Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Saturn: optimera grafiken?

  • Svar på vanliga frågor om Saturn & DC
Svar på vanliga frågor om Saturn & DC
 #24322  by ecco
 
Då jag själv inte spelat saturn hus någon annan än mig själv har jag svårt att ha något att jämföra med, men efter att ha kikat lite på youtube tycker jag nästan att min grafik ser sämre ut än på de jag ser på videoklippen. Men kanske har med klippens upplösning att göra.

Introt:
De silverfärgade flingorna mot svart bakgrund som visas under uppstarten har väldigt pixliga kanter. Har förstått att detta inte är något ovanligt men saturn logotypen som sedan visas mot aluminiumgrå bakgrund har även den väldigt pixliga kanter runt S'et, och allmänt dålig upplösning. Är det normalt?

Huvudmenyn:
I huvudmenyn är det rätt dålig upplösning på all GUI, knapparna och inte minst de två kuberna (som rör sig) är väldigt pixliga.

Spelen:
Jag har förstått att Saturn pga av sina processesorer har sämre upplösning än playstation, men allting är ju som sagt väldigt pixligt, även 2D grafiken. Men detta är normalt antar jag?

Optimering:
Finns det något man kan göra för att förbättra grafiken/ upplösningen.
Hur bör man ställa in TVn? hur stor bör bilden vara? Vilka kablar är att föredra?
Jag har även hört att VCD-kortet som såldes separat skall kunna förbättra grafiken under vissa filmsekvenser? Ligger det någon sanning i detta? I så fall blir man ju nyfiken på hur mycket grafiken kan förbättras i spel som Myst och Atlantis, vilka ju till stor del bara består av filmsekvenser och stillbilder.
Vilken VCD kort bör man i så fall köpa? jag har en PAL Saturn version 1.

Finns det något annat man kan göra för att få upp grafiken?
 #24324  by NGF
 
Vilken typ av tv använder du? Äldre konsoler ser alltid bättre ut på CRT-tvapparater. Vilken sorts AV kabel använder du? Kan den vara skadad så att det påverkar bilden? Denna tråd kan även vara av intresse: http://segalovers.se/viewtopic.php?f=41&t=1896" onclick="window.open(this.href);return false;

Upplösningen på bilden styrs av spelet så den kan du inte göra så mycket åt. Det är rätt att Playstation kan bruka högre upplösning men min gissning är att spel som gjordes till båda maskinerna kör i liknande upplösning.
 #24328  by nissling
 
Sega Saturn har liksom Mega Drive ingen som helst möjlighet att visa transparent grafik. Alltså kommer du att hitta en hel del dither. Upplösningsmässigt är Playstation och Saturn liknande till största delen men Playstation har fler möjliga upplösningar. I regel har dock Saturn en "pixligare" karaktär då dess grafikprocessorer är mer gammaldags.

Vad har du för anläggning? På min 50" plasma med XRGB-Mini ser Saturn helt fantastisk ut efter lite pill med inställningarna (min skickar ut 241p vilket kräver att man ändrar inställningarna i skalningen), men det är ingen lösning som riktar sig åt alla förstås. En CRT är ett mycket billigare alternativ, men det är svårt att hitta en bra CRT också.
 #24411  by ecco
 
Jag har en LG 46 tum LCD tv, med några år på nacken. HD.
Saturnen har jag kopplat in med RGB kablar, tidigare scart men den glappade för mycket.

XRGB-mini, thats what i am talking about :D
Kände inte till vad detta vad för något när jag skrev tråden, men den verkar helt klart väldigt intressant.

Hur stor blir skillnaden? Får den ner den pixliga grafiken/ gör modellerna skarpare? Är den värd sitt pris tycker du?
 #24415  by nissling
 
ecco wrote:Saturnen har jag kopplat in med RGB kablar, tidigare scart men den glappade för mycket.
För att då ut RGB används i vanliga fall SCART, fast det går förstås att splitta signalen.

Hur som helst så tycker jag att XRGB-Mini är värd pengarna, men då den är rätt dyr så lämpar den sig inte åt alla förstås. I mån av bildkvalité är den till stor del jämförbar med en PVM eller BVM men beroende på vilken TV du använder så kan den faktiskt prestera ännu bättre vad som gäller kontrast (där svart är svart och inte grått). Dessutom är det en rätt stor skillnad enligt mig att spela på en 50" TV och uppåt eller en runt 20". Att samma TV sedan fungerar utmärkt för Blu-Ray gör det till en utmärkt kompromiss.

Som sagt är den dyr, men hellre dyr och bra än billig och dålig, och det finns redan tonvis av dåliga videoprocessorer. Jag rekommenderar dock 50/60Hz-modifikation på Saturn vid användning. Det är främst i 240p som scanlines ser riktigt snyggt ut om man vill ha det (som jag). Samma sak gäller Mega Drive.

Finns lite bilder med Mega Drive här, tagna av mig, om du vill se.
http://www.minhembio.com/Filmsamlaren1/352410/" onclick="window.open(this.href);return false;
 #24430  by Rotmosträdet
 
Håller med Nissling, hur får du RGB utan SCART??

