Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Dreamcast och Saturnmoddar

  • Svar på vanliga frågor om Saturn & DC
Svar på vanliga frågor om Saturn & DC
 #20358  by Tandgnissle
 
För ett par år sedan så modifierade link83 dreamcastbiosen så att den blev både regionsfri samt visade upp katanabiosens bootsekvens. Kände mig sugen på att modifiera en av mina egna Dreamcasts och beställde de chips som behövs för bytet. Nu märkte jag att de beställda bioschipsen (även till Saturn som blir härnäst) har kommit till Sverige så det är dags att ta ut de gamla chipsen och förbereda för de nya.

Skruvade upp Dreamcasten och tog mig ner till kretskortet. Som ni ser så jobbar jag på spisen då jag kan använda köksfläkten till att suga bort ångorna som inte är helt hälsosamma.
Image
Använder en sådan här för att värma av chippet med varmluft:
Image
Bände upp benen ett och ett med en synål, nästa gång skall jag bara köra med varmluft då jag tyvärr lyckades lyfta pad 21. Enkelt att laga i alla fall så det skall inte bli ett ett problem.
Bild efter att biosen är borta:
Image
Tog bort överflödigt lödtenn med kolv, flussmedel och lödfläta och rengjorde därefter med isopropylalkohol och tops.
Image
Tyckte att det skulle vara kul att se vad som ligger på chippet så in i brännaren med det, adapter måste användas då detta är ett SOP44-chip och brännaren bara tar DIP.
Image
Och så läser vi in vad som ligger på:
Image
SEGA SEGAKATANA KABUTO Ver.1.01d
Titta vad som totalt kommit på posten:
Image
Chips till Dreamcasten, Saturnen och sedan lite adapterpcbs för sop och tsop till dip.
Programmerat ett av Marconix MX29LV160TMC-90 chippen nu:
Image
Så, först måste vi reparera det jag hade sönder, det lättaste är att patcha på baksidan då det trasiga spåret är under där chippet skall vara.
Image
Lätt som en plätt!
Sedan tar vi och löder dit den nya biosen och patchar ben 1 och 44 dit de skall:
Image
Och så för att visa att allting fungerar:

Woop! :mrgreen:

Härnäst blir det till att göra samma sak med en Saturn.
Last edited by Tandgnissle on 28 Nov 2014, 00:27, edited 1 time in total.
 #20401  by Tandgnissle
 
Zå, Dreamcasten färdig. Var tvungen att köpa nya batterier till min multimeter så att jag kunde kontrollmäta allting. Är inte helt säker men jag har för mig att denna bios återställer funktionen att boota MIL-CD också om man har en senare bios som inte stöder detta.
Min andra Dreamcast kommer jag nog att behålla den vanliga bootloggan på.
Last edited by Tandgnissle on 28 Nov 2014, 00:27, edited 1 time in total.
 #20623  by Tandgnissle
 
Börjat jobba med att modda en av mina saturner nu iaf. Biosen är bytt mot en regionsfri nu och fungerar. Det blev lite problem med kontakt pga. av att soic-chippet (ett AM29F400) är fysiskt bredare än ROMen som satt där så ett par ben hade inte kontakt där de skulle även om det såg ut så. Mätte upp vilka ben som inte hade kontakt och gick över dem en gång till med lödkolven.

Nästa problem är att få saturnen att byta mellan 50 och 60Hz på ett snyggt sett. Har kopplat in en PIC16F630 men inte fått allting att fungera än. Lite mer jobb men det löser sig nog snart. Återkommer med lite bilder senare när jag fått allting att fungera.
 #20634  by Tandgnissle
 
Nja, inte alls. Allt är fixat och ihopskruvat nu men misstaget jag gjorde när jag programerade PICen var att jag inte insåg att man var tvungen att bränna chippet två gånger, först programmet du vill köra och sedan lite konfigureringar. En processor fungerar inte särskillt bra om den bara sitter och väntar på en extern klockcykel istället för den interna som man måste sätta igång med konfigureringsbränningen. Men nu startar saturnen alla officiella saturnspel samt att jag kan byta mellan 50/60Hz genom att hålla in resettknappen i längre än en halv sekund. Om jag trycker ner resetknappen snabbt så fungerar den som vanligt.
 #20641  by Tandgnissle
 
Så då var allt fixat, tyvärr glömde jag att ta så många bilder när jag gjorde denna mod men det kanske ni inte bryr er om.

