Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Mest underskattade SEGA-konsolen

  • Diskussioner om allt som rör Sega och deras andra konsoler
Diskussioner om allt som rör Sega och deras andra konsoler

Vilken tycker du är den mest underskattade SEGA konsollen?

Master System
6
17%
Mega Drive
5
14%
Game Gear
2
6%
32X
3
9%
Saturn
8
23%
Dreamcast
9
26%
Annan
2
6%
 #4328  by Zebbe
 
Svår fråga. Lutar mot antingen Mega Drive eller Dreamcast. Funderade först på Master System, men det mesta den gör hade NES:en redan gjort, och det spelade ingen roll ifall det var bättre på SMS då NES:en innoverade. Game Gearen gillar jag inte, dåliga knappar, suddig skärm, stor och klumpig, äter batterier som en galen robot. Innoverade i princip ingenting heller. Saturnen är en för sorglig historia. Sega fick erbjudande av både Sony och Silicon Graphics att göra konsol med dom, men nej, Sega var kaxiga efter MD:ns framgång och tyckte sig klara sig själv. Sony gjorde sedan PlayStation själv, SG gick till Nintendo och resten är historia. Saturnens många och enorma problem överskuggar i mångt och mycket alla dess fantastiska spel, så på sätt och vis kan man säga att den är underskattad, men inte tillräckligt. Dreamcasten däremot tjuvstartade sin generation med ofantligt mycket bättre prestanda än de dåtida konkurrenterna och revolutionerade med sitt inbyggda modem det som idag är standard överallt förutom hos Nintendo kanske. Mega Driven då. Ja, den var den första riktiga 16-bitskonsolen. Den tog hem arkadspelen. Den visade hur viktigt det var med hårdvara som utvecklarna hade lätt att jobba med. Den visade att allt inte handlar om grafik och ljud, utan också om processorn, det viktigaste när det kommer till gameplay och kärnan i bra spel. Mycket av detta nämns aldrig idag och därför tror jag att den är mest underskattad. Sen så är det min favvo också, men det visste ni nog redan ;). Så rösten faller på den :).
 #19827  by Axus
 
Beror lite på vad man syftar på. När Dreamcast kom (eller iaf några månader senare, konsolen fick en rekordstart försäljningsmässigt,) och 'alla' väntade på Playstation 2 var enheten otroligt underskattad. Idag tycker jag att det känns som att konsolen är väldigt uppskattad, folk skriker efter Shenmue, köper nysläppta indie-titlar och jag hör bara positiva saker om Dreamcast - iaf från dem som spelat DC.

I dag tycker jag att Saturn är för underskattad. Det finns många pärlor till maskinen, men många 'causal-gamers' ser den mest som 2D-konsolen som fick pressa ut 3D-grafik pga den tekniskt överlägsna PSOne.
 #19833  by aerobert
 
Underskattad för sin tid? Dreamcast alla gånger.

Också synd att mastersystem inte fick genomslag i USA pga NoA:s maffiametoder, det är verkligen en riktigt grym 8-bitmaskin som smiskar NES på fingrarna många gånger. Tänk om den fått samma utveckling med memorymappers och dylikt som NES.
 #25035  by ecco
 
Håller med Rotmosträdet. Känns som att de flesta konsoller som sega har släppt har tillverkas genom en kombination av kärlek till spel, nyfikenhet och kreativitet.

Game Gear tillexempel. Den hade färgdisplay lååångt innan Nintendo och mobiltelefoner. Den räddat många långtråkiga semesterveckor ute i föräldrarnas sommarstuga. Säga vad man vill om batteritiden men den belysta skärmen känns tusen gånger bättre än gameboys mörka skärm, snudd på ospelbar enligt mig.

Nomad. Som ovan, skysst av Sega att släppa en bärbar konsol till vilken man som befintlig kund inte behöver köpa nya spel till, tänk om Nintendo vart lika generösa? verkligen synd att den inte släpptes i Sverige.

Megadrive. Den första versionen byggdes ju så att man skulle kunna spela "online" via modem. En flopp, inte för att det var kasst utan för att megadrive tekniken var långt före allt annat. Tänk om fler spel då hade tillverkats med online-stöd och marknadsförts som fasen? Då hade nog spelen sett annorlunda ut idag.

32x + mega cd. 32x är troligtvis världens mest underskattade konsol. Gång på gång målas den upp via youtube som en av de sämsta konsolerna ever. Mycket av kritiken verkar grunda sig i att den lanserades med ett högt pris, Sega gav upp konsolen för tidigt och att den därför har väldigt få spel.
Men tänk istället om Sega hade fortsatt tillverka spel till konsolen parallellt med Saturn. Mig veterligen har vi aldrig fått se hur häftiga spel vi faktiskt hade kunnat få ut genom en kombination av 32x's grafik och Mega cd'ns ljud och lagringsmöjligheter.
Jag tänker exempelvis på Sonic extreme (som aldrig lanserades). Plötsligt hade man kanske kunnat spela konverteringar av 3D plattformspel som Croc, Sonic jam och Loaded? Med online stöd via modem?
Hade vart häftigt att se hur långt fram man hade kunnat pressa megan med dessa tillbehör.
32x känns för mig som en diamant som aldrig slipades, utan istället lades åt sidan.
 #25040  by nissling
 
Jag tycker själv att 32X var dödsfödd och hade allra helst velat att Sega inte släppte den öht. Själva idén låter bra på pappret men med den dåvarande marknaden så gick det helt enkelt inte.

Säger fortfarande Saturn på huvudfrågan, trots att Dreamcast är min favoritkonsol. Sistnämnda har fått så oerhört mycket beröm på senare år, vilket den givetvis förtjänar. Dock verkar inte Saturn ha fått samma genombrott, inte utanför Japan i alla fall.