Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Sega gjorde rätt

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #10100  by stattin
 
Nintendo gjorde ett stort misstag när dom tillverkade den gråa lådan, och nu sitter vi här med blinkande spel och gråa tv skärmar medans Mega Drive och Master System jobbar på som vanligt (åtminstone till 95% av tiden).

Men vad gjorde dom fel då? Och varför funkar spelen så dåligt? Är dom skitiga? Har folk blåst på dom så det blivit fukt och kondens, ja det är en faktor, men Sega har upplevt samma sak, även en sega kassett blir skitig och "blåst".

Det stora felet med nintendo ligger i dess konstruktion, man trycker in spelet, den biten är ok, men sen ska man trycka spelet neråt....

Vad händer? Jo, den så kallade connectorn pressas i två riktningar, upp och ner. Det som pressas upp bänder på chipet i kassetten, det som pressar ner bänder på hela mode kortet. Gör om det här 2000 gånger räkna ut vad som händer.

Naturligtvis har smuts sin del i det här också men jag tycker att det här känns som en mycket logisk förklaring till varför Nes blinkar grått till 90% men inte Sega.

Så.. Top loader is the shit!
Kanske därför Nes kom i en ny variant som top loader dom också.

Jag har ingen källa eller fakta på att det just är detta som är felet på nes men jag såg en video på youtube för ett tag sen då en kille just berätta det jag skrev om. Kommer dock inte ihåg vilken det var. Men det kändes rätt och logiskt när han prata om det.
 #10105  by Stoffeman
 
Byter man dock connector i neset (som kostar runt en hundring, och kräver en stjärnskruvmejsel för att byta) och rengör spelen så är det som nytt igen. :)
 #10106  by Tronin
 
Jag skulle aldrig välja en Top Loader framför vanliga NES av två anledningar: 1) Den är för jävla ful. 2) Den har långt sämre prestanda än den första versionen.

Jag skulle heller aldrig välja en nyproducerad connector av två anledningar: 1) Originalconnectorn är inte svår att rengöra och kvaliteten är bättre än de nyproducerade. 2) Spel sitter oftast tajt i nyproducerade connectorer vilket skadar både connector och spel.

Det är känt att NES föddes med en defekt. Designen för hur man stoppar in spelen är inte hundraprocentig.
 #10112  by stattin
 
Nä jag skulle inte heller välje en nes top loader, tycker också att dom är fula. Vanlig nes ska det vara. Men kvaliteten är fortfarande dålig på nes jämfört med top loaders.

Men här är videon, killen här kan förklara det jag försökte säga lite bättre (den biten om att vi inte ska blåsa vet vi ju redan men resten kan vara intressant.)
 #10115  by Zebbe
 
Jag undrar hur de tänkte när de designade om Famicomen till NES. Famicomen funkar ju enkelt, stoppa i kassetten och tryck på on-knappen. Men NES. Öppna locket, skjut in kassetten, tryck ned den, stäng locket och tryck på on. Vilken jävla procedur. Ful är den också, och går sönder efter ett tag. Det är väl bara PlayStation 2 som kommer i närheten av hur jobbigt det är att få igång ett spel på apparaten, fast den krajar ju inte lika lätt iaf.
 #10116  by Tronin
 
Bra klipp. Det visar på ett bra sätt varför man egentligen inte ska ha en nyproducerad connector. När man trycker in en kassett ska det egentligen vara så lite motstånd som möjligt från connectorn. Har man det behöver man inte oroa sig för att connectorn tar skada.

I vilket fall som helst hade NESet varit bättre om det kommit med top loading från början, men då hade kassetterna varit tvungna att vara mindre, annars hade det bara sett dumt ut.

Zebbe:
NESet skulle efterlikna en VHS-spelare. Därför ändrades designen, och tacka fan för det. Jag hade antagligen spytt om Famicom-designen hade lanserats även här. Top Loader är ful, men Famicom är fan i mig fulare.
 #10125  by Stoffeman
 
kört med nyproducerad connector i neset ca 3år utan åverkan på spel eller att det blivit svårare att starta spel med tiden (pga att connectorn skulle ta stryk av att va för "tight") personligen tycker jag att det osar kvalite över grejerna när man stoppar i spelet och det verkligen sitter. sen tror jag att det tar ett bra tag att nöta sönder ett spel pga att stoppa i och ur det med en ny connector. Och jag håller med er att top loader inte är speciellt stiligt, sen tar det ju inte många sekunder att slänga upp luckan, sätta i spelet, trycka ner, stänga luckan, trycka på power på ett nes om jag får försvara neset lite. Tycker nesets montering av spel känns stabilare än smd tex, känns som man kan ha sönder smd mkt lättare. ;)
 #10133  by stattin
 
Stoffe: jag försöker inte klanka ner på NES (inte så mycket alla fall :) ) jag liksom många andra här gillar även den grå lådan.

Jag försöker bara poängtera hur mycket bättre alla system som har top matat har klarat sig genom tiden. Och att nes inte bara fungerar dåligt pga av smuts och damm.

Man kanske kan säga att 90% av alla nes krånglar idag (om man inte fixar till dom) och 90% av alla top matade system håller än idag.