Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Mest underskattade SEGA-konsolen

  • Diskussioner om allt som rör Sega och deras andra konsoler
Diskussioner om allt som rör Sega och deras andra konsoler

Vilken tycker du är den mest underskattade SEGA konsollen?

Master System
6
17%
Mega Drive
5
14%
Game Gear
2
6%
32X
3
9%
Saturn
8
23%
Dreamcast
9
26%
Annan
2
6%
 #3666  by NGF
 
Vilken maskin är den mest underskattade av dessa? Vilken förtjänar att stå mer i rampljuset och varför?
Skriv gärna en motivering så blir det bra diskussionsunderlag! :)
 #3668  by ManiaC
 
Säger Mega Drive. Det bästa dem gjort och den förtjänar mycket mer rampljus än den fått. Att Sega communityn är mkt mindre än Nintendo och att man kan köpa kompletta Mega drive konsoler för 11kr är ett bevis på detta [thumbdown]
http://www.tradera.com/basenhet-till-se ... _145724184" onclick="window.open(this.href);return false;

Dock är det bra ur samlarsynpunkt att det inte har fått den uppskattning det förtjänar då det är betydligt billigare att samla på.. ;)
 #3669  by Tronin
 
MD är den enda Sega-konsol jag har spelat på, möjligtvis också en Saturn, men det kan mycket väl ha varit en MD2 (minnet sviker und so weiter). Så jag kan inte direkt tycka att någon annan av konsolerna är mer underskattad än MD. Och jag håller helt klart med ManiaC.

Det hade varit intressant att se en värld där MD och NES sålde jämbördigt och där Dreamcast plockade PS' marknadsandelar. [thumbup]

E: Ju mer jag tänker på det var det nog en MD2.
 #3673  by Janone
 
Jag tycker att GameGear maskinen får för lite uppmärksamhet. En fantastisk maskin när den lanserades, ja den drog mycket batteri men det var i praktiken en bärbar 8-bits maskin med upplyst färgskärm. Det tog 11 år innan Nintendo slog gamegearen på alla dessa punkter. Fan att den tuggar batterier med den setupen borde inte förvåna någon.

Ja de välkända problemen med ljudet och skärmen är tråkiga, vore bra om de problemen utvecklats bort samt att man lyckats pressa batteritiden på den tiden, nu har ju batterierna utvecklats också och kan leverera högre prestanda och således bättre batteritid.

IHeartGameGear!
 #3675  by Rotmosträdet
 
MD är inte underskattad (förutom av grå lådan-fanboyz) utan SEGA:s enda riktiga storsäljare.

De flesta andra är underskattade som hårdvara. Röstade på GG eftersom den var grym. Med inbyggt batteri, lägre pris och fet reklam hade den bråkat ordentligt med GB.
 #3680  by ManiaC
 
Rotmosträdet wrote:MD är inte underskattad (förutom av grå lådan-fanboyz)
Och hur många grå lådan-fanboyz finns det inte då? ^^ Klart det är den som det gått bäst för men den är fortfarande underskattad & det av många....enlit mig iaf :)
 #3685  by NGF
 
Jag själv lutar åt vår kära DC, i mina ögon har den snyggare grafik än PS2 och förtjänade att vinna det generationskriget. Dessutom har den roligare spel :) Hade gärna sett en Dreamcast 2. En innovativ maskin som dog i förtid.
 #3701  by HVQ
 
min röst gick till master system. Finns ju jäkligt många bra spel till den men känns som om den glöms bort vid sidan av NES.
 #3712  by HVQ
 
Nu är det ju mängders med MS spel jag inte har provat men som jag gärna skulle vilja sätta tänderna i och många av de jag spelat är på emulator. Men av de som jag kört och tycker är bra eller har nostalgikänslor för:

Fantasy Zone
The Lucky Dime Caper
Bubble Bobble
R-type
Wonderboy in Monster World
Sagaia
Wonder Boy III: The Dragon's Trap
Golden Axe Warrior
Golvellius
montezumas revenge

(listade utan någon särskild ordning)
 #3720  by Batman666
 
Maniac: Fast 11krs annonsen är sanning med viss modifikation då frakten kostar så mycket. Men visst, du får en SEGA konsoll mycket billigare än en Nintendo.

Jag röstade på SMS:en mest för att det är min favorit och det är egentligen en dålig anledning med tanke på frågan ;) Men i Kung Nintendo landet Sverige så känns det som om SMS:en helt klart var underskattad med tanke på att den var teknisk överlägsen, billigare och spelkvalitén med tanke på att den saknade 3rd party support ända tills MD:n kom och det började dyka upp portar till SMS:en.

Annars om jag inte var så färgad av min kärlek till SMS konsollen, så hade jag nog röstat på Saturn. Kommer aldrig förstå hur SEGA förstörde chanserna att lyckas med något så simpelt som att inte lokalisera och släppa diverse intressanta spel som fanns tillgängliga i Japan? Sedan även att Amerikanska avdelningen verkade kasta in handduken så tidigt.


HVQ: Personligen skulle jag lägga till Enduro Racer, Teddy Boy & Kenseiden på den listan. Men det är högst personliga val och inte så objektiva :mrgreen:
 #3725  by Tronin
 
Batman666 wrote:Men i Kung Nintendo landet Sverige så känns det som om SMS:en helt klart var underskattad med tanke på att den var teknisk överlägsen, billigare och spelkvalitén
Det påminner mig om ett klipp på tuben från SMS-Sonic. Det är 8-bit men känns så ofantligt bättre än NES-grafiken. Så jag ändrar faktiskt min röst och lägger den på SMS:en.
 #3726  by ManiaC
 
Batman666 wrote:Maniac: Fast 11krs annonsen är sanning med viss modifikation då frakten kostar så mycket. Men visst, du får en SEGA konsoll mycket billigare än en Nintendo.
Mjo, fast jag köper dem i lots om 5-10st nu. så blir det inte mkt för en konsol^^
Sen är ju som sagt frakten lika hög på hans nintendo prylar så och dem går för 3-400 jämt o ständigt.