Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Stort frågeformulär från SEGA för oss att svara på!!

  • Diskussioner om allt som rör Sega och deras andra konsoler
Diskussioner om allt som rör Sega och deras andra konsoler
 #29035  by ecco
 
SEGA behöver vår hjälp!
För ett par dagarsedan uppmanade de sina fans och andra gamers att svara på ett viktigt frågeformulär som SEGA skall ha som underlag för framtida investeringar.

Jättebra initiativ av SEGA tycker jag. Frågorna visar på att de vill förbättras och att det finns chans att gamla klassika spel får remakes eller uppföljare.

Här är en länk till undersökningen:
http://sgiz.mobi/s3/a6153476587f" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är en länk till deras twitter inlägg där de under den 29 februari länkar till formuläret.
https://mobile.twitter.com/SEGA" onclick="window.open(this.href);return false;


Bara att fylla i, hoppas och hålla tummarna för att detta leder till nått gott :).

Hade vart kul om inlägget kunde lyftas fram så att ALLA sega lovers här på forumet ser det ;)
 #29044  by Rotmosträdet
 
Bra grej, tråkig undersökning dock.
OCH de har med både THE house of the Dead & House of the Dead. Bra korrektur...

Skriv SEGALOVER.SE i slutet där de undrar var man hitta denna!
 #29046  by Robban
 
Har också fyllt i, man måste ju passa på när SEGA är villiga att lyssna på sina fans. Förhoppningsvis är det inte bara en massa tomma ord att de vill släppa mer kvalitetsspel och sluta tillverka skräp. Atlus skulle ju vara klockrena för att utveckla ett nytt Phantasy star eller Streets of rage. Shenmue HD hade ju fått mig att fälla några tårar också.
 #29059  by Henke
 
Svarat jag med.
Självklart handlar detta om att se vilka gamla pärlor som kan förvandlas till mobilspel. Det är det dom hoppas tjäna pengar på.
 #29099  by Rotmosträdet
 
Njae, jag tror inte det.
Svårt att göra pengar på mobilspel. 99.5% av mobilspelen tjänar nog inte in sina pengar. De är ju mikrobetalningar som smurfbär och nya liv som de gör pengar på.

SEGA har ju redan porterat flera av sina serier till mobiler, tror de vill göra nåt annat. Men vad?? Skulle vara kul om de vågar sätta sig ner och göra nåt till MD för att testa marknaden. De har säkert sett hur bra Pier Solar blev t.ex. och det måste ju ha sålt i 5000-10 000 ex? Zebbe vet kanske?

Med alla nya retrokonsoler finns det ju potentiellt miljontals spelare som kan köpa ett nytt MD-spel t.ex.!

Att aldrig Alex Kidd fått en värdig uppföljare på 20 år är ju skamligt.
 #29100  by Henke
 
Rotmosträdet wrote: De är ju mikrobetalningar som smurfbär och nya liv som de gör pengar på.
Precis. Det är det jag menar. Inte att de skulle släppa rena konverteringar av gamla MD-spel, utan de vill veta vilka IP som är intressanta för att göra nya "pay to win" spel av.

Inte en chans att de funderar på att göra nya riktiga MD-spel på kretskort i kassett, även om det ju vore jätteballt.
 #29102  by Rotmosträdet
 
Håller med men SEGA har alltid varit underdogs, så varför inte.
Tror de inser att dagens marknad kommer gå åt helvete snart.

Folk pratar om bostadsbubbla, men spelbubblan då?
Finns det 100 000 spel till Android eller? Ingen bryr sig. Ingen orkar göra en lista.
Alla är gratis, eftersom ingen vill betala initialt = extremt mycket skräp.

Dessutom har de redan portat alla sina klassiska spel (nästan).
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sega_mobile_games" onclick="window.open(this.href);return false;
 #29108  by Henke
 
Rotmosträdet wrote:
Dessutom har de redan portat alla sina klassiska spel (nästan).
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sega_mobile_games" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo men fortfarande inte i pay to win format. Det som är listat under Cell phone går ju bort direkt.

