Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FAQ: Hur spela utländska Saturn-spel?

  • Svar på vanliga frågor om Saturn & DC
Svar på vanliga frågor om Saturn & DC
 #1382  by Rotmosträdet
 
Hur använder man japanska Saturn-spel i Sverige?
(liten guide jag gjorde för flera år sedan)

Japanska Sega Saturn-spel har en annan regionskodning än våra och startar således inte i en vanlig europeisk Saturn. Det finns det ett antal vägar runt det problemet. De är även anpassade för 60 Hz-TV-apparater. I Sverige har vi normalt sett bara haft 50 HZ men de allra flesta nya klarar även av 60 Hz. Tänk även på att du inte kan använda ljuspistoler till en TV med 100 Hz eller LCD/LED-apparater.

1. Swapping

Går till så att du låter ett PAL-spel starta på din konsol och efter att den läst in regionskodningen “swappar” (byter) du snabbt till ditt japanska spel. Sensorn som känner av om CD-luckan är öppen måste kopplas bort (ett enkelt ingrepp) men detta alternativ är inte att rekommendera då det sliter hårt på lasern. Denna metod spelar inte japanska spel i rätt hastighet på en PAL-maskin.

2. ST-Key Cartridge

Med hjälp av en ST-Key konverter får du maskinen att kringgå regionsproblemet. Det här är den billigaste metoden förutom swapping och funkar även med Action Replay. Spelen kommer dock spelas i den hastigheten som konsolen är avsedd för. PAL-maskiner spelar spelen i 50 Hz och NTSC i 60 Hz. Vill du spela i rätt hastighet behöver du även modda din konsol. Om du vill kunna spela spel med större RAM-minne använder de sig av kassettporten och du måste du köpa en Action Replay 4MB.

3. Chippning

Att löda in ett speciellt chip och en switch i din konsol är ett annat alternativ. Normalt så förlorar du garantin på din produkt men det finns antagligen inga Sega Saturn med garanti kvar längre ändå. Med spaen kan du välja mellan regionerna Japan (NTSC), USA (NTSC) och Europa (PAL). En moddning krävs även för att kunna spela spelen i rätt hastighet.

4. Moddning

Om du vill kunna välja att spela i både 50 och 60 Hz utför du en moddning av konsolen där man löder dit en switch som du kan växla mellan hastigheterna med. Används oftast endast tillsammans med chippning. Du förlorar garantin av att modda också.

5. Japansk Konsol

Vill du slippa allt krångel köper du helt enkelt en japansk Sega Saturn. Den kan dock inte spela europeiska eller amerikanska spel utan att du utfört/köpt något av det ovanstående. Japan har annan strömstyrka i sina vägguttag så du kan inte använda en vanlig strömkabel. Lösningen är då att köpa en stepdown-konverter som förvandlar vår 220/240 Volt-ström till 110/120 V som alla japanska (och även amerikanska) elektroniska apparater vill ha.

Det finns en annan trevlig lösning på detta problem som jag själv gjort. Plocka ur strömaggregatet ur en PAL-Saturn och sätt i det i en NTSC-maskin (jag har bara testat en japansk men det borde inte vara någon skillnad mot en amerikansk). VIPS! Så har du en japansk maskin som startar med vanlig kabel med svensk ström (240 V!). Ganska enkelt ingrepp som jag inte sett någon annan göra (än!).

Hittar ni fel i texten så säg till, skriver för minst 5 år sen.
 #1763  by stattin
 
Rotmosträdet wrote: Det finns en annan trevlig lösning på detta problem som jag själv gjort. Plocka ur strömaggregatet ur en PAL-Saturn och sätt i det i en NTSC-maskin (jag har bara testat en japansk men det borde inte vara någon skillnad mot en amerikansk). VIPS! Så har du en japansk maskin som startar med vanlig kabel med svensk ström (240 V!). Ganska enkelt ingrepp som jag inte sett någon annan göra (än!).
[OT] Gjorde samma sak med en NTSC Dreamcast, funka fint det med.