Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Historien om SEGA

  • Diskussioner om allt som rör Sega och deras andra konsoler
Diskussioner om allt som rör Sega och deras andra konsoler
 #31679  by Martin
 
Uppdatering

Nu finns samtliga tre delar att ladda ner här: https://martinlindell.com/historien-om-sega/

Image
Del 1 täcker de tidiga åren med grundandet samt Master System där bl.a. Kenneth Klingborg (Dennis Bergström) och Roger Jönsson (Brio) berättar om svenska marknaden.

Image
Del 2 handlar om Mega Drive med Dr. Roffe, Stefan Lampinen och andra som berättar om framgången samt skapandet av Elitserien, Funcom som gjorde flera Mega Drive-spel m.m.

Image
Del 3 går igenom Saturn, Dreamcast samt tiden efter när Sega blir en oberoende spelutgivare.

Förutom hjälp med korrektur från forummedlemmar så passar jag på att tacka Gnaarkill, linc och Henke för feedback på omslaget.

--

Under 2014 gav jag, tillsammans med Sol/Rotmosträdets förlag Mygrandmotherisgone, ut boken Historien om SEGA: Hur en blå igelkott och hockeyspel tog Sverige med storm. Den är över 400 sidor om Sega, från starten till modern tid vad som hände efter de slutat som konsoltillverkare. Fokus är det svenska perspektivet, men med de internationella händelserna som bakgrund.

Alla 500 exemplar såldes slut under 2015 och vi har sedan dess kollat på möjligheterna för en ny upplaga, men det är helt enkelt inte lönsamt och skulle kosta för mycket. Inte ens om vi trycker den i mjukpärm för att få ner priset får vi det att gå ihop, och då har vi kollat åtskilliga tryckerier, print-on-demand och olika varianter. Kort och gott skulle vi behöva någon aktör eller distributör som skulle kunna köpa större delen av upplagan eller samverka på något sätt, annars kommer vi ner i för låg upplaga och styckkostnaden blir alldeles för hög.

Jag blir ofta kontaktad med frågor om att köpa boken (finns till och med en tråd på forumet där den efterlyses :) ) och jag vet att folk vill han den fysiskt. Men istället för att begrava den så planerar jag att göra om boken till PDF och dela upp den i tre eller fyra delar:
1. Tidiga åren och Master System
2. Mega Drive (och Game Gear)
3. Saturn
4. Dreamcast och eran som tredjepartsutgivare

Den kommer att vara helt gratis och jag kommer ej att lägga ner tid på att göra speciella e-bok-versioner, utan bara anpassa den till iPad/surfplatta (enkelsidor) och skärm (uppslag). Tanken är att åtminstone kunna tillgängliggöra den för de som är intresserad och missade chansen att köpa ett fysiskt exemplar.

Jag passar på att göra några mindre uppdateringar, som en kompletterande intervju med John Hammarberg kring Neurostone och Elitserien, samt eventuellt ytterligare info till Sega Force-kapitlet. Eftersom antalet sidor inte är lika känsligt kan jag också blåsa upp bilder större, så den lär svälla något i sidantal.

Jag skulle hemskt gärna göra en korrekturläsning. Det är felstavningar och dylikt som behöver redigeras, som är svårt att fånga själv. Oftast är man blind för sina egna fel trots att man läser texten om och om igen. Min tilltänkta korrekturläsare har inte möjlighet just nu av personliga skäl. Så undrar om någon på Segalovers skulle kunna tänka sig att ställa upp? Boken kommer att vara gratis, så ingen ersättning utgår annat än omnämnande och stort tack inuti den digitala utgåvan.
Last edited by Martin on 24 Jun 2017, 06:38, edited 13 times in total.
 #31680  by Gnaarkill
 
Hej Martin!
Tråkigt att höra att de inte går ihop sig med en ny fysisk utgåva. Har själv boken hemma och är ett stort fan av den. Tycker du gjorde ett fantastiskt jobb med den och jag skulle absolut vilja vara med och bidra till att fler får ta del av din grymma historiebok :mrgreen:
Så, sign me up! :D
 #31681  by cyberguile
 
I obviously cannot help ^^ but just to say I would love to read your book.
Is a translation in english to be expected anytime ?
Cheers !
 #31685  by Martin
 
Tack för svar och PM! Jag skickar PM med mer info angående korr.

cyberguile: Sorry no (unless someone wants to do it for free on their spare time), and to be fair the book is mainly about the Swedish perspective. If you're into the history I can recommend Sam Pettis Service Games and Blake Harris Console Wars.
 #31691  by Janone
 
Bra jobbat Martin!

Ingen ide att köra en kickstarter tror du?
 #31693  by Martin
 
Jag har tyvärr inte tid att driva en kampanj på Kickstarter. Ska man på Kickstarter blir det en större apparat och med mer kommunikation. Jag går hellre denna rutten än att göra en halvhjärtad kampanj. Huvudmålet är inte att tjäna pengar utan att tillgängliggöra boken, så i detta läget är det enklare att göra den digital och gratis.
 #32018  by Martin
 
Image

Nu är del 1 klar. Den täcker de tidigare åren samt Master System där bl.a. Kenneth Klingborg (Dennis Bergström) och Roger Jönsson (Brio) berättar om svenska marknaden. Jag börjar med smygpremiär här. Del 2 och 3 följer inom kort.
Ladda ner PDF här: https://martinlindell.com/historien-om-sega/

Förutom hjälp med korrektur från forummedlemmar så passar jag på att tacka Gnaarkill, linc och Henke för feedback på omslaget.
 #32029  by Martin
 
Image

Nu finns även del 2 upplagd. Där avhandlas Mega Drive med Dr. Roffe, Stefan Lampinen och andra som berättar om framgången samt skapandet av Elitserien, Funcom som gjorde flera Mega Drive-spel m.m. Ladda ner PDF här: https://martinlindell.com/historien-om-sega/
 #32045  by Martin
 
Image

Och nu finns även del 3 uppe med Saturn, Dreamcast och vad som hände med Sega efteråt fram till dagens datum. Fått en del uppdateringar med några sidor extra kring vad som skett i stora drag sedan 2014 då boken ursprungligen kom ut och fram till början av detta året.