Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Kickstarter: Sega

  • Diskussioner om allt som rör Sega och deras andra konsoler
Diskussioner om allt som rör Sega och deras andra konsoler
 #25711  by nissling
 
Så kommer vi in på ämnet en gång till. Jag tycker det är så oerhört larvigt när man börjar prata om huruvida Ps4:an får en fysisk version av spelet eller inte och att man vägrar lägga en enda krona. Det har tagit fjorton år för det här att hända och det räcker med att donera 29 dollar för att få spela spelet i sin helhet när det väl är klart. Enligt mig är det absolut ingenting och jag har absolut ingen som helst möjlighet att visa sympati för de så kallade Shenmue-fans som i det här läget inte prioriterar spelet i fråga högst. Det blir bara larvigt och orealistiskt.

Jag ser hellre att spelet blir bra och släpps enbart på PSN Store hellre än att det blir dåligt och släpps i fysisk utgåva men det är bara jag det.
 #25714  by Kazziki
 
Jag håller med dig till fullo! (Därför jag redan donerat)

Bara ett önskemål från min sida, men det ska absolut inte hindra en från att donera.
14 år, Shenmue 3. Det är ju så man får kolla kickstartern varje dag för att konstatera att det inte är en dröm :O
 #25717  by xiaoyangguang
 
Alla har rätt att tycka vad dom vill. Jag väljer att inte stödja digitala spel, skall väldigt mycket till för att jag skulle köpa ett nedladdningsbart spel, Tex mina absolut favoritserie. (Om det är bortom allt hopp att det skall komma ut en fysisk utgåva.)
 #25718  by Kazziki
 
Pjaa, PC har ju faktiskt fysisk, så det är ju alltid nått!
Förstår vad du säger och jag samtycker i 99% av fallen.
Men nu råkar Shenmue vara min favorit serie.
Där av detta undantag, igen det finns ju fortfarande fysiskt till PC.
Man får va glad för det man får :)

Sen är det så oerhört obskyrt att ens detta dyker upp överhuvudtaget.

Dom uppdaterade nyligen sin FAQ med följande:

Will there be a physical copy reward for PS4?

The Shenmue 3 Kickstarter will only be offering the digital download version for the PlayStation Network. If a physical copy was added as a reward, an announcement would be made on the update page.

IF

Hoppas kan man, men som ett fan av serien är ja bara oerhört tacksam att detta händer.
 #25719  by nissling
 
Jag var förr också helt fast vid att jag ville ha grejerna i hyllan men så när jag upptäckte vilka fantastiska möjligheter som fanns med Steam och Playstation Network så ändrade jag min uppfattning. Det är enligt mig det bästa som har hänt spelvärlden på väldigt länge och jag ser inga problem med att den digitala marknaden för spel växer.

Sedan motsäger jag som sagt inte fysiska utgåvor öht och köper gärna något för att ha det i hyllan men jag prioriterar spelet över allt annat. Det blir lite väl fånigt att man vägrar betala för ett spel vars avsikt är att spelas. Är det någon som på allvar har väntat på Shenmue 3 så länge bara för att få ha det i hyllan?
 #25720  by xiaoyangguang
 
Det är inte fånigt alls att välja att inte köpa sådant man inte vill ha.

Nej folk väntar på att BÅDE få ha det i hyllan samt få spela det. Precis som man kanske vill ha en bil men man kanske inte VILL ha en viss typ utav bil. Det är inte bara en nämnare utan finns fler.
 #25721  by nissling
 
Din jämförelse håller ju inte alls. Det är fortfarande samma spel, oavsett om det ligger på en optisk skiva eller om det kommer genom ett modem. Gällande bilar så finns det massor av olika bilar, på samma sätt som det finns massor av olika spel. Skillnaden mellan fysiskt och digitalt är inte detsamma som skillnaden mellan en 240 och en Jagga.
 #25722  by xiaoyangguang
 
Du verkar ju ändå inte fatta att folk tycker annorlunda än dig ibland, Det handlar inte enbart om spelet. Det kan finnas politiska ståndpunkter bakom ett beslut. Eller andra anledningar. Skulle min favoritserie plötsligt ändras tex PGA PK folk så skulle jag vägra köpa det oavsett om det annars är ett 10/10 spel. Samma sak där. Att du inte vill förstå detta ligger på dig och inte på dem som gör valet. Jag har tusentals spel, spel som förtjänar min tid och inte får det. Varför skulle jag köpa ett spel som inte har något andrahandsvärde alls när jag inte bryr mig super mkt om spelet? Jag hade däremot kanske övervägt köpa spelet när det gått ned till 300:- som fysisk utgåva. BASTA.
För mig är inte en digital kopia och en fysisk kopia = same.

