Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Saturn: Svensk tv reklam för Sonic R?

  • Diskussioner om allt som rör Saturn & DC
Diskussioner om allt som rör Saturn & DC
 #32650  by ecco
 
Tjena.

Är det någon minns, sätt eller har (länk/fil) reklam filmen som sändes för Sonic R i Sverige.
Hade varit väldigt kul att se den igen, mycket nostalgi för mig.

Backstory:
När jag var liten var det mina föräldrar som stod för tv spelen och själv hade jag noll koll vad som fanns ute på marknaden, det ända jag kände till var det jag informerades om via reklam.
Sonic R betyder lite extra för mig eftersom det var det första 3D spelet jag såg. Jag minns hur jag som 9 åring satt o tittade på Cartoon Network en morgon när plötslig "Wow!". Sonic far fram i 3D, en amerikans röst berättar massa saker som jag inte förstår mer än att Sonic är tillbaka i något som kallas 3D. Kameran zoomar in på en ring som roterar i 3D för att bevisa hur snyggt det är. Samtidigt pumpar "super sonic racing"- låten på. Jag var helt såld, aldrig hade jag sätt så snygg grafik. Fanns Sonic på riktigt? Det såg nästan ut så, tänkte jag.

Sonic R reklamen var det ända jag någonsin såg från Sega efter mega drive, vilket var väldigt tråkigt eftersom det aldrig framkom vilken till konsol spelet var och mina föräldrar hade ju noll koll.
Det blev aldrig något Saturn för oss, vi kände inte till att systemet fanns. Synd och skam då jag vet att för både mig, syrran och mina kompisar hade spel som Nights, Mass destruction, Sonic Jam, Croc, Duke Nukem och Virtual cop varit helt rätt.
Faktum var att jag både suktade efter duke nukem och älskade virtual cop på arkad.
Vi hade både SMS och SMD men något Saturn blev det aldrig, istället köpte farsan en dator att spela på. Vilken var horribel i jämförelse med Megan och för att inte tala som Saturn.
Ibland önskar jag att jag hade en tidsmaskin så att jag kunde resa bakåt i tiden med en Saturn att räcka över till farsan och säga "ge den här till ungarna". :)

Hur som helst. Jag har letat länge men aldrig hittat reklamen. Någon som vet vilken jag snackar om? hade varit sjukt kul att se den igen, höra vad som sägs och om Sega saturn framkommer.
Var det Brio som stod för Saturn reklamen i Sverige?
 #32686  by Martin
 
Intressant, jag jobbade i butik då men har aldrig hört talas om detta. Brio gjorde väldigt lite "above the line" när det gäller reklam i form av tv-reklam och printannonsering. Dels var Saturn så hopplöst efter och dels fick de väldigt lite stöd av Sega. På Dreamcast försökte de lite mer eftersom det fanns något form av hopp i början, men blev ändå rätt begränsat som radioreklam för Crazy Taxi.
 #33331  by Martin
 
Sega Europe kan ha gjort reklam för Sonic R, men hittar inget på Youtube. Lär inte har varit den amerikanska.



Bonus, den japanska, som var en del av Segata Sanshiro-serien där han i olika lustiga situationer gjorde saker (ofta inte mycket koppling till spelet som det gjordes reklam för).