Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Sonicspelen i särskild ordning?

  • Diskussioner om allt som rör Sega och deras andra konsoler
Diskussioner om allt som rör Sega och deras andra konsoler
 #14425  by arneankann
 
Kan börja med att jag inte riktigt visste var jag skulle posta detta. Frågan handlar egentligen om ALLA Sonicspelen, plattform som racing som sport osv. Mod får flytta den om ni tycker den ligger fel.

Jag är verkligen inte spm de flesta andra antagligen är på sidan. Jag äger endast en Segakonsol, megadrive, och har inte så många spel på den. Dock älskar jag den och kag vill ha fler av deras konsoler, men det har alltid blivit att kag prioriterat annat, sonykonsoler och spel till dessa eller helt enkelt nägot som inte har med tv-spel att göra.

Jag har därför inte spelat särskilt många Sonic, faktiskt bara ettan ich tvåan till megadrive. Nu har jag dock kommit på att jag vill spela ALLA och undrar väl egentligen bara om det finns någon speciell ordning jag bör spela dem i eller om jag kan börja med de jag är mest sugen på och äger konsolen till. Kan jag t.ex spela generations före Sonic CD utan att missa något, enligt er?

Tacksam för svar!
 #14426  by Rotmosträdet
 
Nu är jag ingen expert men "storyn" i Sonic är väl högst begränsad, så egentligen kvittar det nog.

Personligen har jag tänkt dra igenom dem i rätt ordning: 1, 2, 3, Knuckles, CD?, Chaotix? etc... Men när ska det bli av, jag är ju så dålig på dem en bit in.

Det enda som kan hända är väl att man får se nya karaktärer i fel ordning. Och racing, sport etc bidrar ju endast med ett större persongalleri.
 #14427  by arneankann
 
Är i de banorna jag tänkt med. Att karaktärerna presenteras "fel" för mig liksom.

Jag är också dålig på dem. Sitter och försöker klara tvåan just nu. Kommit fram till tredje sista bossen.

Kan dessutom tillägga frågan om det är någon idé att spela Sonic 1-3 på Master System också? Eller räcker det att lira på megadrive? Är det stor skillnad i spelen?
 #14431  by Zebbe
 
Sonic CD utspelar sig emellan Sonic 1 och 2 vad jag har förstått.

Sonic-spelen på Mastern är helt olika de till Mega Drive. Jag tycker de är värda att spela, iaf. tvåan och Chaos.
 #14529  by Batman666
 
Master System spelen är svårare och rätt annorlunda från Mega Drive spelen. Svårt att förklara, men det känns mer som "äventyrsspel" än klassisk plattform. Vilket inte riktigt stämmer då det är plattform spel, men som sagt känns annorlunda när man spelar dem jämfört med Mega Drive.

Kanske bästa förklaringen jag kan komma på är att Mega Drive spelen känns som arkadversionen av spelet som sedan släpptes till hemkonsolen i form av Mastersystem spelet.

Med det sagt, så håller jag med Zebbe att de är värda att spela, om inte annat pröva för att se skillnaden.
 #14532  by arneankann
 
Har bestämt mig för att spela alla spelen med allt vad det innebär. Det kommer bli många konsoler och det kommer troligen ta flera år då jag spelar annat + är kass på Sonic. Kommer spela Sonic 1 och 2 på både Megadrive och Game Gear. Spel som Lost World kommer spelas på både Wii U och 3DS.

Spelen kommer spelas i ordning, förutom att jag kör Sonic 1&2 på Megadrive innan jag ens köper Game Gear.
 #14536  by Filmgalning
 
Spelade igenom Sonic Unleashed på PS3 för några månader sedan. Min vana trogen skulle jag ha platinum-trophyn och jädrar vad jag fick slita för att få den. Det är en riktig utmaning att klara det, iofs på grund av diverse små lustigheter spelet hade för sig.

1. Kameran på nattkartorna var extremt jobbig, vissa till synes enkla hopp blev idiotsvåra eftersom du inte kunde ställa in kameran så du fick en bra linje.