Om ett spel tex lanseras broken på fysisk kopia men sedan får en patch som gör det världens bästa spel, så är det inte säkert jag kommer ge det en andra chans. Möjligtvis större chans om det kommer ut en ny utgåva som också är fysisk .

Vill jag ha digitalt kan jag lika gärna ladda ned själv.. så känner jag det iaf.

Likväl att jag måste acceptera att du inte tycker såhär måste du också acceptera att det finns vi som tycker helt tvärtom vad du gör
 #25730  by nissling
 
Klart att folk tycker annorlunda, det är inte mitt problem. Men jag har svårt att förstå vissa inställningar till saker och ting.

Självfallet så kan jag förstå att man föredrar fysiskt före digitalt, liksom att man hellre lägger ner pengar på det om alternativet så finns. Men om man nu är ute efter att spela ett spel, vilket är dess egentliga syfte, så kan jag inte förstå varför man skulle ha det som krav att spelet i fråga måste vara i fysisk form. Det går bortom mitt förstånd. Om man i första hand samlar på spel i fysisk form så förstår jag att spelet inte är av intresse då man ändå in har tänkt spela det, men det är samtidigt inte samlarna som marknaden finns till för.

För mig så är en fysisk och digital kopia exakt samma sak om vi pratar om det faktiska spelet och det är också vad som marknadsförs. När det kommer till film, och i många fall musik, så tycker jag dock inte att det är detsamma då komprimeringsalgoritmer i fysiska format är helt annorlunda gentemot streaming och dylikt vilket ger mer anledning till att köpa en film i en fysisk Blu-Ray om man nu är ute efter så bra bild- och ljudkvalité som möjligt. Men under förutsättningen att ett spel inte saknar något som helst innehåll i den digitala versionen så kommer den att fungera exakt lika bra att spela på. I somliga fall även bättre (om laserenheten går sönder kan spelet fortfarande spelas exempelvis).

Sedan kan jag förstås acceptera att folk har denna inställning. Men jag tycker ändå att det är en ganska orealistisk attityd mot ett projekt som detta. Det krävs betydligt större resurser än vad somliga föreställer sig för att ge ut en fysisk utgåva och för indieutvecklare så underlättar digital distribution något oerhört. Av den anledningen får fler aktörer möjlighet att ta sig till marknaden och jag kan inte förstå varför man skulle vara så negativ till det. Shenmue 3 hade inte kunnat göras för tio år sedan, det vore helt omöjligt.

Men, ser du någon fördel med digital distribution, eller är allt bara skit enligt dig? :) För övrigt är pK en trevlig högtalare. ;)
 #25732  by xiaoyangguang
 
Det är väl där ditt problem ligger, att du inte förstår att andra har annan inställning till saker och ting.

Det handlar inte enbart om att föredra, det kan ligga som ett krav. Likväl som att folk kan vägra köpa ett spel oavsett hur bra det är om det kommer till "fel" konsol. Anledningarna kan vara så "triviala" såsom utrymme, att man ogillar plattformen eller helt enkelt att man inte känner att man har råd att köpa ytterligare en maskin.
Man bör också förstå att hela produkten inte är enbart självaste spelet utan hur den levereras, paketeras mfl.

Dom som inte har internetuppkoppling? Sommarstugan.. Bybor.. Fattiga länder, dom då?

