Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Saturn: reparation eller ersättningsfodral

  • Svar på vanliga frågor om Saturn & DC
Svar på vanliga frågor om Saturn & DC
 #24312  by ecco
 
Tjena.

För Saturn känner jag lite av en sorts hatkärlek. Det finns massor av saker som är bra, men det finns säkert minst lika många som inte är så bra. Som tillexempel de tidiga PAL spelfodralen av kartong fastlimmat på plast.
Flera av mina fodral har mer eller mindre fallit isär, det ser inte bra ut. Är det någon som vet någon bra åtgärd för detta?

Bör jag försöka limma ihop fodralen igen (och i så fall med vilken lim?) eller skall jag se mig om efter ersättningsfodral? Helst av allt skulle jag vilja byta ut mina kartongfodral mot den senare modellen i plast, som påminner om megadrive fodralet. Någon som känner till vart man kan hitta orginalfodral eller ersättningsfodral som påminner om orginalet i plast eller det amerikanska jewel fodralet?
 #24317  by Nikke
 
Har några där limmet börjat släppa själv, men har inte orkat göra något åt det. Jag skulle nog testa med häftmassa till att börja med, risken för att något skulle gå åt skogen är ju rätt liten. Annars funkar det säkert bra att köra med limstift (sånna man hade i skolan).
 #24318  by Fia
 
Jag har som typ alla andra som äger ett saturnspel råkat ut för samma sak.
Jag limmade ihop dem med superlim, funkade prima å lämnade inga spår utan de ser ut som vanligt.
 #24320  by ecco
 
Okej tack, då provar jag att limma!

Ger inte häftmassa infrån sig fläckar efter ett tag? :?

Någon som förresten vet om det finns en lista någonstans över vilka spel som lanserades med i vilka fodral?
Sonic Jam och Sonic R tycks ju båda enbart ha släppts i platsfodralen, medan exempelvis magic carpet och night verkar ju ha släppts i olika fodral.
 #24327  by ecco
 
Jäkla korkat/ dåligt av sega och nintendo att inte sälja fodralen löst.
De borde ju ju inte kosta specielt mycket att ta fram, slår vad om det finns MÅNGA fans och samlare som är villiga att betala för saturns platsfodral, nya dreamcast fodral eller varför inte nya gamegear fodral i papp? Blir säkert en rätt bra slant tillsammans.

Tänker bara vilket skick saturn fodralen är i om ytterligare 10, 20 år. Och dreamcast PAL fodralen är ju på sikt ett utdöende släkte, eftersom det är svårt att reparera dom.
 #24344  by Rotmosträdet
 
1. De skulle ju sabba hela samlarmarknaden... Alla kompletta spel hade rasat i pris.

2. De skulle generera små struntsummor för de jättelika bolagen, de bryr sig inte.

Men, visst att ingen tillverkar plastfodral till PS1 etc är lite konstigt. Nu kan man fortfarande köpa 10 st. inplastade Chu Chu Rocket för 100 pix så det funkar ju än så länge. :)
 #24347  by Henke
 
ecco wrote: Någon som förresten vet om det finns en lista någonstans över vilka spel som lanserades med i vilka fodral?
Den informationen finns i Satakores databas. Tyvärr inte en smidig lista, men du kan gå in på varje titel och se.
 #24388  by Janone
 
Rotmosträdet wrote:Nu kan man fortfarande köpa 10 st. inplastade Chu Chu Rocket för 100 pix så det funkar ju än så länge. :)
Är väl ganska länge sedan man kunde göra det? Några år i alla fall. Finns inget ute på ebay eller annan engelskspråkig sida som talar för det i alla fall. :/

För 10-12 år sedan kunde man ju köpa fabriksnya lådor med shenmue 1 och 2 för några hundralappar/spel. :)
 #24409  by ecco
 
Rotmosträdet
1. Sant men inte bryr väl sig Sega (eller någon annan utvecklare för delen heller) om värdet på begagnade spel? de tycker säkert att det är trevligt om spelen spelas vidare men de tjänar ju inga pengar på begagnade spel. Tänker lite på diskussionerna som förs nu gällande att färre och färre spel säljs i butik nu när allt fler utvecklare börjar övergå till att sälja spelen via olika typer av webbaserade butiker, så som appstore, xbox live, steam mfl.
Sony var ju inne på att begränsa Playstation spelen till att endast säljas via deras webb butik kopplad till konsolen. Om utvecklare gick samma väg (vilket ju de förr eller senare nog kommer göra, tyvärr) kommer de fysiska spelbutikerna mycket hårt, hela marknaden för begagnade spel kommer mer eller mindre att upphöra och något samlarvärde av kommande spel lär det inte finnas tal om. Och vad bryr sig då utvecklarna om detta? Inte särskilt mycket verkar det som.
Vad de (eller iallafall de flesta, däribland Sega) däremot bryr sig om är vad kunderna/ spelarna tycker om deras befintliga produkter. Som tex när Master System convertern till Mega Drive släpptes och därmed gjorde de lojala kunderna mer nöjda genom att göra deras (då) nyköpta konsol bakåtkompatibel så att de nödvändigtvis inte behövde köpa nya spel, utan kunde spela vidare sina master favoriter. Det råder säkert delade uppfattning om vad som var den egentligen baktanken men helt klart blev kunderna nöjda och upplevde Sega som ett företag som brydde sig om sina kunder.

Jag minns mycket väl hur Dreamcasten redan under sin storhetstid fick utstå kritik för hur dålig kvalitet PAL fodralen hade. Det var knappast avgörande för valet av konsol men blev ändå en nagel i ögat för många. Jag menar att om Sega redan då hade erbjudit ersättningsfodral till ett bra pris, så hade ingen brytt sig nämnvärt om fodralens kassa kvalitet och Dreamcasten helhetsintryck hade kanske blivit lite bättre.


2. Också sant. Men ändå inte i Segas fall va?.
Vad som kännetecknar och skiljer just Sega från andra utvecklare idag är väll delvis deras enorma prestation att sälja allt möjligt "krimskrams", samlarsaker i form av jubileumsmutgåvor, figurer, nallebjörnar, mobilskal, mcdonalds spel, muggar kläder mm. En del säljs för struntsummor. Dessutom så låter de en uppsjö av tredjeparts utvecklare nyttja deras namn för att sälja allt möjligt, tex alla dessa retro-konsoller.
Det känns nästan lite som att Sega griper efter halmstrån med alla dessa småsaker.
Därför blir jag snarare mer förvånad över att de inte säljer ersättningsfodral också, än vad jag hade blivit om de hade faktiskt gjort det.

För egen del hade jag lätt kunnat betala några hundralappar för låt oss säga ett fem eller ett tio pack nya Saturn plast fodral, märkta Sega. Tillverkningskostnaden för dessa i Kina vore troligtvis väldigt låg, vinstmarginalen hade säkerligen hamnat runt 80%. [thumbup]