Forumet för dig som älskar Sega! 

  • 1000 spelfrågor från nybörjare

  • Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #9010  by captain
 
När jag var lite så hade jag som så många andra ett Nintendo, Sega kom jag bara i kontakt med under korta besök hos en kompis. Kort sagt så är jag nästan oskuld när det kommer till Sega.

Nu ska det dock bli ändring på det, förra veckan köpte jag ett Mega drive med några spel, jag passade även på att ropa hem ett gäng spel på Tradera. Nu är jag nyfiken på vad jag egentligen har köpt för spel, vilka är bra? vilka är dåliga? Vill helt enkelt veta vilka som är värda att spela, om jag har några guldkorn och om något spel är läskigt dåligt. Är det någon som har bra koll på Mega drivens spelbibliotek och skulle vilja kommentera följande spel som jag skaffat:

Batman & Robin
Sonic
Sonic 2
Tale Spin
World of illusion
Batman
Aladdin
Lejon kungen
Elitserien 96
Bart vs the space mutants
Toy Story
Tiny Toon
Vectorman
Gunship
The Ottifants
Evander Holyfields boxing
Markos magic football
jurassic park


Finns det kanske någon bra site med recensioner/ omdömen av Segaspel?

Sist men inte minst så undrar jag om det finns några riktigt bra rollspel till Mega Drive?

Hoppas någon har tid att hjälpa en nybörjare att ta sina första steg i Segas värld :)
 #9012  by ManiaC
 
Sonic spelen är ju givna :) bra spel.. aladdin är inte heller dumt..

Rollspel är jag ingen hajjare på...
ett snabbt sätt att kolla av 100 titlar och se om man tkr något ser intressant ut kan vara:




E: Kanske nån rpg rekommendation här,, han är into sånt iaf :)

 #9014  by HVQ
 
Välkommen till segalovers captain kul att du inskaffat en Mega Drive [thumbup]

Nu har jag inte spelat alla av de spel du har köpt men förutom de som maniac redan nämnt så är i min mening World of illusion, Toy Story och Vectorman riktigt trevliga spel. Gillar man platforms spel kan jag tänka mig att även flera av de andra kan falla en i smaken. Elitserien 96 är ju dessutom en svensk klassiker och det givna valet om man ska spela hockey på MD ;)

När det gäller rollspel är Zebbe vår expert på det området men Phantasy Star serien anses av många vara höjdpunkter. Även det nyagjorda Pier Solar är värt att kolla in.
http://segalovers.se/viewtopic.php?f=47&t=1185" onclick="window.open(this.href);return false;
Gillar du action-rpg kan jag rekommendera Landstalker vilket är ett av mina absoluta favorit spel.
 #9017  by Tronin
 
Batman & Robin
Det bästa Batman-spelet till Sega, och faktiskt det enda som kan tävla mot de klassiska föregångarna på NES. Ett grymt, men svårt spel! Tillhör de lite halvdyrare spelen som lätt springer iväg några hundralappar.

World of illusion
Jag älskar det här spelet! Helt klart ett av mina favoriter [thumbup]

Aladdin
Ett av de få spel jag har klarat. Ack så bra det är. Kärlek från första stund.

Lejonkungen
Grym titel som borde finnas i varje samlares bibliotek.

Tiny Toon
Beror på vilken du har. Är det ACME rekommenderar jag att du spelar det tillsammans med några vänner. Är det Bustet så kan du spela själv, oavsett är båda värda ett köp.

Och välkommen till SEGA-träsket :mrgreen:
 #9018  by captain
 
Tack för alla svar!

Ska bli riktigt kul att upptäcka alla roliga spel och se vad jag missat under alla dessa år.
Det känns som att priserna är rätt humana på begagnade spel så förhoppningsvis kommer jag kunna skaffa en hel del bra framöver :)

Hittills har jag hunnit testa World of illusion och är imponerad, känns som att det håller väldigt bra efter alla dessa år.

Har även testat Evander Holyfields boxing och det var inte lika bra :P

Aladdin försökte jag spela med antingen är det något fel på spelet eller så är jag dum i skallen för jag kunde inte hoppa.

En sak som jag har märkt är att färgerna inte känns helt hundra på min moderna plasma tv. Det känns liksom lite blaskigt och för ljust... Jag ska testa att skaffa en annan kabel och se om det blir lite bättre när jag slipper koppla via antenn-ingången på tvn.