För mig handlar det om en politisk ståndpunkt. Jag inte bara föredrar fysisk utan KRÄVER det. Varför? Jo för att jag inte vill ha en framtida marknad där fysisk kopia är undantaget snarare än regeln, för att jag inte har någon som helst kontroll över kopian.
Du talar så fint om att du förstår andras val men varför är du tvungen trycka upp dina åsikter med en förtäckt mening som snarare skyltar om det motsatta?
I min personliga åsikt anser jag det farligt för den fysiska marknad om vi gör det för lätt för företag att ta den lätta vägen och lansera spel digitalt. Då omkostnaderna är minimala i jämförelse så skapar det en lättja som till slut leder till en icke existerande fysisk marknad. Detta är min åsikt och ståndpunkt.


Känner dock inte för att diskutera detta något mer, så jag drar mig ur diskussionen efter detta..
 #25733  by nissling
 
Vissa inställningar kan jag inte förstå, din exempelvis. Och i det här fallet så tycker jag att flera resonemang är rentav skitlöjliga. Yu Suzuki väntade inte så länge för att somliga ska gnälla och fjanta sig över att ingen fysisk utgåva till Ps4:a i dagsläget är utannonserad.

Och jag tycker att du överdriver något så oerhört med dina dystopier. Det är inte ens lönt att diskutera. För övrigt tror jag inte att det finns någon väsentlig andel innehavare av Playstation 4 som saknar internetuppkoppling. :lol:

Om vi får fler aktörer så får vi fler spel. Ju fler spel man kan välja mellan desto bättre, resonerar jag. Dessutom verkar inte den fysiska marknaden vara i någon särskild kris om vi bortser från spelbutikerna runtom i landet som det alltid har dalat för.
 #25734  by Trooper
 
nissling wrote: Jag tycker det är så oerhört larvigt
nissling wrote: Enligt mig är det absolut ingenting
nissling wrote: jag har absolut ingen som helst möjlighet att visa sympati
nissling wrote: Jag ser hellre
nissling wrote: när jag upptäckte
nissling wrote: Det är enligt mig det bästa som har hänt spelvärlden
nissling wrote: jag prioriterar spelet över allt annat
nissling wrote: jag har svårt att förstå vissa inställningar
nissling wrote: Det går bortom mitt förstånd
nissling wrote: För mig så är en fysisk och digital kopia exakt samma sak
nissling wrote: jag tycker ändå att det är en ganska orealistisk attityd
nissling wrote: Vissa inställningar kan jag inte förstå
nissling wrote: i det här fallet så tycker jag att flera resonemang är rentav skitlöjliga
Ser du en röd tråd i det här? "Jag tycker", "jag anser", osv osv osv.

Ja precis, det är din åsikt och den får du gärna ha. Att du har svårt att ta till dig att andra inte delar din åsikt är tragiskt men inte något jag orkar bry mig nämnvärt om.

Vi är en del som inte är ett dugg intresserade av ett Shenmue som enbart kan köpas i digital form eftersom vi vill ha våra spel i fysisk form, tråkigt att du inte kan acceptera det utan att argumentera för att alla som inte tycker som du är dumma i huvudet. Om jag inte minns fel så var det väl iofs det som gjorde att du hade problem på VG under din första runda där, det faktum att du har svårt för att acceptera att alla inte tycker lika om allt.....
nissling wrote: Yu Suzuki väntade inte så länge för att somliga ska gnälla och fjanta sig över att ingen fysisk utgåva till Ps4:a i dagsläget är utannonserad.
Å ena sidan intresserar det mig extremt lite hur ledsen i ögat Yu Suzuki blir för att en del vill ha en fysisk kopia av det spel han säger att han ska utveckla. Å andra sidan så sitter jag inte och tillber honom som någon sorts halvgud som jag ska behöva hålla på gott humör så att han inte blir ledsen och inte vill göra nåt spel längre. För min del kan han göra Shenmue eller strunta i det, spelar mig ingen större roll. Släpps det som fysisk utgåva till konsol kan det till och med tänkas att jag köper det, hade det släppts till DC hade jag definitivt köpt det ;)

Sedan ser jag naturligtvis fram emot hur han tänkt sig att utveckla spelet för bara de 2 miljoner han begärde i kickstartern med tanke på vad det kostar att utveckla spel nuförtiden men, men. Vi får väl se.
 #25736  by nissling
 