Jag har inte koll på vilka av de som är listade under IOS/Android som har massa köpalternativ i spelet, men oavsett är det ju långt ifrån "alla sina klassiska spel", det är ju bara typ 10-15.
 #29111  by ecco
 
Jag tycker att sega borde göra en egen liten media maskin med vilken man kan se på film och lyssna på musik. Utöver det skall det även finnas en sorts appstore från vilken man kan ladda hem allt från MS till DC som alltså nu går att spela högupplöst med sorround. Till detta bygger dom en egen handkontroll.
Det ända som skiljer den från andra konsoller är den inte avser att konkurrera mot andra konsoller då den i första hand bara skall kunna spela SEGAs spel.

Plan B är att slå sig ihop med grafikmästaren Nvida som säkert vill göra en ny konsoll men inte vågar eftersom deras förra tokfloppade. Hade den haft SEGAs logotyp på sig hade iallafall alla fansen köpt den.

Jag tror att detta hade vart det bästa för SEGA. Jag själv köper ex inte särkilt mycket nya spel, inte mycket nytt från SEGA lockas att spelas på någon annan konsoll. Jag vill spela mina SEGA spel på en SEGA konsoll punkt slut. Hade SEGA släppt en enklare låda till vilken de släppte alla sina nya spel (som de även släpper på andra konsoller) samt att man kunde köpa remaker av gamla SEGA klassiker, så hade jag köot den direkt följt av vartända nytt SEGA spel <3.



(... Och om ett par år när konsollen gjort SEGA rikt som ett troll riktar de Sonics taggar utåt, släpper en riktig konsoll, hugger konkurrentarna i ryggen och stämmer skiten ur dom. SEGA is back och TV-spelsindustrin är räddad [thumbup] )
 #29119  by Janone
 
Det är intressanta saker ni tar upp.

Jag tror absolut inte att Sega någonsin kommer ge sig in i hårdvaruindustrin igen, det finns helt enkelt inga ekonomiska muskler för det. De senaste åren så har Sega tyvärr bara gjort en sak och det är att skära ner på kostnaderna genom att slimma organisationen. De har lagt ner studios, de har avskedat folk på kontoren. De gick härom året ut och sa att de från och med nu bara ska satsa på fyra IPs. Sonic, Total war, Football manager och Alien....Känns ju ganska sunkigt. Året efter köpte de iof upp Atlus och fick därigenom en klase IPs till men ändå.

Att Sega skulle göra ett nytt Md spel på cart ser jag som en omöjlighet, jag tror helt enkelt inte att de varken har kunskapen eller ser det ekonomiska intresset i det. Pier Solar må ha sålt ca 10 000 exemplar men jag skulle tro att de timmar teamet lagt ner varit till stor del oavlönade. Något Sega inte hade kunnat göra.

Några roliga ideer jag gärna hade sett dem göra.
Sätta sitt namn som licensierad partner på spel som exempelvis Pier Solar. Tänk er vad mycket det hade gett i ren nörd-lycka att se SEGAs logga innan man började spela samt en liten information om att Sega (även om de varken betalat eller fått betalt) stöttar projektet. Samma sak med andra spel som släpps på cart eller disc till deras övriga gamla format. Det skulle kunna ses som fanservice och skulle inte kosta mycket alls.

Återutge en budgetlinje av Dc titlar. Tänk er om de skulle släppa dc spelen i jewel case igen, klassiker såsom Shenmue, Sonic adventure osv, gärna licensspel som Resident Evil osv. Budgetpris på 9,99 USD per spel oavsett spel. Det stora problemet skulle nog bli att försöka få loss rättigheterna till andra utgivares spel samt att få fram nya GD-roms.

De skulle även kunna licensiera någon hårdvaruutvecklare att ta fram ny DC hårdvara, med komponenter från idag som borde kosta betydligt mindre än det gjorde back in the days. De har ju tidigare jobbat mycket med Blaze (som tyvärr är ett skitmärke) som gjort deras portabla enheter samt stod bakom Neo Geo X.

Jag ser inget av det här som speciellt troligt eftersom det skulle krävas för mkt av Sega. :/

Gällande just undersökningen så tror jag den bara är ett spel för gallerierna, ett försök till att skapa hype på forum såsom detta. När det inte finns några krav bakom de som lämnar in svaren så.
 #29216  by Rotmosträdet
 
Spår att mikrobetalningarna kommer avta.

KING är ett luftslott med typ 10 studios i olika länder och 1000 anställda. Ändå är det bara Candy Crush alla spelar... En liten kris och de kommer gå upp i rök snabbt som attan när ägarna till ha ut sina pengar snabbt innan alla får gå.