Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Går det att skapa "The ultimate SEGA hardware"?

  • Diskussioner om allt som rör Sega och deras andra konsoler
Diskussioner om allt som rör Sega och deras andra konsoler
 #4190  by Janone
 
Tänk er en maskin som är baserad på original komponenter men som spelar alla spel från alla Sega´s maskiner....OMG! Sexigt värre!

Om man vill eliminera antalet cartridge slots så kan man ju plocka bort gg, ms, 32x varför?
Ms - Om man har en MD slot så kan man ju använda adapter.
GG - Egentligen ms portningar så de flesta spelen finns ju redan.
32x - använder 32x maskinen som adapter.

Men en maskin som har Md slot, en skivspelare som klarar av mcd, sat, dc spel. :D

Vad skulle behövas?
Var ligger problemen?
Vilket tekniskt kunnande behövs?

Vet att Sol höll på att bygga ett "monster" för några år sedan fast det var väl en md och en snes kombinerat?

Kanske får skramla ihop en sjutusan massa pengar och ge till Ben Heck. :P
 #4191  by Janone
 
Mina egna tankar kring eventuella problem.

Att hitta eller bygga/beställa och programmera en cd (gd)-läsare som klarar och förstår alla skivor borde vara det största problemet. En annan lösning är ju att man bygger någon form av frontmatad hightower som har en läsare per format samt resterande innehåll från maskinerna kan ju sitta innanför.

Cartridgeslotsen brukar ju inte vara några problem att skapa förlängningar till och det är bara två om man räknar in ramcarten till saturn.

Strömförsörjningen måste väl vara enklast att reglera via en switch så man inte krämar på för mycket ström in i någon maskin...

Hur tänker ni? :)
 #4192  by Zebbe
 
Min polare håller så sakteliga på att bygga en MD+MCD+32X i ett Saturn-skal. Men det kommer att ta ett tag innan det blir klart.
 #4194  by Zebbe
 
Nä, det var någon annan. Tiidonator heter han på YouTube, men tror inte att han gjort någon video om det.
 #4196  by Rotmosträdet
 
Problemet är väl att om man vill ha en som kan driva M-CD, Saturn & DC-skivor behövs hårdvaran för alla tre. Alternativt att DC emulerar de andra 2 på något sätt men då blir det nog aldrig perfekt.

De bästa hade varit om någon på SEGA eller en väldigt duktig snubbe byggde en hårdvara som klarar alla 3, men det lär kosta skjortan.
 #4202  by HVQ
 
Ett problem är också gamegear. om jag fattat rätt så går det inte göra nån enkel konverter mellan den och mega driven. nått med färgerna har jag för mig
 #4206  by Janone
 
NU kommer jag säkert få på huvudet men Gamegearen är väl egentligen en slimmad och nedbantad Ms, den klarar ju ms spel och det kom ganska få spel som var konsolexlusiva så då borde den falla bort. Den tar ju å andra sidan ingen plats alls att bygga in. :)

Sol: Jo exakt, antingen skulle man ju behöva en TECH-no wiking som dels bygger ett system som klarar alla formaten på en läsare. Eller så finns det som sagt hightower lösningen med separata cdläsare eller om alla cd´s kan läsas från samma läsare men man har 3 st olika läshuvuden. Tänk er att det sitter tre läsare på jämnt mellanrum (en i vardera spets på ett mercedes märke) då skulle de inte behöva störas av varandras rörelse då de bara går åt två håll. Inåt och utåt.

Sedan från läsaren går det ju "säkert" dra kablar till den riktiga hårdvaran som sitter slimmat längre in i maskinen?