Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Konsten att öppna en kassett

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #2586  by Tronin
 
Vad behöver man för verktyg för att kunna öppna sina Sega-kassetter? Det kan vara bra att veta om man känner för att göra en ordentlig rengöring.

För de allra flesta kassetter behöver man en gamebit 4,5 mm. Du hittar den genom en enkel sökning på Tradera. Dock är det inget verktyg jag rekommenderar utan jag använder istället en 4,5 mm säkerhetsmejsel (security screwdriver) som jag hittade på eBay för 83 kr.

Image


En annan vanlig skruv är stjärnskruven som används till både de vanliga och EA-kassetterna. För dessa skruvar använder jag en stjärnmejsel som du enkelt hittar på Clas Ohlson: Stanley PZ1 x 100 för 79 kr

Kassetter
Kassetter
kassett.jpg (228.27 KiB) Viewed 18048 times
För dessa, lite ovanligare, skruvar fungerar följande sats utmärkt (lägg dock märke till att skruvarna på J-Carten sitter i de nedre hörnen bakom etiketten :x).

Image
Du hittar det på Clas Ohlson för 69 kr

1. T10 använder du för skruvarna till de kassetter som är ihopsatta i Mexiko.
2. Nr 4 (på den mellersta raden) använder du till EA-kassetterna.
3. T8 använder du till skruvarna på J-Carten.


Totalsumma för att kunna öppna samtliga Sega-kassetter: 231 kr
Last edited by Tronin on 11 Feb 2012, 15:03, edited 6 times in total.
 #2598  by ManiaC
 
Om man nu inte har / hittar bits som passar så har jag hört att en del typ värmer nåt av plast så det smälter omkring skruven och när det stelnar har du ett verktyg^^ Inte testat själv dock.. vad är det för carts 1 och 2?

Jcart har 2st skruvar under nedre hörnen av etiketten. sen är det väl nån låsning ovanpå, 2 jack.. ?
 #2600  by Tronin
 
Jag vill helst ha riktiga verktyg. Men frågan är vad för typ jag behöver.

Cart 1: Det är en vanlig kassett, men där bak där det brukar stå "SEGA MADE IN JAPAN" finns en klisterlapp från Akklaim, "ASSEMBLED IN MEXICO".
Cart 2: Vanlig EA-kassett.

På J-Carten ser man inga skruvar utvändigt. Men jag kan nog glömma att få upp den nu. Försökte trycka ner två små plastbitar som var nån form av låsning på ovansidan, men bitarna gick sönder och ligger nu lösa inne i kassetten :(

E: Bestämde mig för att tvinga upp J-Carten nu när det ändå ligger massa skrammel i skiten. Får köpa ett nytt MM2. Man kanske lär sig nåt av att öppna skiten :roll:

E2: Ja, något nytt lärde jag mig iaf. Jag hittade två skruvar som satt bakom etiketten. Hade bara behövt vika upp kanterna för att komma åt dom. Men, men, that's life. Jag kommer aldrig öppna upp en J-Cart mer, för jävla mkt jobb bakom det hela :P
 #2601  by Rotmosträdet
 
Jag har denna satsen Billig, tålig och passar till det mesta.

http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... lar-12405/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nr. 1: Stjärna med hål i mitten (finns i satsen) = torxskruv med invändigt spår: T8–T45.

Nr. 2: Betydligt svårare, inte sett dessa någonstans som bits. Dock går det att använda en i satsen som har två piggar, lite klumpigt men funkar.

Nr. 3: Vanliga skruvar under etiketten eller?
 #2603  by Tronin
 
Yes, under etiketten satt två stjärnskruvar, men behövs en eller två storlekar större än #1 som finns i random instrumentmejselset.

Hm satsen är lite overkill när jag bara behöver två bits från den. Men finns det inget annat/bättre alternativ så får jag helt enkelt köra på den.

Du har inte sett nr 2 som bits, men som mejsel eller liknande?
 #3140  by Tronin
 
Setet är inhandlat och testat idag, så det är bara till att följa mina ovanstående anvisningar.

Men precis som Rotmosträdet säger så behöver man dels en gamebit 4,5 mm för att öppna upp de allra flesta kassetter.

Och för att göra sitt set ultimat behöver man förslagsvis en stjärnmejsel från Clas Ohlson. Jag har en Stanley PZ1 x 100 för 79 kr.

Edit: Jag borde egentligen uppdatera första inlägget för att göra en bra FAQ.
 #3141  by Tronin
 
Rotmosträdet: Såg nu att det finns två nr 4 i setet, men det är den på den mittersta raden som gäller, annars blir det väldigt svårt ;)

Nu är förstaposten dessutom uppdaterad och personligen tycker jag tråden borde klistras 8-)
 #3142  by Rotmosträdet
 
4:an är en "tvåudd" och inte "treudd" som det borde vara eller hur? Kör samma visa men det vore kul om någon hittade en riktigt bit som passar till 100%.
 #3148  by Tronin
 
Yes, tvåudd. Jag misstänker att du har rätt när du skrev tidigare att treudden är en EA-specialare för jag har inte fått syn på någon under min bitsjakt.