Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Dreamcast-frisören

  • Diskussioner om allt som rör Saturn & DC
Diskussioner om allt som rör Saturn & DC
 #31529  by Martin
 
dconline.jpg
dconline.jpg (61.96 KiB) Viewed 9787 times
Sega gjorde många påkostade reklamfilmer och annonser under den korta tid Dreamcast fanns tillgänglig. Jag personligen gillar de europeiska betydligt bättre än de amerikanska. Dock så bytte de byrå och ändrade stil, så tyvärr var kampanjen inte så enhetlig (jämför med PS4 idag som fortfarande använder slogan Greatness Awaits, som för övrigt är genial).

En favorit till mig är frisören som snaggar nya rekryter till främlingslegionärerna. Visar sig att jag inte är den enda som fallit för denna. Sajten The Dreamcast junkyard hade en frenetisk jakt efter skådespelaren som pågick under ett år och resulterade i flera artiklar. Till slut hittade de honom! Det är en fransk skådespelare vid namn Pierre Santino: http://www.thedreamcastjunkyard.co.uk/2 ... ntino.html

Och själva reklamfilmen för de som inte vet vad jag babblar om:
 #31532  by Henke
 
Ja, det här var rätt kul att följa!
Resan och följetongen var dock mycket roligare än själva finalen.
 #32638  by ecco
 
Sändes reklamfilmen någonsin i Sverige? Jag såg den aldrig själv, så jag fattade aldrig bilden med frisören och vad den hade att göra med Dreamcast. Såg lite cool ut dock :)
 #32670  by Janone
 
Kan inte minnas att jag sett den men om den skulle sänts skulle den väl med all sannolikhet körts på z-tv eller liknande. En kanal jag inte hade.

Skönt att de körde Let me entertain you av Robbie i bakgrunden, de hade väl en likande slogan? Let me entertain you eller ngt sånt? Tänker jag fel?
 #32687  by Martin
 
Problemet i Sverige var att Internet-stödet för Dreamcast hela tiden sköts upp. Sverige var bland länderna som kom i andra vågen. Mycket av reklamen kretsade kring onlinespel och de reklamfilmer samt printannonser som Sega gjorde gick ofta därför bara i Storbritannien, Tyskland, Spanien och Frankrike som hade Internet på Dreamcast relativt tidigt jämfört med övriga Europa.