2.På Sonicbanorna kunde det gå så sinnessjukt snabbt och ibland hängde inte spelet med själv. Hade man otur kunde den träffa en skarv vilket gjorde att han vände och det tog ett par sekunder innan man insåg att man sprang åt fel håll.

Sedan kan tilläggas att vissa av challengekartorna inte var snälla mot psyket,ha ha
 #14592  by stattin
 
Sonic CD och Sonic liren till Master System/Game Gear var utvecklade av Sega själva och inte Sonic Team kan ju tilläggas, därför dom skiljer sig en hel del från varandra.

Sen har vi Sonic 3D: Flickies' Island/Blast (MD och Saturn) och Sonic R (Saturn), 2 hemska spel, men dom spelen utvecklades av Traveller's Tales, men dom har ju gjort en hel del underbara spel ocksså, synd att dom inte lyckades med Sonic.
 #14624  by Zebbe
 
stattin wrote:Sonic CD och Sonic liren till Master System/Game Gear var utvecklade av Sega själva och inte Sonic Team kan ju tilläggas, därför dom skiljer sig en hel del från varandra.

Sen har vi Sonic 3D: Flickies' Island/Blast (MD och Saturn) och Sonic R (Saturn), 2 hemska spel, men dom spelen utvecklades av Traveller's Tales, men dom har ju gjort en hel del underbara spel ocksså, synd att dom inte lyckades med Sonic.
Utvecklade av Sega själva och inte Sonic Team? Va? Sonic Team ÄR en del av Sega. Sonic 1 till 8-bitarna gjordes av Ancient (m. Yuzo Koshiro) och Sonic 2 och Chaos av Aspect. Sonic CD gjordes av den japanska delen av Sonic Team (utom dom som stack till staterna för att göra Sonic 2, bland andra Yuji Naka).

En sak har du dock rätt i, och det är att Sonic R till Saturn är bedrövligt. Något hackigare och grötigare får man nog leta efter och musiken får mitt tinnitus att låta angenämt.
 #14626  by stattin
 
Jo jag vet att Sonic Team är en del av sega.
Batman666 wrote:Master System spelen är svårare och rätt annorlunda från Mega Drive spelen. Svårt att förklara, men det känns mer som "äventyrsspel" än klassisk plattform. Vilket inte riktigt stämmer då det är plattform spel, men som sagt känns annorlunda när man spelar dem jämfört med Mega Drive.

Kanske bästa förklaringen jag kan komma på är att Mega Drive spelen känns som arkadversionen av spelet som sedan släpptes till hemkonsolen i form av Mastersystem spelet.

Med det sagt, så håller jag med Zebbe att de är värda att spela, om inte annat pröva för att se skillnaden.
Jag tycker också att spelen skiljer sig väldigt från dom övriga, därför jag tyckte det kunde vara värt att nämna att inte Sonic Team själva var med. Hade dock inte koll på att Sonic CD gjordes av den Japanska delen av Sonic Team.
 #14666  by OneThirtyEight
 
Om jag någon dag skulle sätta mig och spela igenom spelen förutom räserspelen och de bärbara hade jag spelat dem i den här ordningen:
1 -> CD -> 2 -> 3+Knuckles -> Chaotix -> 3D -> Adventure -> Adventure 2 -> Heroes -> Shadow -> Unleashed -> Colours -> Generations -> Lost World

Tycker personligen Heroes, Shadow och Unleashed är skräp men skulle hellre spela om dem tre än att ens röra "06". Storyn i det spelet händer ändå aldrig så bort med det. Sonic 4 är också skräp men utspelas efter Sonic & Knuckles.
 #26540  by ecco
 
Hur har det gått för dig? :)

Gällande saturn spelen tycker jag inte de är så hemska. Sonic R tycker jag är helt okej när man väl vant sig vid kontrollerna. Men det är bara kul att spela med en vän.
Sonic 3D tycker jag också är rätt skysst. Grafiken ser okej ut och musiken tycker jag är bra. Det är bara synd att det gjort det så svårt, med tanke på kontrollerna. Minns att jag kastade in handduken under snöbanan.