. Har aldrig testat MM2 t.ex. med en SEGA-adapter, visste inte ens om att det hade 4-spelar-läge? Eller?

Som om inte detta var nog finns Multiplayer i 2 versioner med 1 eller 2 sladdar. Den med 1 sladd ska inte funka med EA-spel MEN den med 2 sladdar funkar ju t.ex. inte Columns III där man kan spela 5(!) spelare samtidigt!

Du har MM2 utan J-Cart antar jag? Annars måste du ju koppla kontrollerna till kassetten.
 #2206  by HVQ
 
Hej och välkommen till forumet Rucket.

Precis som Rotmos skriver så är det lite av en djungel vilka spel som fungerar med segas/EAs multitaps.

Codemaster hade dock sina egna lösningar på hur man skulle spela 4 player på deras spel. Micro Machines 2 som du har finns i 2 olika varianter den med J-Cart och den utan. J-Carten ser ut så här och då ska man såklart plugga i extra dosorna direkt i kontrollen.

Image

Om du har den andra varianten så måste jag nog göra dig besviken också. För jag tror att den bara kan spelas i 4-players när man spelar två pers på varje dosa.
MM2.JPG
MM2.JPG (17.53 KiB) Viewed 17595 times
Dock har jag inte spelet eller en team player själv så att jag kan testa. Så kan inte svära på att det inte är något annat fel eller att spelet faktiskt fungerar med teamplayer.
 #2208  by HVQ
 
Ja så borde det ju vara. Dumt vore det annars.
 #2210  by Tronin
 
Med tanke på era svar inser jag nu att jag borde varit ännu tydligare. Visste helt enkelt inte att MM2 kommit utan J-Cart :roll:

Först och främst: Det är Team Player v2 jag har, alltså den med två sladdar. Som jag har förstått det ska den fungera på PAL, den ska även fungera på EA:s äldre mp-spel.

Anledningen till att jag inte väljer att använda J-Cart-funktionen är för att jag för tillfället inte har något annat 4-playerspel till Segat och således kan jag inte testa om TPv2 funderar på annat sätt. Det känns ju dumt att införskaffa Worms, Lost Vikings, Bomberman och General Chaos och sen upptäcka att min TP inte fungerar.
 #2212  by ManiaC
 
Du måste nog använda Jcart funktionen när den finns. Jag har visserligen den med 1sladd, Testade koppla in alla kontrollerna till den och satte i sampras tennis Jcart( Har inte mm2 än) Och då blev det som du säger att jag kan använda kontrollerna var för sig men så fort jag ställer den på multi så fungerar ingen av kontrollerna. Medans alla fungerar om jag använder Jcart funktionen.

Har även testat min med bomberman och där fungerar det så jag vet att min är hel :)

Edit: Välkommen hit btw :mrgreen:
 #2219  by Tronin
 
Men som jag har fattat det ska man kunna lira upp till 8 spelare på MM2, och det blir ju lite svårt om man inte kan använda TP (två stycken såklart).

Men de kanske menar att man ska spela två spelare per kontroll, men det har jag svårt att köpa då det i TP-manualen står att man kan koppla in två stycken till en konsol och jag kan bara komma på MM2 som skulle kunna nyttja den funktionen.

Jävla djungel, minst sagt.
 #2220  by ManiaC
 
Kan bara citera lite googlande
Micro Machines is undeniably at its best as a multi-player game. With its J-Cart cartridge, it allows an extra two controllers be be plugged into the cartridge, in addition to those plugged into the Mega Drive's own controller ports. This, coupled with Micro Machines ability to allow two players to share a controller, lets up to 8 players to play the game simultaneously!
Enligt dem verkar det ju iaf som man måste spela 2 per kontroll isåfall. Men skadar väl inte att testa, Har tyvärr inte det ännu bara :)
 #2221  by Tronin
 
ManiaC wrote:Enligt dem verkar det ju iaf som man måste spela 2 per kontroll isåfall.
Okej, får försöka klura ut hur fan man lyckas med att spela 2 per kontroll då :P

Men det är skönt, då behöver jag inte oroa mig för att min TP inte fungerar och kan istället vara nöjd med mitt fynd :) Nu gäller det bara att införskaffa exempelvis Bomberman så jag kan ha nytta av den :roll:
 #2223  by Rotmosträdet
 
Jag har testat 8-player på MM2 innan. Det är som ni säger 2 kontroller i enheten och 2 i kassetten som gäller.

Sen håller 2 personer varje kontroll. Bilarna gasar automatiskt och man styr på styrkorset eller med A & C-knapparna.

Köp ett NHL-spel om du vill testa din adapter, men den verkar ju funka. Jag har iofs ett komplett Elitserien liggandes om du vill köpa/byta.
 #2236  by Tronin
 
Hmm visste inte ens att man kunde vara 4p på NHL-spelen. Men tror jag klarar mig med mitt 2p-lir för tillfället, tack ändå ;)