Samsung är skit till äldre tv-spel, de flesta nya platt-tv klara inte att visa signalerna rätt.

Ska du spela på LCD ska det vara typ en Sony med 10 år på nacken, de var de enda som hade "råd" att köra RGB på alla sina SCART.
 #24431  by nissling
 
Eller så fixar man sig en Framemeister och skiter i gamla burkar. ;) Delar inte alls uppfattningen om Samsung då vår LE52B755 hanterar Minin riktigt bra. Om man inte har den däremellen, eller någon vettig videoprocessor (en del Faroudja-baserade är helt ok), så kommer 240p-signalen att tolkas som en 480i-signal vilket kommer att skapa kraftig misär. Känner inte till någon HDTV som bearbetar signalen på något annat sätt. Bara vissa tidiga plasmor från Pioneer fixar det enligt min kännedom (inte Kuro-modellerna), och de jäklarna är inte ens HD-ready. :P
 #24557  by nissling
 
Har nu gjort lite jämförelser mellan min 14" PVM och XRGB-Mini + plasma (50PB660). I det stora hela är de väldigt jämförbara med för- och nackdelar på båda sidorna. Skulle nog rangordna det så här:

PVM:
+ Svärtan
+ Så gott som ingen fördröjning
+ Snygga, gedigna scanlines
+ Problemfri växlning mellan 240p och 480i
+ I överlag väldigt bekväm att titta på
- Konvergensen och geometrin
- Flimmer i 288p
- Liten skärm (i mitt fall 14")
- Svår att frakta och reparation kräver goda kunskaper
- Är känslig mot synkfel
- Tar upp mycket utrymme

Mini + Plasma (även LCD):
+ Försumbar fördröjning med rätt TV
+ Kan hantera dåliga synksignaler (och dåliga signaler i allmänhet) utmärkt
+ Skarpare bild
+ Adaptiva scanlines
+ Adaptiv skalningsmotor (går att få ut dither-effekter utan att använda komposit)
+ Kompakt och mycket simpel allsideslösning
- Märkbar fördröjning med fel TV
- Sämre svärta om man spelar i ett mörkt rum
- Mycket seg på att växla mellan 240p och 480i
- Dyrare
- Sena plasmor har tydligt ABL

Efter kalibrering skulle jag säga att båda har ungefär lika bra färger, fast färgspektrumet på Mega Drive och Saturn är heller ingen raketforskning. Om jag fick välja så hade jag hållt mig till Minin och en vettig HDTV. Den större, skarpade bilden som dessutom har en betydligt lägre felfrekvens tycker jag överväger. Det finns vissa fördelar som får mig att behålla min PVM, men i överlag hade jag nog klarat mig utan den.
 #25036  by ecco
 
Wow

Tack för rejält svar!

Jag skall definitivt kika närmare på detta. Gällande TVn så hör ju till saken att jag bor i en liten 2a med min flickvän som älskar att se på film. Så att byta ut TVn mot en 10 år gammal Sony är dessvärre inget alternativ för mig :)
 #25041  by nissling
 
Gör så. Jag kör både med flera olika uppsättningar beroende på humör. I överlag är det riktigt bekvämt att använda en bra CRT, men XRGB-Mini och LCD/plasma ger förstås också mycket bra resultat som jag tycker överväger till största delen. Det finns dock en punkt som BVM:er och PVM:er (även konsument-Trinitrons också) verkligen vinner på när det kommer till allmänt bruk, men jag måste förklara jämförelsen för att poängen ska nå fram.

LCD, plasma, OLED osv. är utmärkta när man spelar och tittar på film till största del. Stort, skarpt och väldigt klart helt enkelt. Men när man kommer till mörka scener däremot så går dem på knä direkt. Hela TV:n blir liksom en ljuskälla, och det är problematiskt om man sitter i ett mörkt rum (som jag). En riktigt bra CRT har däremot fördelen att kunna hänga med i ljusstyrkan vid samma situation. Så i jämförelse...

Plasma, LCD, OLED osv. lyser upp ett mörkt rum även när mörka scener visas. En riktigt bra CRT gör det INTE. Det är i och med att när något svart ska visas på en CRT så skickar inte bildröret ut några elektroner alls. Sedan har förstås CRT egna problem med ANSI i och med reflektioner i glasrutan men dillemmat är litet jämförelsevise med nyare displaytekniker.
 #25055  by Gnaarkill
 
Säger som ecco, wow!

XRGB-Mini is the shit :D
Visste inte ens att det fanns något sådant. Tack för utförlig beskrivning också nissling. Har suttit hela kvällen och forskat om XRGB-Mini nu, haha!

Känns ju som en måste pryl när man har ont om plats :)
 #25223  by nissling
 
Det är ju i slutändan inte direkt billigare eller enklare för den delen att hitta en likvärdig CRT om man redan har en HDTV. B&O MX-serie är väldigt klen i jämförelse mot XRGB-Mini med en bra modern TV. Sony Trinitron är det närmsta du kan komma i mån av konsumentmodeller, men för samma nivå behövs referensmonitorer och det kan ta låååång tid att hitta i Sverige. Så vill man ha bra bild på enklast möjliga sätt så finns det bara en väg att gå, enligt mig.