Är hela syftet med ert spelintresse att ha fysiska spel i hyllan? Det är alltså viktigare än spelen i fråga? Låter extremt begränsat, men det kanske funkar om man väljer att vara extremt begränsad vad som gäller distributionssätt. Tycker det låter rätt tragiskt snarare. Även om jag accepterar den åsikten, så kan jag inte visa någon som helst förståelse för det. :)

Sedan kan jag upplysa dig om att de två miljonerna inte var avsedda för att räcka till hela utvecklingen av spelet, om du händelsevis hade missat det. Fast om du startar en egen Kickstarter kanske du kan få nog med resurser för att spelet ska kunna portas till Atari 2600 och kunna njuta av det i en fysisk men ändå slaktad version på en ganska meningslös och usel konsol. ;)
 #25738  by Trooper
 
Det hade verkligen varit jättespännande att diskutera med dig.....om du hade varit intresserad av att diskutera istället för att rapa upp samma plattityder hela tiden....

Du säger hela tiden att du "accepterar" att andra inte har samma åsikt som du men i verkligheten gör du naturligtvis inte det eftersom du fortsätter tala om att det är "tragiskt", "extremt begränsande" osv, men som sagt, det är ju så du brukar lira....

Vad ska de två miljonerna vara till för då om inte de är till för utvecklingen av spelet? Att fylla Yu Suzukis kuddvar med?
 #25739  by nissling
 
Det låter just som sagt extremt begränsat att vägra köpa spel på Steam, Playstation Network osv på samma sätt som vissa inte vill ge en krona till Spotify eftersom de inte får något att hålla i handen. Men det är ju bara deras förlust förstås. :)

Kickstartern var ett sätt för Suzuki att få med Sony som utvecklingspartner och avsikten var att se hur stort intresset för Shenmue 3 var. Självfallet så kommer insamlingen att gå till utvecklingen, men det finns andra ekonomiska resurser i projektet och när jag läste ditt föregående inlägg så var det ganska uppenbart att du inte var medveten om det. Däremot så hade Sony med all sannolikhet inte gått med på det om Kickstartern inte hade nått sitt mål.
 #25745  by Kazziki
 
Ny video från Happy Console Gamer som håller sig till ämnet.

https://www.youtube.com/watch?v=6QgbxNbBG6o" onclick="window.open(this.href);return false;

Tycker det räcker med Fysiskt vs Digitalt. Det är en bra ny tråd om inte annat :)
Visst är det relevant till kickstartern. Men det börjar gå lite över styr.
 #25747  by Rotmosträdet
 
Skillnaden mellan fysiskt och digitalt är inte detsamma som skillnaden mellan en 240 och en Jagga.
Där sket du i det blå skåpet. Och sjönk i mina ögon Nissling. Fysiskt sett håller 240:an för evigt, medan Jaggan rostar sönder då överklassen kört sig less och kissat på den.

Kickstarter.com är inget för mig, kommer inte orka skaffa konto för Shenmue 3 heller. :P Gräsrotsfinansinering är bra dock. Det löjliga med KS är dessa oändliga levels av skit.

$30 - Du får ingenting
$90 - Du får produkten de tänkte göra
$300 - Du får produkten + 4 vykort + en penna
$2000 - Du får produkten + 4 vykort + en penna + en låda till alla grejena
$5000 - En snubbe i Asien signerar lådan..........
$5005 - Samma snubbe ollar lådan.......
$10000 - Tre personer får en tattig middag i Tokyo som du själv får betala resan till
$20000 - Du får ha sex med 2 av utvecklarna i valfri position

Finns det inga porrstjärnor som använder sig av KS? Vore ju GRYMT!
 #25750  by nissling
 
Fast du erkänner ju att det är skillnad på dem. Eller menar du att det är detsamma som fysiskt och digitalt?! :lol:

Jag diggar Volvo för övrigt. Kör XC70 om nätterna och älskar den. :)
 #25758  by nissling
 
Farsan har iofs en XK 07 i garaget också och den skulle jag nog placera högre än en 240 (även om 240 är lite charmig på sitt sätt)...

Kör på Ekerö förstås. Fem nätter i veckan.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7