Skruvade isär allting så att jag kom ner till silikonet, lödde av den gamla biosen med hetluft och rengjorde därefter.
Image

Sedan brände jag ut en ny, regionsfri bios samt brände en PIC för att kunna ändra mellan 50 och 60Hz med bara resetknappen. Eftersom den nya biosen är större och dessutom ett flashchip så får fyra ben hänga fritt i luften och dessutom så var jag tvungen att skicka in +5v på ben 43 & 44 vilket hämtades från ben 23. Bröt banan mellan resetknappen och det lilla motståndet och lät den kopplingen gå igenom PICken.
Image
Var tvungen att ta bort ett 0Ohmsmotstånd på baksidan (JP1) för att inte ben 79 på videochippet skulle vara konstant kopplat mot jord (+5v eller jord bestämmer frekvens).
Image
Jag hade lite problem som nämnt i inläggen ovan, det nya bioschippet är större och även om det först såg ut som om alla ben var korrekt löda så upptäckte jag att fyra ben inte hade kontakt efter att jag ohmmätt dem. PICken programmerade jag ej heller rätt i början utan jag missade att konfigurera den vilket gjorde att den inte gick efter den interna oscillatorn vilket betydde att den helt enkelt inte fungerade.

Video över saturnen i aktion:


Informationen om hur man gör hämtade jag från http://www.mmmonkey.co.uk/sega-saturn-s ... video-mod/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag hade kunnat göra det lite snyggare med att dra sladdarna, tejpat eller limmat ner dem lite men jag såg inte riktigt poängen med det. Härnäst blir det till att modda en av mina Megadrives.
 #20643  by Rotmosträdet
 
Har börjat använda smältlim på mina sladdlödningar. Då vet man att de håller. Dock kan det vara svårt att göra om, så gör det inte på något man kanske tänkt löda om. :)
Attachments:
IMG_9773.JPG
IMG_9773.JPG (448.96 KiB) Viewed 25222 times
 #20646  by Tandgnissle
 
Hoppsan, upptäckte att det finns en modd till saturnen man kan göra så att man inte behöver ha ett batteri i för att spara internt. Man byter ut SRAMschippet mot ett FRAM istället.
http://www.db-elec.com/home/lab-posts/s ... ryrequired" onclick="window.open(this.href);return false;
Problemet är dock (återigen) att få tag på chippen billigt, svårt att få tag på dem för under 50-lappen styck även om man köper dem tio i taget.
 #21264  by Tandgnissle
 
Nej jag är bara en glad amatör, moddchip bryr jag mig inte så mycket om men att ta bort skit som regionsskydd och så tycker jag om, likväl bild och ljudmoddar, speciellt om man kan göra dem utan yttre åverkan på konsolerna.
Jag kan sälja färdigprogrammerade bioschip och PIC-processorer om folk vill modda själv och jag kan modda åt folk om de vill ha de gjort åt dem för inte alltför mycket (utrustning som används tenderar att kosta en del när man har det som hobby). Det är lite av en hobby så saker jag inte gjort förut har jag gjort för självkostnadspriser.
 #26745  by CloudMaster
 
Inte en mod direkt men smörjde min dreamcast läsare med litiumfett, gjorde sjukt stor skillnad, pallade inte spela vissa spel där läsaren lät som att den skulle haverera vilken sekund som helst, nu hör jag den inte alls när jag spelar [thumbup]