Forumet för dig som älskar Sega! 

  • FRÅGESTUND - Ställ era frågor om Mega Drive här!

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #26406  by Tronin
 
Anledningen till att 688 Attack Sub osv. har vanliga kassetter är för att de spelen är publicerade av Sega. När väl EA började publicera sina egna spel skapade de egna kassetter.

Däremot tror jag Sonic undrar om någon annan har stött på samma sak som exemplet ovan (Fantasia) - där PAL-utgåvan har kompletterats med manual och/eller inlaga avsett för NTSC-utgåvan. Och det kan man inte säga att EAs spel har då de bara tryckte upp en kassett för båda marknaderna.

Home Alone är ett annat exempel som i en av sina varianter fick både Genesis-inlaga och manual.
 #26421  by Janone
 
Säger du att Sonic släppts som ntsc version med pal manual? :S Aldrig sett däremot har jag sett både home alone och fantasia, båda har haft ntsc stylade manualer men de har varit märkta mega drive. :S Eller har jag glömt bort allt? ^^
 #26458  by Sonic
 
Tack för all information! :D
Jag får ta mig och skaffa båda fantasia versionerna och Home alone versionerna.
Haha! Ganska roligt missförstånd! Men det är jag som är så tråkig som tar ett så simpelt alias ;)
Tack för svaren! [thumbup]
 #27558  by Televinken
 
Tjääna,

Ja då är det dags att börja shoppa, börjar väl med ett gäng av dem som tipsats mig. Mitt intryck om man jämför med Nes något billigare och kommer oftare kompletta för mindre peng, korrekt?

Det skall ju se bra ut även, gillar detta med plastkartonger, är dessa samma då oavsett genesis eller md? Bryr mig ej om manualer men orginalkartonger vill jag ha. Det skall ju se lite enhetligt ut sen i hyllan (har retro cases till alla mina nes) och vill helst inte ha olika typer av kartonger. För visst finns det UGC till Sega även?

Som i mitt fall har jag en Retron 5, spelar det då någon roll om jag köper Genesis el MD spel, verkar va mest Genesis på Ebay och de är även billigare som det ser ut. För det är väl ingen skillnad på kartongformat eller? Men jag antar pal spelen kostar mer?

Ebay gillar jag, verkar ju helt klart billigast, några nackdelar med det? Tradera kostar lite mer men å andra sidan mer pal om jag fattat det hela rätt.

Vad mer behöver jag tänka på (till att börja med)?

TMNT, Castlevania, Sonic, Golden Axe, Altered Beast and Gods here I come... [thumbup]
 #27562  by Henke
 
Jämfört med SCN Nes är kompletta MD spel gratis. Det finns ingen motsvarighet till SCN märkning hos sega. Det är samma utgåva i hela EU, men givetvis finns det några undantag.

Jämför du däremot Genesis med amerikanska NES tror jag inte skillnaden är lika stor.

UGC går givetvis även till sega. Personligen tycker jag det känns meningslöst då MD redan kommer i stabila plastfodral som även är billiga om man vill byta ut ett dåligt ex.

Jag har ingen som helst koll på Retron 5. Förmodligen är det inget man vill ha att spela sitt favoritformat på, av massor av anledningar, men om jag fattat rätt samlar du främst Nintendo och vill mest börja utforska MD för att se om det är något för dig, och då är det ju klart smidigt att köra på Retron.

Ebay är billigare på mycket, handlar du från USA får du dock räkna med långa leveranstider, dyr frakt, risk för tullavgifter, mer krångel om något inte stämmer och du vill skicka tillbaka osv.
 #27563  by Televinken
 
Tack för svar, för egen del är har jag inte de problemen du nämner med Ebay då jag har släkt där. Om inte så vore så absolut som du säger, tacksam sits man sitter i.

Låt mig fråga dig kring orginalboxarna, ibland ser jag en sån där upphängningsflärp på boxarna, vilka av dem är det som har det? Tydligen både MD och MS. Även om jag fattat rätt, Genesis och MD två helt olika typer av omslag till spelen även va?
 #27566  by Janone
 
Japanska Mega Drive spel saknar hängaren, vilket enligt mig gör boxarna mkt snyggare.
 #27568  by segasonic
 
Flärpen kan ju ha blivit avdragen.
Janone wrote:Japanska Mega Drive spel saknar hängaren, vilket enligt mig gör boxarna mkt snyggare.
Och lättare att stapla på höjden ifall det skulle behövas när platsbristen smyger sig på.
 #27575  by Janone
 
Exakt. Jag själv ser ingen nytta i hängare och förstår i ärlighetens namn inte hur någon tänkt när de vill hänga spel på spjut i butiker. Det finns ingen nytta för sådant. Men det är säkert en kontinental grej, har sett en hel del shockboxes från frankrike med hängare.

Som sagt, japanska boxar har inga hängare.
 #27627  by Televinken
 
Då var mitt första spel inköpt, Shadow of the Beast ifrån Ebay, en klassiker till amigan jag gillade mycket. 100kr, vart det, genesis version i låda. Var det bra eller? Nu dags för tvåan samt altered beast... Någon som har?
 #27641  by segasonic
 
Welcome to Your Doom!
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 26