Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Prisstatistik

  • Diskussioner om allt som rör Sega och deras andra konsoler
Diskussioner om allt som rör Sega och deras andra konsoler
 #34392  by Martin
 
Kim Simonsson har gjort ett imponerande verktyg som samlar upp Tradera-statistik. Började med Nintendo men la till Sega. Kan vara ett smart sätt att föra prisstatistik och lättare se de spelen som gick dyrt. Skulle kunna skapa trådar likt SNDB med dyraste NES och SNES, för Master, Mega och Dreamcast.

Datainsamlaren: http://81.231.178.130:8080/
(välj plattform i menyn)

Här är vad han skrev:
Istället för att posta OT-saker i Tradera/Ebay-tråden skapar jag en egen dedikerad till detta projekt.

Jag har byggt en datainsamlare som automatiskt hämtar avslutade annonser på Tradera. Datan sparas i databas och nu finns det ett UI ovanpå detta som till någon grad faktiskt går att använda.

------------------------------------------------
Dashboard
Samlad statistik på antalet insamlade annonser. Man kan också se information om auktioner som inbringat mest deg.
------------------------------------------------
Dedikerade sidor för konsoler
Än så länge så ser man här samma typ av topplistor som på dashboard men med skillnaden att det endast gäller vald konsol. Tänk topplistorna här på SNDB, fast helt automatiserade.
------------------------------------------------
Games
Här kan ni gå in och söka på valfritt spel i sökrutan. Klickar ni vidare så listas alla avslutade auktioner för spelet. Sök på Mr. Gimmick exempelvis för att se lite exempeldata.
------------------------------------------------
Verify
Här listas alla avslutade annonser som behöver verifieras. Även här kan man fritextsöka utfall man endast är intresserad av att lägga in info på exempelvis "castlevania" eller vad man nu kan tänkas brinna för.
------------------------------------------------
Verify listing
Detta är "administreringsverktyget" för att validera den avslutade annonsen. Man kan lägga in:

Spel
Region
Version
CIB
Skick
Kommentar

Om man skulle råka välja något fel kan man göra om samma steg. Allt sparas och du behöver bara ändra det du inte var nöjd med.

Man kan också checka boxen "Submit listing for removal". Gör man det kommer objektet att listas för administrator (dvs jag) bara kan göra en extra check på att objektet verkligen ska tas bort.
------------------------------------------------

Jag tar gärna emot konstruktiv kritik om du har någon sådan! Det är väldigt lätt att stirra sig blind när man sitter och stirrar på samma sak hela tiden. Klicka gärna runt lite och lägg in data på en auktion om orkar ta dig tiden.

Saker jag vet är "fel":

1) Avslutade datum stämmer inte riktigt. Det har att göra med att auktioner bulk-importerats från Tradera. Det finns även mycket gammal data som kommer från mitt tidigare försök att skriva denna funktionalitet. Från och med igår borde dock all data som stoppas in ha rätt datum på när auktionen faktiskt avslutades
2) Fokus har inte legat på att skapa ett mästerverk ur ett designperspektiv. All style kommer bara från färdiga mallar och kommer göras om och snyggas till om jag någon gång skulle känna mig inspirerad till det.

Tack för hjälpen!



Nu finns Master System, Mega Drive och Dreamcast också. Game Gear, Mega CD eller Saturn "går inte" suga ut då de inte några egna kategorier på Tradera. Eventuellt behöver man lägga till lite nya versioner (SCN, UKV EUR osv..) som används för deras konsoler. Om du har en lista Martin får du gärna posta den så lägger jag till.