Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Senast avklarade (Saturn & DC)

  • Diskussioner om allt som rör Saturn & DC
Diskussioner om allt som rör Saturn & DC
 #16483  by nissling
 
Titeln säger allt.

Idag klarade jag ut Shenmue till Dreamcast. Om man bortser från gaffeltruckarna (som var skittråkiga) så var det ett riktigt bra spel. Förmodligen Yu Suzukis bästa som jag har spelat hittills. Det känns verkligen som att man slängs rätt in i en japansk småstad och det är oerhört svårt att sluta spela när man väl har börjat. Ett mycket spännande och realistiskt spel som jag rekommenderar till alla. Tog mig drygt 20 timmar att klara.
IMG_0415.JPG
IMG_0415.JPG (109.57 KiB) Viewed 23518 times
IMG_0417.JPG
IMG_0417.JPG (341.23 KiB) Viewed 23518 times
 #18057  by Axus
 
nissling: Ja, Shenmue är så otroligt fantastiskt - bäst någonsin imo. Blev så sugen på att spela om det igen när jag såg dina bilder, men ska försöka hålla mig till november/december. Brukar ha som tradition att spela igenom ettan då, men nu var det några år sedan sist.

Det bästa med Shenmue är att det finns så otroligt många "gömda" filmscener. Har spelat igenom det drygt tio gånger, och har alltid stött på något nytt.
 #18150  by nissling
 
Klarade ut Shenmue 2 idag efter någon månads uppehåll. Ganska lik det första spelet, vilket är bra. Dock känner jag ändå att småstadsmiljön i ettan bidrar till en mindre stressig stämning än det enorma Hong Kong, så jag gillar ettan lite mer. Ett ständigt problem i det första är dubbningen som är riktigt jobbig att lyssna på ibland. Då tvåan är på japanska* försvinner problemet helt. Oavsett vilket så blev jag helt frälst när man kom till Kowloon och skulle
rädda Yuanda i höghuset. Fullt ös medvetslös...
IMG_0477.JPG
IMG_0477.JPG (120.82 KiB) Viewed 23330 times
* = På Dreamcast. Xbox-porten är dubbad.
 #21281  by reznorhead
 
Klarade några banor i confidental mission till DC men missade ett Quick Time Event. Då blev det game over. Hade några continues kvar men det hjälpte inte. Har jag klarat spelet då ?
 #25037  by ecco
 
Klarade Atlantis till Saturn förra helgen. Ett spel jag även klarade när det var nytt till PC -97.
Köpte det av game-world på tradera mest som ett kul spel att äga, men trodde aldrig att jag skulle orka spel igenom det. Men när jag väl börjat spela gick det inte att sluta :)
Helt klart ett av de bästa point and click spelen någonsin och hade gärna sett att det funnits på dreamcast också, för grafiken.
Ett spel jag varmt kan rekommendera alla att spela. Den stora skillnaden mellan PC- och Saturn versionen är att Saturn versionen har sämre grafik, lite fler buggar och att karaktärernas kroppsrörelser inte är animerade under dialogerna. Vad som dock räddar Saturn versionen och till och med gör den spelvärd är det faktiskt känns så mycket skönare att spela med Satuns 3D pad i TV soffan istället för PC-mus framför datorn. Kontrollerna känns helt rätt.

Hade vart intressant att se hur mycket bättre grafik spelet hade fått av exempelvis XGRB -mini.
 #25239  by nissling
 
Spelade igenom Radiant Silvergun till Saturn idag, på arkadläget. Det är väldigt roligt måste jag medge, men jag skulle inte säga att det lever upp till sitt rykte. Jag håller fortfarande Gunstar Heroes och Guardian Heroes som Treasures bästa spel.
 #25503  by nissling
 
Klarade ut Guardian Heroes tidigare imorse. Det är nog faktiskt det bästa spelet av Treasure enligt mig, t.o.m. bättre än Gunstar Heroes. Hade lite svårt för det innan det att jag började med arkadspel men nu är det omåttligt kul. Dess inofficiella föregångare, Yu Yu Hakusho, är fjäderlätt i jämförelse.
 #29232  by Henke
 
Sky Target.

Redigt skitspel som är så trasigt att det blir underhållande. Helt klart värt en genomspelning men långt ifrån ett bra spel.
 #29857  by Henke
 
Nights.

Mysigt men inte så snyggt längre. Kontrollen är inte fantastisk heller men spelet är fortfarande kul.
 #29895  by Henke
 
Astal Saturn JAP.

Mysigt litet spel med korta lätta banor, men två av bossarna är lite knepiga, dog några liv på dom.
 #29941  by Henke
 
Silhouette Mirage.

Hyffsat kul men jag blev egentligen mätt på tokerierna innan det tog slut, spelade igenom det bara för att.
 #31251  by CloudMaster
 
ecco wrote:Klarade Atlantis till Saturn förra helgen. Ett spel jag även klarade när det var nytt till PC -97.
Köpte det av game-world på tradera mest som ett kul spel att äga, men trodde aldrig att jag skulle orka spel igenom det. Men när jag väl börjat spela gick det inte att sluta :)
Helt klart ett av de bästa point and click spelen någonsin och hade gärna sett att det funnits på dreamcast också, för grafiken.
Ett spel jag varmt kan rekommendera alla att spela. Den stora skillnaden mellan PC- och Saturn versionen är att Saturn versionen har sämre grafik, lite fler buggar och att karaktärernas kroppsrörelser inte är animerade under dialogerna. Vad som dock räddar Saturn versionen och till och med gör den spelvärd är det faktiskt känns så mycket skönare att spela med Satuns 3D pad i TV soffan istället för PC-mus framför datorn. Kontrollerna känns helt rätt.

Hade vart intressant att se hur mycket bättre grafik spelet hade fått av exempelvis XGRB -mini.
Jag och min kusin körde också igenom det på PC när det var nytt, låg på fyra skivor om jag inte minns fel, kommer inte ihåg nått förutom att grafiken var otrolig och att vi fastna länge på ett pussel inne i en pyramid typ, som sagt inte så mycket minnen utan mer en varm känsla av att det var ett fantastiskt spel med varm miljö och bevingade farkoster.

Mitt senast avklarade är Twinkle Star Sprites till DC för några dagar sen.